Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
A gyerekek és a média viszonya |
méditudor |
|
A XXI. század multi-média világában a média-analfabetizmus komoly veszélyeket rejt magában.
Megengedheti-e magának a társadalom, hogy a felnövekvő generáció híján legyen mindazon képességeknek, amelyek révén a saját érdekeit szem előtt tartva értékelni tudja majd az őt érő gazdasági, politikai, kereskedelmi és kulturális impulzusokat? Természetesen nem.
A médiatudatosságra való nevelés az információ forrásának és jellegének beazonosítása révén lehetővé teszi a befogadandó információk tudatos értékelését.
|
Miért is ne tévézzen a gyerek? |
divany.hu |
|
Vajon tényleg annyira rossz, ha gyerekünk időnként tv-t néz?
Ez is azoknak a témáknak egyike, ami bár lerágott csontnak tűnik, mindig újabb kérdéseket vet fel.
Nem régiben szülinapi zsúron voltunk kisfiammal. Arra kért minket az ünnepelt édesanyja, hogy semmiképpen ne vigyünk olyan ajándékot, ami a tv-hez köthető, azaz dvd-t, videót, stb., mert náluk egyáltalán nem engedélyezett a televíziózás. Természetesen tiszteltben tartottam ezt a kérését, ami azért sem esett nehezemre, mert ilyen ajándékot amúgy sem vennék. Könyv, társasjáték, puzzle, vagy valami kreativitásra sarkalló játék az, amivel kellő tájékozódás után (ne vegyek olyat, ami már megvan) szerintem nem lehet mellé lőni, legyen szó akár kislányról, akár kisfiúról. Így is tettem, egy társasjátékra esett a választás, aminek szemmel láthatóan nemcsak a csemete, de annak szülei is nagyon örültek.
Azon viszont elmerengtem, vajon tényleg jó-e ennyire drasztikusan kitiltani dolgokat gyerekünk életéből?
|
|
Médiaértés és kritikus, szelektív médiafogyasztás |
|
|
Vitathatatlan tény, hogy mára a média mindennapjaink nélkülözhetetlen elemévé vált: szórakozásunk, szabadidőnk, munkánk, információszerzésünk, és a világgal való kapcsolatunk sem képzelhető el nélküle. Szerepét a jövőben várhatóan tovább növeli a különféle technológiai lehetőségek összefonódása (mint például a televízió képernyőjén futtatható komputeres játékok és CD ROM-ok, a műsorszórás és az Internet összekapcsolódása, stb.). Megfigyelhető az a tendencia is, hogy a különféle képernyős technológiák konvergenciája miatt elmosódnak az információ, az oktatás, a munka és a szórakozás között húzódó határvonalak.
Számtalan vizsgálat eredménye igazolja azt is, hogy ma már a mozgó kép – és ezen belül a televízió – legalább olyan fontos szerepet játszik a fiatalok kulturális és szellemi fejlődésében, mint a nyomtatott tartalmak, azaz a könyvek, az újságok és a magazinok.
|
|
A médiatudatosság főbb ismérvei |
médiatudor |
|
Milyen sajátos képességekre van szükség a médiatudatosság kialakításához?
A médiatudatos, azaz a kritikus néző:
- Képes a valós tények és a fikció megkülönböztetésére...
- Felismeri a valóság ábrázolásának különböző szintjeit...
- Egyre többet tud a tévéműsorok, a videó- és számítógépes játékok, a filmek, az interaktív rendszerek és weboldalalak működési mechanizmusáról, ezek gyártásának és terjesztésének módjáról és céljáról...
- Meg tudja különböztetni a valódi riportot a fizetett tartalmaktól...
- Tudatában van annak, hogy kereskedelmi üzenetekkel (pl. termékek célzott elhelyezésével) a műsorokon belül is találkozhat, sőt, fel is ismeri ezeket, és a reklámokhoz kritikus hozzáállással viszonyul...
- Tudatában van annak, hogy a hírek és hírszerkesztés mögött is húzódnak gazdasági és egyéb érdekek...
- Képes tudatosan megindokolni, hogy miért kedveli az általa preferált médiatartalmakat...
|
|
A tudatos tévénézés |
|
|
A tudatos tévénézés kialakításához alapszabályokat kell lefektetnünk. Ezeket természetesen csak fokozatosan lehet bevezetni a család napirendjébe.
Mielőtt felsorolnánk ezeket az alapelveket, hangsúlyozni szeretnénk, ne állítsuk a gyermeket kizárólag egyedül meghozott kész döntések elé. A palánta megérdemli, hogy figyelembe vegyük az ő egyéni igényeit is. Mielőtt meghatároznánk, mennyi időt tölthet gyermekünk a képernyő előtt, gondolatban sorra tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:
|
|
Ha nem pont az életkori karikának megfelelő rajzfilmet nézünk |
Peer Krisztina gyermekpszichológus |
|
Rengeteget halljuk, mennyire káros a TV és a sok rajzfilm. Meg a számítógép. Meg a mozgókép úgy általában. Ez így erősen leegyszerűsítő, ezért szerintem érdemes szétválasztani, mit és miért tartunk problémásnak.
Amikor úgy döntöttünk a férjemmel, hogy nem lesz TV-nk, még nem is volt a férjem. De én elég rendesen rá voltam kattanva a TV-re, gyakorlatilag csak arra aludtam el. Azóta duruzsolásra vagy könyvre. Vagy agyonüt az egésznapos fáradtság.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ne néznénk mozgóképet – azaz mi nem is nézünk évek óta, csak a gyerekek –, akik egyre nagyobbak már, és így be lehet csempészni valamit a magunk örömére is. Ezek a családi mozizások, popcornnal, ahogy az dukál.
|
|
Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
|