A gyerekek és a média viszonya
A XXI. század multi-média világában a média-analfabetizmus komoly veszélyeket rejt magában.
Megengedheti-e magának a társadalom, hogy a felnövekvő generáció híján legyen mindazon képességeknek, amelyek révén a saját érdekeit szem előtt tartva értékelni tudja majd az őt érő gazdasági, politikai, kereskedelmi és kulturális impulzusokat? Természetesen nem.
A médiatudatosságra való nevelés az információ forrásának és jellegének beazonosítása révén lehetővé teszi a befogadandó információk tudatos értékelését.
Nem túlzás azt állítanunk, hogy még soha ekkora szükség nem volt arra, hogy a fiatalok, köztük is hangsúlyozottan a legkisebbek, megkapják azt a felkészítést, amely alkalmassá teszi őket a média világában való biztonságos „közlekedésre”. Nemcsak az információ mennyisége, hanem az információs csatornák elképesztő mérvű gyarapodása is indokolja a különös odafigyelést.
A gyermek csak akkor értheti meg az őt körülvevő világot, ha képes kritikusan megítélni mindazt, amit lát vagy hall.
A gyerekek fejlődése eltérő lehet, és az, ahogyan televíziózás közben értelmezik a látottakat és hallottakat, fejlettségük mellett függ – többek között – attól is, hogy milyen társadalmi közegben, kultúrában nevelkednek. Vannak azonban jellegzetes közös vonások, amelyek általában jellemzőek egy-egy korosztályra.
Kisbabák
- Többnyire a fény- és hanghatások váltják ki a figyelmüket
- Figyelmük csak rövid időszakokra köthető le
- Totyogók
- Csak nagyon korlátozottan értik a látottakat
- A látottakat, hallottakat hajlamosak utánozni
Óvodások
- Aktívan érdeklődnek a dolgok jelentése után
- Kifejezetten figyelik az izgalmas, akciókkal teli helyzeteket
- Általános iskolások
- Egyre több felnőtteknek szóló információval kell megküzdeniük
- Hajlamosak televíziós szereplőkkel azonosulni
- Fokozatosan képesek a cselekmény követésére
Serdülők
- Önállóan televízióznak
- A fiúk több időt töltenek tévézéssel és videójátékokkal, mint a lányok
- A szülői felügyelet mértéke jelentősen csökken
- Az, hogy egy gyermek mennyit ért meg az általa látott, hallott, érzékelt világból, függ fizikai és emocionális állapotától, valamint értelmi fejlettségi szintjétől.
<<Vissza
|