INTERJÚK : Dezső Andrea - a Mamuska alkotója |
Dezső Andrea - a Mamuska alkotója
Pikler Éva 2017.02.12. 22:51
"Álmomban néha repülök"
A kolozsvári születésű, New Yorkban élő képzőművészt, Dezső Andreát Pikler Éva kérdezte munkáiról.
Pikler Éva 1994-ben együtt diplomázott Dezső Andreával, aki 1996-ban végezte el a mesterképzőt az Iparművészeti Egyetemen. Utána fél évet tanított ugyanott, majd 1997 augusztusában ment New Yorkba az akkor négyéves kisfiával, és férjével együtt. Eötvös és Soros ösztöndíj segítségével egy éven keresztül rezidens volt a New York-i Könyvművészeti Központban.
Olyan érdekes munkalehetőségeket kapott ez alatt az egy év alatt, hogy úgy döntött, ott marad. Dezső Andrea 13 éve él New Yorkban, azóta is megállás nélkül dolgozik: kiállít, tanít, hímez, animál, újságoknak, folyóiratoknak készít illusztrációkat, művészeti írásait közlik a szakfolyóiratok. A Maryland-i Institut-ban kísérleti animációt tanít.
|
Andrea a találkozón stílszerűen a saját képei segítségével mondta el történetét. Miközben a kivetítő vásznon néztük a munkáit, ő a keletkezésükről mesélt.
Még 2010-ben, Texasban a Rice Galériában különleges kiállításának a címe: "Sometimes in My Dreams I Fly" (Álmomban néha repülök). A hatalmas kiállítási terület csak az üvegen, az utcáról volt nézhető. Andrea hat profi installációépítő segítségével hat napon át építette a három méter magas, több rétegű installációt.
Emberállatvirág-kereszteződésű lényeket vágott ki habkartonból, ezekkel népesítette be a különlegesen megvilágított "kiállítványt".
Egy nyilvános pályázatra készítette ezt a hatalmas méretű, mozaikokból álló munkát, amely egy olyan bronxi metrómegállót díszít, ahol csak beton van és autóutak.
A gyerekek jellemzően a metrómegállókban játszanak. Anderának és az olasz mozaik-építő társaságnak köszönhetően most már garantáltan színes látnivalóval várja őket ez a megálló…
A szakmabeli közönségből sokan kérdezték Andreát a tanításról, a technikákról, az időbeosztásáról. Kiderült, hogy a tanítás rendkívül fontos számára, hisz annyiféle hatás éri közben, amelyet mind beleépít a munkáiba. Megtudhattuk még, hogy a manuális technikát szereti leginkább, csak a legszükségesebb esetekben alkalmazza a számítógépet.
Andrea nem nevezi izgalmasnak az életét, hiszen napi tizenhat órát ül egy asztal mellett, és megállás nélkül dolgozik. Sokszor roham teptempóban készít illusztrációkat a The New York Times magazinnak.
|
|