„Ez a foglalkoztató könyv abban a rendkívül nehéz helyzetben igyekszik segítséget nyújtani az egész család számára, amikor meghal egy szeretett családtag vagy hozzátartozó” – olvashatjuk a nyitó mondatot abban a könyvben, amely a népmesék befejező formulájából ered: Boldogan éltek, míg meg nem haltak…
És azután? A mesét elolvasva erre az „azután”-ra nemigen szoktunk gondolni. Legalábbis gyerekként nem. Pedig nemcsak a rossz, de a jó válasz is megüli a lelket. A mentálhigiénés szakember segítsége nemcsak gyerekeknek szól, hanem szüleiknek is, mivel ez a kis könyv
„Megmutatja, hogy lehet és kell is beszélni a halálról, a szomorúságról, a dühről, a bűntudatról – és mindenféle érzelemről, amely a gyász gyakori kísérője” – olvashatjuk a bevezetőben. Singer Magdolna, aki Polc Alaine tanítványa, hospice- és gyásztanácsadó, itt hangsúlyozza: nem szabad titkolózni, vagy merő jó szándékból „hazudni”, azaz ködös történeteket kitalálni, egyrészt, hogy saját fájdalmunkat leplezzük, másrészt, hogy a gyereket „megkíméljük”.
Nézzük, ha röviden is, miben áll e könyv foglalkoztató jellege!
A szerző (egyre bonyolultabb, egyre nehezebben megválaszolható) kérdéseket tesz fel, pl. Láttál-e esetleg elütött kutyát, macskát, sünit az úton? Mit éreztél, amikor elpusztult kedvenc háziállatod?
Aztán jönnek az elhunyt emberekkel (ismerősössel, nagyszülővel, szülővel, testvérrel stb.) kapcsolatos kérdések.
A halál megértetése végső soron arra megy ki, hogy elfogadjuk: élve vagy halva (hiszen mi is meghalunk) részei vagyunk a Nagy Egésznek. Az élet és a halál rendje alapvető jelenség a természetben, az Univerzumban. Senki nem maradhat egyedül a gyász feldolgozása során. A gyerekek szintjéhez alkalmazott szöveget Rutkai Bori színes illusztrációi kísérik.
A kötet utolsó lapjaira a gyermekolvasó rajzolhat. Nem könnyű feladat megrajzolni még egy élettelen kisállatot sem, de a lélekről, a világmindenségről, az emlékekről, a haragról, a szomorúságról, a szeretetről a gyermekben kialakult belső képet papírra vetni az igazán fogós feladat. (Csokonai Attila)
Makkai Kinga
Mottó:
„Elengedni valakit vagy békében lehet, vagy sehogy.”
(Pál Ferenc, Csíkszereda, Nyitott Akadémia, 2011)
Minden mese, minden történet véget ér. Minden élet lezárul fizikai szinten. A test halála azonban kérdések sorozatát indítja útra gyermekben és felnőttben egyaránt. Olyan kérdésekét, amelyeket kényes lehet megválaszolni magunknak is. A vívódások általában bent folytatódnak: fájdalom, félelem, gyász kíséretében. A felnőtt megfeszített, tudatos lelki-szellemi munkával, a gyermek pedig szimbolikus nyelven tud némi megnyugtató választ adni önmagának. Ezen az úton nyújt nagy segítséget Singer Magdolna keménytáblás foglalkoztatókönyve.
Az utóbbi években egyre több szak- és gyermekirodalmi könyv témája a halál, a gyermeki gyász, és a veszteségélmény feldolgozása. Kialakult erről valamiféle beszédmód, mégis ez a könyv újszerű gyakorlatias, foglalkoztató, tényleges (gyász)munkára invitáló jellege miatt. A könyv megjelenésének időzítése (2011. Mindenszentek) nem véletlen: a tényleges gyászfeldolgozást célozta meg a Móra Kiadó. Jó eséllyel!
Az önmagát is foglalkoztatókönyvként meghatározó könyv abból indul ki, hogy a mai kultúránk elvesztette azokat a kapaszkodókat – hitet, hagyományokat, szabályokat – amelyek átsegítették a régebbi korok embereit gyászukban. Hozzátenném, hogy azért is van nehezebb dolgunk, mert többet tudunk ma a gyermeki lélekről is (legalábbis azt hisszük).[1]
A halál sokszor ijesztő, felfoghatatlan számunkra, tanácstalanul nézünk szembe vele. Mit mondjunk a gyereknek? Mennyit és hogyan? Mikor avassuk be az elmúlás rejtelmeibe? Kimondjuk-e a meghalt szót?
