A 3-4 évesek MI EZ korszaka
2018.01.01. 05:30
"A 3–4 éves gyermek megismerő tevékenységében még jelentős a nyelvi információkkal kísért mozgásos megtapasztalás.
Gondolkodása cselekvéshez kötött, a térbeli viszonyok és az időmeghatározások használatában még bizonytalan.
Emlékezete verbalizálódik, de továbbra is cselekvésbe ágyazott.
Szókincsének terjedelmi korlátai még nehezítik a bonyolultabb és hosszabb terjedelmű mesék megértését, élvezését.
Az egyszerű szerkesztésű, ismétlődő szövegrészeket tartalmazó lánc-, halmozó- és mondókamesék, valamint a rövidebb többfázisú állat- és novellamesék állnak a legközelebb hozzá. Ebben az életkorban az érdeklődést ébren tartó, fokozó szavak, szófordulatok, a ritmikus ismétlődések, a tő-, bővített és mellérendelő mondatok, a párbeszédek a legfőbb jellemzői és kívánalmai a meseválasztásnak." (Tancz Tünde)
|
A 3-4 éves gyermek képeskönyveiben már több egyszerűbb szöveg is van, mondókamesék, rövid, rögtönzött történetek, egyszerű állatmesék. Őket a beszédöröm, a ritmus, a szó érzéki hatása ejti rabul. Ebben az időszakban az állatok érdeklik a kicsiket, ezért ajánlom népmese-irodalmunk egyszerű, sok ismétlésen alapuló állatokról szóló láncmeséit, valamint a klasszikus állatmeséket.
Továbbra is érdeklik a saját életük eseményeivel kapcsolatos mesék-történetek, ezért a kortárs gyermekirodalom bőséges kínálatából is válogathatunk egy-egy problémás eset (hiszti, testvérféltékenység, alvás, óvoda-játék, természet megismerése) mesei környezetbe helyezett történetek elmondásával.
Kiscsoportos korban a kisgyermek az állatmeséket kedveli. A leggyakoribb állatmese szereplő a medve, a róka, a nyúl, a farkas, a kakas. A mesék témája akkor kelti fel az érdeklődését, ha ezek közvetlen környezetéről és az állatvilágról szólnak.
A babakorszakban megismert állatos alapismeret kibővül a népmesék állatmeséivel és kortárs gyermekirodalmunk állatfőszereplőivel, a náluk nagyobbak - 4-5 évesen - pedig élvezettel fejtik meg, hogy az állatok karaktere mögött milyen emberi tulajdonságok rejtőznek.
A leggyakoribb állatmese szereplő a medve, a róka, a nyúl, a farkas, a kakas. A mesék témája akkor kelti fel az érdeklődését, ha ezek közvetlen környezetéről és az állatvilágról szólnak. Olyan meséket válasszunk, melyek cselekménye egyszerű, egy szálon futó, ritmikus ismétlődések találhatók benne. Az embermódján viselkedő állatok cselekedetei érthetőek, a szereplők külső belső tulajdonsággal rendelkeznek, tetteik naivak, a csodák nem ijesztőek. A kicsiknek mindig cselekményes mesét meséljünk.
Már 3-4 éveseknek is bátran olvashatunk népmesét, csak arra ügyeljünk, hogy a rövidebb, kevésbé bonyolult darabokkal kezdjünk. Olvassunk olyan állat-, mondóka- és novellameséket, amelyek a ritmikus ismétlődésekkel, és az érdekes, állatokkal kapcsolatos témákkal tartják fent az érdeklődést.
Szerencsés, ha illusztrált kiadványt választunk, hiszen ebben a korban a rajzok segíthetik a megértést, mintegy támogatják a szöveget. Bizonyára sokan nőttek fel Arany László meséin, és Reich Károly csodás rajzain. Az Icinke-picinke népmesegyűjteményben korosztályonra bontva olvashatunk meséket, a Népmesekincstár I. kötete pedig csak ennek a korosztálynak szóló népmesemeválogatást tartalmaz.
A 3-4 éves korosztály sajátos könyvei a lapozgatók és a leporellók. Ezek szétnyithatók, hajtogathatók és az icipici szöveg mellett tele vannak gyönyörű, színes képekkel, emiatt azt mondhatjuk, hogy az auditív és a vizuális élmény mellé a mozgásra is lehetőséget adnak. Építhető belőlük csodás vár, labirintus, ahol a falakat azok az illusztrációk adják, amik a mindennapos meséléssel a gyermek életének részei.
A kiscsoportos óvodások legismertebb meséi:
- az Icinke-picinke című mesék, melyek megtalálhatók például a "Tréfás farkas", és az "Icinke picinke - Népmesék óvodásoknak" című kötetekben is.
Ajánlott népmesék:
Ajánlott műmesék
|
|