Ez a látványos rajzokkal és vicces versekkel tarkított könyv a kedvenced lesz. Néha csak forgatni fogod, mert olyan szép, de reméljük, jó sokszor főzöl is belőle. Meglátod, hogy a főzés tényleg gyerekjáték.
Pssszt! Úgy halljuk, a konyha már hív is téged. Menj csak, jó szórakozást és sok finomságot kívánunk!
Belegondoltál már, mennyi mindenre megtaníthatod a gyerekeidet főzés közben? És arra is, hogy ennek ők mennyi hasznát veszik majd az iskolában és az életükben? Nézzük, milyen területeken fejlődhetnek, ha ösztönözzük őket, hogy részt vegyenek az ételek elkészítésében.
Matematika
A főzés remek alkalom, hogy együtt gyakoroljuk a matek szókincsét, és bővítsük a tudást. Mikor lehetne jobban megtanítani a több és a kevesebb jelentését, ha nem a hozzávalók kimérése közben? Engedjük, hogy megemeljék az egykilós cukros és a lisztes zacskókat, így megérezhetik, hogy egy kiló mennyi is valójában. Adhatunk a kezükbe könnyebb, különböző súlyú dolgokat is, így fejlődik a “saccoló képességük”.
Gyakoroljuk közben a számolást és a mértékegységek átváltását! Hány fél liter fér egy négyliteres lábosba? Hány centiméter hosszú a bejgli, és az hány deciméter? Hány dekagrammos egy birsalma, és az mennyi grammban?
Ha piacra megyünk, rájuk bízhatjuk az aprópénzek kezelését, imádni fogják!
Az asztalterítés is kiváló alkalom a számok gyakorlására. (Négyen eszünk. Mindenki kap kanalat, kést, villát. Összesen hány evőeszközt kell az asztalra rakni?) Ha hétvégén aprósüteményt vagy karácsonykor mézeskalácsot sütünk, a kiszúró formákkal megtaníthatjuk gyerekeinknek a geometriai alakokat. Átbeszélhetjük, hogy melyiknek hány oldala, sarka van, így észrevétlenül, a gyakorlaton keresztül ragad rájuk a tudás.
Az időre és az időegységekre is könnyen megtaníthatjuk őket, hiszen sok konyhai folyamat adott ideig tart. Szorozni, osztani, összeadni, kivonni főzés és sütés közben mindig kell. Szövegkörnyezetbe téve persze egyszerűbben megértenek mindent. „Ha apa megeszi a torta felét, és te a negyedét, anyának mennyi marad?”. Csak úgy inni fogják magukba a tudást!
Nyelvtan, szókincs
Főzés közben sokat javíthatunk a gyerekek fogalmazásán és csiszolhatjuk a szókincsüket is. Receptolvasás közben értelmezniük kell a szöveget, következtetéseket kell levonniuk, és össze kell foglalniuk magukban a tennivalókat, hogy el tudjunk valamit készíteni. Megtanulják a hozzávalók és a konyhában használt igék nevét és jelentését. Bevásárlás közben ezeket megismételhetjük, sőt ők maguknak is készíthetnek egy bevásárló listát. Ösztönözzük őket, hogy a hentestől, zöldségestől ne féljenek kérni és kérdezni, így támogatjuk őket a szereplésben, mások megszólításában.
Tudományok
Meglepő lesz nekik, hogy a tudományok milyen tökéletesen le tudják írni, mi történik főzés és sütés közben. A hozzávalók folyamatosan átváltoznak: a víz elpárolog, a hús átsül, a tészta megkel, a puding besűrűsödik, a csoki elolvad. Ha utánanézünk, mi miért van, tátva marad a szájuk a csodálkozástól.
Elmagyarázhatjuk, a hozzávalók honnan származnak. Mi hol terem, hogyan lesz a tejből sajt és a tyúk volt-e előbb vagy a tojás. Érdeklődni fognak, mi számít egészségesnek és egészségtelennek. Ilyenkor beszélhetünk arról, hogy melyik ételek adnak nekik energiát vagy elég vitamint és erőt, hogy megnőjenek. (Popeye története mindig nyerő!)
Mozgás
Fontos hagynunk, hogy a koruknak megfelelően minél több feladatot elvégezhessenek. Így nem fogják azt érezni, hogy csak láb alatt vannak a konyhában, és hátráltatják a többieket. Kezdhetjük a keverést igénylő feladatokkal (a jutalom persze a maradék sütimassza kinyalogatása!). Megtaníthatjuk, hogyan fogják az evőeszközöket, a habverőt és a sodrófát. Míg a keverés, aprítás, öntés és rázás a finommotoros mozgást fejleszti, az illatok, az ízek és a színek az érzékszerveiket bizsergetik.
Érzelmek
Az étel jó módja a kommunikációnak. Osztozni kell, és a türelem sem árt, főleg, ha a testvér vagy barát is ott van. A közös étkezésekről pedig mindannyian tudjuk, hogy milyen jó hatással vannak a család életére. Iskola után nagyon sok mindent el fognak mesélni a napjukról, ha közben együtt főzünk tejbegrízt vagy meleg szendvicset sütünk.
Amire érdemes odafigyelni:
-
A gyerekek rövidebb ideig tudnak koncentrálni, így gyorsabb, egyszerűbb feladatokat adjunk nekik!
-
Egyszerre egy feladatot kapjanak. Könnyebben elérhető sikerélmény nekik, és egyszerűbb lépésről lépésre haladni.
-
Legyen a rendrakás és a mosogatás a közös program része. Tanítsuk meg nekik, hogy így teszünk pontot a főzés végére.
-
Akkor vágjunk bele a közös konyhai munkába, ha van elég időnk. Lassabban fogunk haladni, és szűkös időkerettel ebből csak feszültség lenne.
Mindent összevetve, ha kedvet csinálunk hozzá, a gyerekek imádni fogják a főzést. Nagyon jól össze tudja kovácsolni a testvéreket, szülőket és gyerekeket, ráadásul rengeteg mindent lehet közben tanulni. Nagyobb a valószínűsége, hogy megkóstolják azokat az ételeket, amelyeket együtt készítettünk, és a hozzávalókkal is megbarátkoznak.
Persze fontos, hogy még főzés előtt tisztázzuk a szabályokat, közben folyamatosan figyeljünk, és mindenekelőtt élvezzük az együttlétet!
|