A rajz volt előbb, hiszen tizenöt éven keresztül rajzfilm rajzolóként dolgoztam. Aztán később elkezdtem a Facebook oldalamon a saját szövegeimet írni és illusztrálni. Körülbelül két évvel később jelent meg a Partimedve antológiában az azonos című mesém, melyet először a Facebookos illusztrációs oldalamon mutattam be. A mese megtetszett Lovász Andiéknak, és megkérdezték, nem szeretnék-e benne lenni az antológiában? Dehogynem! Hiszen a hazai gyermekirodalom legjelesebb képviselőivel egy kötetben lenni hatalmas megtiszteltetés!
Szóval a rajzolás volt előbb, de most már az írás fontosabb számomra. Valahogy az írásaimat jobban is féltem, mint a rajzaimat.
Mely illusztrátorok gyakorolnak rád hatást nemzetközi és hazai szinten?
Rengeteg kedvencem van, a külföldi művészek közül nagyon szeretem Fiep Westendrorpot, Rebbeca Dautremert Marco Somát, Beatrice Alemagnat, Marie Desbonst. Hazai illusztrátorok közül Hanga Rékát, Máray Mariannt, Nagy Norbertet, Baranyai Andrást, Orosz Annabellát, F. Győrffy Annát, Horváth Ildit, de képtelenség lenne mindenkit felsorolni...
Hogyan alakítottad ki a saját stílusod?
Teljesen spontán, magától alakult, de ahogy elkezdtem írni, úgy egyszerűsödtek a figuráim is. Egy idő után fontosabb lett, hogy üssön a poén, mint hogy a rajz részletgazdagon legyen kidolgozva.
Milyen technikával készíted az illusztrációidat a Babaróka esetében?
Előbb papíron vázlatoltam ceruzával, majd ezek segítségével egy számítógépes grafikai programmal készítettem el a végső rajzokat.
Egri Mónika: Mamaróka beteg - ceruzavázlat
Mennyi időt vett igénybe a teljes munka és egy részletgazdagabb illusztráció elkészítése?
Az összes illusztráció körülbelül három hónapomba telt, egy részletesebben kidolgozott rajz pedig akár több napig is eltartott. A piaci környezet megrajzolásánál, annál a résznél, amikor Babaróka elkódorog, vagy a harkályos képnél, a fa karakterének kidolgozásával, és a levelek megrajzolásával is sok elég sokat piszmogtam...
Mi a legfontosabb számodra egy szövegben? Hogyan tudod elkezdeni a munkát?
Amikor elkezdem olvasni a szöveget, rögtön beugranak képek, és nekilátok a vázlatolásnak.
A tényleges munkát megelőző próbarajzok szinte rögtön készen voltak, mert a figurák rajzolásában gyakorlottabb vagyok, a térbeli elhelyezés, illetve a nagyobb volumenű, összetettebb rajzokkal még többet elmaszatolok. Egyelőre csak tanulom a szimbólumokban való gondolkodásmódot, többnyire még mindig azt rajzolom, amit olvasok, de azért próbálom plusz tartalommal felruházni a képeket, de semmiképpen sem szeretném, ha a rajzok „agyonütnék” a szöveget. Tanulom még a perspektívával való játékot is.
Egri Mónika: Mamaróka Babrókával - ceruzavázlat
És olvasóként milyennek találtad a szöveget?
Nagyon cukinak, aranyosnak! Van egy rész, amikor bal lábbal kel fel a kisróka, és semmi sem jó neki. Ebben a részben egy felnőtt is magára ismerhet, ezért talán ez állt hozzám a legközelebb.
Ez volt az első közös munkád a Pagonnyal?
Eszterék régebben is kerestek már, de akkor végül nem lett közös munka belőle, a Babaróka ajándéka volt az első illusztrációs munkám velük.
Melyik karaktert volt a legegyszerűbb megrajzolni?
Mivel elég sok rókát rajzoltam mostanában, így Babarókát volt legegyszerűbb kitalálni. Babaróka barátja, Kiscica karaktere is elég könnyen összejött. A legegyszerűbb mégis azokat a figurákat megrajzolni, akik csak néhányszor szerepelnek a könyvben, mert a kötetlenség nagyon jó karaktereket szül. Az állandó karaktereket hajlamos vagyok túldolgozni.
Volt olyan karakter, amelynek a megrajzolása kicsit problémásabb volt?
Az anyukával voltak problémáim, a próbarajzon Eszterék (Kovács Eszter) túlságosan fáradtnak, lestrapáltnak találták szegényt, így az ő karakterén kellett a legtöbbet változtatnom.
Ember vagy állat karaktert szeretsz jobban tervezni?
Állatokat egy picikét jobban, sokkal változatosabbak, és ezáltal több játékra nyílik lehetőség az alkotás folyamatában.
Mikor hallhatunk rólad legközelebb?
Most az első saját szerzői könyvemet tervezzük az egyik kiadóval...
Egri Mónika: Babaróka bal lábbal kel
|