Tartalma:
II. Könyvtárpedagógia - célja
1. Tervkészítés
1.1 Az iskolai könyvtár alapozó szerepe az egész életen át tartó tanulás során (Lifelong Learning)
1.2 A könyvtárpedagógiai program stratégiai terve
1.3 Könyvtárhasználat tervezése az iskola makrótantervébe
1.4 Könyvtárhasználat tematikus és spirális tervezése
2. Könyvtárpedagógia módszertana 1–4 évfolyam
A szellemi munka könyvtárpedagógiai céljai
2.2 Játékos gyakorlatok és feladatok
2.3 Könyvtárhasználati lapok 1–2 évfolyam
Könyvtárhasználati tananyag
2.5 Tudáspróbák
2.6 Mesefa értékelő lapok
3. Alsó tagozatos magyar anyanyelvi tanmenetek
3.1 Apáczai Könyvkiadó
3.2 Dinasztia Tankönyvkiadó
3.3 Forrás Kiadó
3.4 Mozaik Kiadó (ABC-ház, Integrált tankönyvcsalád)
3.5 Nemzeti Tankönyvkiadó – Meixner tankönyvek
3.6 Nemzeti Tankönyvkiadó – Integrált tankönyvcsalád
A Könyvtárpedagógiai részben tanítóknak és könyvtárostanároknak szeretnék gyakorlati segítséget adni három területen:
a) a tervkészítés,
b) a könyvtár-pedagógiai módszertan részletes kidolgozásával – tanítóknak és könyvtárostanároknak egyaránt, valamint
c) a kézikönyvben elemzett tankönyvcsaládok tanmeneteivel.
A Tervkészítés olyan gyakorlati szempontsorokat nyújt a könyvtárostanároknak, melyek egyrészt a könyvtár-pedagógiai program, másrészt annak tematikus és spirális tervkészítéséhez adnak segítséget.
A Könyvtár-pedagógia módszertan az alsó tagozat könyvtárismereti és könyvtárhasználati óráihoz ajánlott tematikus, gyakorlatközpontú anyagát és játékos feladatait tartalmazza, külön dokumentumban a tanítóknak és külön a könyvtárostanároknak ajánlott módszertani segédlettel.
-
Az 1–2. évfolyamnak ajánlott Könyvtárhasználati lapok segítik a kicsik könyvtárismereti alapfogalmainak és a könyvtárhasználati szabályok írásbeli rögzülését.
-
A Mesefa értékelő lapokkal nyomon tudjuk követni a gyerekek könyvtárhasználati ismeretinek fejlődését és évfolyamonkénti bővülését, melynek írásbeli méréséhez a Tudáspróbák tesztlapok adnak segítséget.
A Magyar anyanyelvi tanmenetek természetesen a jelenlegi, 2008-ban még érvényben levő tankönyvek feldolgozásához adnak támpontokat. Mivel a Könyv- és könyvtárhasználat olyan modultárgy, mely az alsó tagozatos anyanyelvi órákba integrálódik, ezért tartom fontosnak az egyes tankönyvek felépítéséhez igazított helyi tantervkészítést.
Tovább a tervkészítéshez>>
<<Vissza
|