I. Az olvasóvá nevelés pszichológiája és pedagógiája óvodás korban
„A 3-7 éves kor sokkal fontosabb a következő éveknél.
Ezekben az években eldől az ember sorsa jóformán egész életére.”
(Kodály Zoltán)
|
Tartalma:
1. A szövegértési képesség magalapozása az óvodai anyanyelvi nevelés eszközeivel
1.1 Beszédfejlődés – beszédfejlesztés
1.1.1 Születéstől óvodás korig
1.1.2 Beszédfejlesztés az óvodában
1.2 Az anyanyelvi nevelés csoportfejlesztési terve
1.2.1 Kommunikációs képesség
1.2.2 Nyelvhasználat, nyelvi kifejezőkészség
1.2.3 A beszéd tisztasága, nyelvhelyesség
1.2.4 Év végi követelmények
1.3 A beszédészlelés – beszédmegértés – szövegértés kapcsolatrendszere
A GMP–diagnosztikáról
1.4 Az óvodai anyanyelvi játékok rendszere és gyakorlata
1.4.1 Hangképző szervek fejlesztése
1.4.2 A magyar beszédhangok sajátosságainak kiemelése
1.4.3 Hallás, beszédhallás fejlesztése
1.4.4 A beszédfejlődés megfigyelése
1.4.5 A szókincsbővítés lehetőségei
2. A mese lélektani, pedagógiai hatása a kisgyermek személyiségfejlődésére
2.1 Mesetipológia
2.2 A kisgyermek mesekorszakai
2.3 A mese személyiségformáló hatásairól
2.4 A mesei kettős tudat és a belső képek
2.5 A mese szocializáló hatása
3. A család nevelő funkciója a kisgyermek érzelmi nevelésében
3.1 A csecsemőkori olvasóvá nevelés
3.2 A család és az óvoda kapcsolata
3.3 A meseélmény hiánya
3.4 „Emberré nevelés”
3.5 A mese helye a családi nevelésben
3.6 A mesemondás hatásairól
3.7 Mit meséljünk?
3.8 Hogyan és mikor meséljünk?
3.9 A meseismétlések pszichológiája
3.10 Mese szerepe a gyermek fejlődésében
4. Óvodai irodalmi – esztétikai nevelés
4.1 Az olvasóvá nevelés megalapozása
4.2 A mese- és verskiválasztás szempontjai
4.3 A vers esztétikája
4.4 A mese nyelvezete és a szókincsfejlesztés
4.5 Az óvodai meseélmény megteremtésének módszertana
4.5.1 A mesehallgatás motivációi
4.5.2 Meseadaptációk – mesefeldolgozások
4.5.3 A bábozás pszichológiai hatásairól
4.5.4 A beszédértés fejlesztése mesefeldolgozással
5. Óvodából iskolába
|