OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Révész Emese: Simi és a rendetlen betűk

Révész Emese: Simi és a rendetlen betűk

Somogyi Laci  2019.04.24. 14:29

Sétagalopp kontra gátfutás
 
https://www.pagony.hu/resources/images/k7/0c/1b/featured_cover_image/revesz_borito3.jpg

"Képzeld el felnőttként, hogy nap mint nap olyan munkahelyre kell bemenned, ahol újra és újra alul teljesítesz. Ez mélyen aláássa az önbecsülésüket, akkor is butának érzik magukat, ha ezt senki sem szegezi nekik közvetlenül." - így érezhet Simi, Révész Emese könyvének diszlexiás főszereplője is.

A könyv szerzőjével beszélgettünk.

Ez az első mesekönyved, mi késztetett a megírására?

Úgy éreztem, van olyan mondandóm, ami másokat is érdekelhet, hogy a mi példánk másoknak hasznos lehet. Számos iskolánk során sok gyerek és szülő történetével találkoztam. Valamennyi kész regény. Sok gyerek egész életre szólóan sérül, ha a nevelői nem megfelelő empátiával közelítenek hozzá. Simi történetével szerettem volna megmutatni, hogy nincsenek egyedül. Talán lesznek, akik az eddigi enyhe gyanújuk után most határozzák el magukat komolyabb kivizsgálásra.
 
A fővárosban jól működik a nevelési tanácsadók, pedagógiai fejlesztők hálózata, de nem vagyok benne biztos, hogy a centrumtól távol eső kis településeken is adott ez a szakmai támogatás. De legfőképp azt szerettem volna megmutatni, hogy a diszlexia nem tragédia, ami egy életre megbélyegzi a gyerekünket. Kihívás, amivel jó adag szeretet és támogatás segítségével meg lehet birkózni, hogy végül a diszlexiás gyerek is szerencsésebb társaihoz hasonlóan, boldog és teljes életet éljen.

 

A diszlexia nagyon finoman, a hétköznapi események szálai közé szőve jelenik meg a könyvben. Miért ezt a megoldást választottad?

https://www.pagony.hu/resources/images/26/kz/q6/post_side/simi1.jpg

A diszlexia gyanúja, felismerése és diagnózisa hosszú folyamat eredménye, amely lassan, sok apró jel alapján rajzolódik ki a szülő és a gyerek előtt. Tehát nem egyik pillanatról a másikra megszülető "határozat". Az én fiamnál már öt éves kora körül érzékelhető volt, hogy bizonyos területeken másképp működik, mint a kortársai, óvodás kora óta járt különféle fejlesztésekre (mozgás, finom motorika), de az iskola kezdésekor csak tanulási nehézséget állapítottak meg. A tanulási zavar és a diszlexia-diszgráfia csak 3. osztályban került meghatározásra. Visszanézve nagyon sok olyan apró hétköznapi jel volt, ami erre utalt, az hogy nem szeret mászókázni, az, hogy későn tanult meg cipőfűzőt kötni. Ebben a történetben épp a felismerés, ráébredés folyamatát szerettem volna feltárni, ezért szerettem volna olyan szituációkat bemutatni, amivel nagyon sok Simihez hasonló gyereknek meg kell küzdenie.

Simi szülei a könyvben példamutatóan reagálnak, amikor kiderül, hogy kisfiuk diszlexiás. Végtelen megértéssel, a problémát a helyén kezelve, Simit bátorítva kezelik a helyzetet. Miért így rajzoltad meg ezt a helyzetet?

Ez a szülői reakció némiképp idealizált. A kisregény felnőtteknek szóló párdarabja szólhatna arról a nehéz útról, amit a másképp működő gyerekek szülei járnak be. Abban lenne helye a kételyeknek, az összeomlásoknak, annak a roppant erőfeszítésnek, amivel egyengetjük a gyerekeink útját. Egyfajta önismereti út ez, amelyben a szülőnek le kell számolnia azzal a vágyképpel, hogy az ő gyereke kiváló tanuló lesz. De ezzel együtt fel kell ismerni azt is, amiben az ehhez hasonló gyerekek kiválóak, és hinnünk kell abban, hogy azon a területen sikereik lesznek majd. Úgy gondolom, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek szüleinek a legfontosabb feladata, hogy támogassák a gyerekeiket. A történetben szándékosan mutattam fel tehát egy ideális, támogató szülői mintát. Mintegy példaként állítva magunk elé a támogató, önbizalmat erősítő szülői környezetet. Ha senki más nem hisz benne, neked hinned kell a saját gyerekedben. Akkor lesz esélye arra, hogy ő is higgyen magában és legyen ereje kibontakoztatni meglévő jó képességeit.