E kérdések mögött saját félelmeink húzódnak meg, és a halállal szembesülve legtöbbször saját értékrendszerünk is újraértelmeződik.[2]A gyermek megérzi a felnőtt hezitálását, hallgatását, szenvedését, és ha nem kap választ, nagy valószínűséggel önmaga ellen fordítja tapasztalatát. Nem érdemes elhallgatni érzelmeinket, erőt kell vegyünk magunkon, és a lehető legkomolyabban véve minden apró jelzését, válaszolnunk kell a kérdéseire. Be kell ismernünk, ki kell mondanunk, hogy nagyon fáj. Fel kell vállalnunk a gyermek előtt a gyászfeldolgozás stádiumait. Tárgyilagosan, őszintén. Úgy, ahogy meggyőződéssel hisszük a folytatást.[3]
Elvesztett hagyományokkal, kapaszkodók nélkül nincs könnyű dolga a felnőttnek, szülőnek. A tudomány, a ráció nyelvén nem magyarázható megnyugtatóan a halál, ráadásul a kisgyermek gondolkodása minőségileg különbözik a felnőttétől: ő a játék, a szimbólumok nyelvén ért, a szimbólumok nyelvén tudja kifejezni magát. Rajzban, (báb)játékban, mesében tudja feloldani saját feszültségeit. Megítélésem szerint éppen ebben ragadható meg e könyv legnagyobb értéke: lépésről lépésre a szimbólumok nyelvén, saját rajzban való kifejezésre szólítja fel a gyermeket.
Gyakorlatias segítséget nyújt a szülőknek abban, hogy hogyan segítsék gyermekük gyászfeldolgozását. A természet örök érvényű körforgásával szemlélteti azt a felismerést, hogy bár fájó, mégis természetes velejárója az életnek az enyészet, a porladás, a halál. Az ember halála a test működésének leállását, mozdulatlanságát jelenti. Szemléletesen kifejezve olyan a test „mint egy ruha, amelyből kibújunk”, ha már nincs szükség rá. De a lélek nem szűnik meg létezni. A lélek ebben az értelemben egy magasabb szintű létben folytatja tovább útját, ahol már nem korlátozódik léte fizikai keretek közé.
Kék színnel kiemelve a gyermekekhez szól, tőlük kérdez a szerző: volt-e háziállatod, mely meghalt?, láttál-e elütött állatot?, mit éreztél? stb. Saját tapasztalatok mozgósításával indítja a közös feldolgozást. „Mondj neki kedveset, szépet!”
Ezek a mondatok erősítik a gyermekben azt a hitet, hogy a szeretet tovább él, hogy a szeretetteljes emlékezés segít abban, hogy továbbmenjünk az úton. Fontos mondanivalója a könyvnek az is, hogy egy nagy rendszer, az univerzum részesei vagyunk. Mindennek megvan a maga helye, szerepe, ideje és értelme. Minden átalakul. A test a földben értékes ásványokká alakul át, mely táplálja majd a növényeket. Minden, ami elmúlik egy körforgás részévé válik, és ez megnyugtató, valamelyest feloldja a megszűnéstől való félelmünket.
A könyv nemcsak foglalkoztató jellege miatt újszerű, hanem a gyermekkönyvekben szokatlan témára, a lélek testből való kilépésére, az ún. halálközeli élményre is kitér. Szubjektív értelmezésem szerint ez a békesség, fájdalommentesség, fényözön szintén megnyugtató. Ha egyfajta tudásként fogadjuk el ezt a megváltó élményt, akkor máris megszűnik bennünk az ismeretlentől való félelmünk, könnyebben el tudjuk engedni azt, aki „jó helyre ment”.
Egy családtag elvesztése közös veszteség, éppen ezért közös ügy a feldolgozás is. Ez a könyv jó keretet nyújt a mély családi beszélgetésekre, a szeretett hozzátartozó hiánya fölött érzett különféle érzelmek tudatosítására és megértésére, a félelmek megszüntetésére, enyhítésére. A kimondás és annak megtapasztalása, hogy más is érez hasonlóan, már önmagában is megnyugvást jelent mindannyiunk számára. A közös feldolgozás pedig hozzásegíti a családot ahhoz, hogy az együttérzésben, együtt szenvedésben megéljék a még mélyebb összetartozást, hogy a gyermek megtapasztalja, hogy a család erős támasz és vigasz egyben.
Olyan mintát nyújt a könyv, amely minden felnövő gyermeknek szükséges útravaló, amely segít minket emberül élni és érezni. Megbékélni és elengedni, ha elérkezett az idő.
1] Vö. Polcz Alaine: Meghalok én is? Jelenkor, Pécs, 1993, 5.o.
[2] Véleményem szerint az értékrendszerünk újragondolása nagy pozitívuma az elmúlásnak, hiszen ráirányítja figyelmünket az igazán fontos dolgokra.
[3] Itt jegyezném meg, hogy azok, akik hisznek a lélek halhatatlanságában, a keresztényi élet-halál elgondolásában, azoknak messzemenően előnyük van a megnyugvás ösvényén, azokkal szemben, akik a test halálát azonosítják a teljes véggel, megszűnéssel.
Forrás: konyvmutatvanyosok.wordpress.com
|