A regényben a diszlexia olyan, mint egy akadály, amit a szereplők - Simi és a szülei -  együtt legyőznek, és csepp kétely sincs bennük, hogy sikerül majd túllépni rajta. Te magad is így látod a diszlexiát?

Ami a többi gyereknek sima sétagalopp, az a diszeseknek gátfutás. Számukra a tanulás egyetlen kudarc-golyó. Minden nap újra és újra átélik, hogy hiába készülnek, hiába igyekeznek, nekik nem mennek úgy a dolgok, mint a többieknek. Rémes érzés lehet. Képzeld el felnőttként, hogy nap mint nap olyan munkahelyre kell bemenned, ahol újra és újra alul teljesítesz. Ez mélyen aláássa az önbecsülésüket, akkor is butának érzik magukat, ha ezt senki sem szegezi nekik közvetlenül. Ráadásul mivel folyamatosan kompenzálnak (a gyengébb képességeiket a jobban működőkkel helyettesítik) nagyon gyorsan elfáradnak, amit szintén értetlenül kezel a normál iskolarendszer.

A diszlexia ugyanakkor nem egy egységes állapot, nagyon sokféle árnyalata van, akad, aki idővel kinövi, mások viszont megtanulnak vele élni. Simi történetében szerettem volna jelezni, hogy a diszlexia olyan akadályozottság, ami nem zárja le, csak némiképp behatárolja a gyerek mozgásterét. A diszesek intelligenciája gyakorta nagyon szórt, bizonyos részterületeken elmarad az átlagtól, más területeken viszont magasan az átlag feletti. A történetben említett híres diszesek sora pont azt igazolja, hogy van kitörés a diszlexia csapdájából, ha a gyerek tudja mozgósítani a sajátos képességeiből eredő tartalékait, például a zenei, vizuális tehetségét, kreativitását vagy üzleti képességeit.

simi2.jpg

A könyvet Gyarmathy Éva, a diszlexia elismert kutatója lektorálta. Elárulod nekünk, milyen reakciót kaptál tőle a könyvre?    

Számomra szülőként fontos volt, hogy beleolvassam magam a diszlexia szakirodalmába. Szerettem volna megérteni ennek az állapotnak a működését. Ez a pedagógusokkal való "harc" során is hasznos eszköznek bizonyulhat. Számos írás közül Gyarmathy Éva kötetei jelentették a legnagyobb élményt, aki rendhagyó módon, nagyon empatikusan közelítette meg ezt a helyzetet. Kiindulása az volt, hogy a diszlexia nem betegség, hanem állapot, a tanulási képességek átlagtól eltérő formája. Alternatíva tehát és nem deviancia. Ő azt hangoztatja, hogy nem az oktatási rendszernek kell betörnie a gyerekeket, hanem a rendszernek kell a gyerekekhez igazodnia, amit mi amolyan "oktatási menekültként" mélyen átérzünk. Ezek után igen komoly megerősítést jelentett számomra, amikor az ismeretlenül elküldött kéziratot egyáltalán elolvasta és szakmailag hitelesnek tartotta.

A kötetben egészen aktuális elemek is vannak, mint pl. Dancsó Péter megemlítése, aki nagy kedvence a YouTube-ozó gyerekeknek. A YouTube most nagyon megy a gyerekek körében, szinte bármilyen tartalomhoz hozzáférhetnek ott. Te mit gondolsz erről, szükség van valamiféle szülői kontrollra akár a YouTube-bal, akár az internetezéssel kapcsolatban? Nálatok ez hogyan tud felelősen működni?

A tanulási nehézségek elsősorban olvasási-írási nehézséget jelentenek. Erőltetni lehet ugyan, de meg kell értenünk, hogy ezeknek a gyereknek sosem lesz örömforrás a könyvolvasás. Az én fiam számára például a videó-készítés az a terület, amelyben megélheti a sikerélményt. Itt ugyanis nem akadályozott, mint a készségtárgyakban. A számítógép használatát mi keretek között engedjük, közösen lefektetett időkorlátokkal és szabályokkal. A veszélyes tartalmak elkerülésének pedig legjobb eszköze szerintem a beszélgetés. A fiunk sokat mesél nekünk arról, mit néz, igyekszünk mindig meghallgatni, így folyamatosan képben vagyunk abban, hogy mit fogyaszt a netről. Azt hiszem a kölcsönös bizalom és kommunikáció mindennél jobb biztonsági rendszer.

Forrás: pagony.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?