Varázslatos paripák, gonosz boszorkányok és sárkányok, megmentésre szoruló királyleányok és égig érő fák már az ősidőktől fogva velünk vannak, szórakoztatnak bennünket. Az indián törzsekben éppúgy mesélnek a gyermekeknek, ahogy a modern ipari társadalomban.
Színes könyvek, mesehősöket ábrázoló plüssfigurák, tolltartók és pólók egész iparága alakult ki napjainkra, a televízióból is elárasztanak a rajzfilmcsatornák. Csak egy apró bökkenő van mindezzel: amiket manapság látunk, azok egyáltalán nem valódi mesék…
Mert mi is az igazi mese?
Az igazi mese nem csak szórakoztat, hanem elsődleges funkciója a tanítás, az életre való felkészítés, a problémák megoldásához való útmutatás. Nem mese, aminek nincsen tanulsága, amiben a mesehős nem kerül szembe igazi konfliktussal, és nem oldja azt meg saját erejéből (némi segítséget persze igénybe vehet).
Természetesen a mai tévés „meséknek” is van általában valamilyen szájbarágós tanulsága, csakhogy itt jön a másik fontos különbség. Az igazi mese a mesét létrehozó közösség összes tapasztalatát hordozza, az évszázadok alatt felgyülemlett tudásanyagot közvetíti, nem pedig néhány ízléstelen rajzfilmíró pszeudo-bölcsességeit.
Ilyen szempontból a műmese – amelynek egyetlen írója van a hagyományos népmesékkel szemben – sem számít valódinak, hiszen hiányzik alkotásából a közösség javító, kiegészítő munkája, amivel a meséket az általános emberi tapasztalatok egyfajta szimbolikus lecsapódásává teszi.
Ezen kívül még egy nagyon fontos dologra hívja fel a figyelmet a szerző: a mesék eredetileg nem gyerekeknek szólnak!
TARTALMA
I. RÉSZ
A MESETERÁPIA ELMÉLETE
Előszó – Tévhitek a mesékkel kapcsolatban
A Metamorphoses Meseterápiás Módszer bemutatása
Mi a meseterápia?
Milyen meséket használunk a meseterápiában?
A szaktudományos és a lélektani mesetipológia
A műmese és a terápia kapcsolata
Hogyan dolgozunk a mesékkel? – A képzelet és a fantázia
A gyógyító erő – A lélekgyógyászat homeopátiája
A páciens és a terapeuta kapcsolata
A magyar népmesék világszemlélete
Honnan erednek a mesék?
A magyar népmesék samanisztikus elemei
Sámánok és mesehősök
A magyar népmese megkülönböztető jegyei
A mese mint beavatás
A beavatás rítusa
Szimbólumok a beavatásban és a mesében
Profán és titkos tanítások
Visszatalálás a szellemi gyökerekhez
II. RÉSZ
A MESETERÁPIA GYAKORLATA
„Elindult szerencsét próbálni”
Az útnak indulás jelentősége
„Hol jársz itt, ahol a madár se jár?”
Konfliktusok és bonyodalmak
„Ment, amerre a szeme látott ...”
Kit nevezünk hősnek?
„Egy életem, egy halálom, megpróbálom!”
A próbatételek
„Kívánj bármit, teljesítem!”
Találkozás a segítővel
„Hogyan küzdjünk? Karddal-é vagy birokkal?”
Megküzdés az ellenféllel
„Hétszerte szebb lett, mint volt annak előtte”
Az átkelés és az újjászületés
„Én a tiéd, te az enyém”
Az ezerarcú nő és az irányt adó férfi
„Bárcsak lenne egy gyermekünk!”
Családok a mesékben – Mesék a családokban
„Mindennel, ami él, én beszélni tudjak!”
Látni a lehetségest – Élni a csodával
III. RÉSZ
HÁROM ESETTANULMÁNY
A nő, aki odaadta mindenét
H. C. Andersen: A kis hableány
Találkozás az Ősasszonnyal, Baba Jagával
Avagy hogyan lett Hófehérkéből Világszép Vaszilisza
A tiszta tudat meséje
A perfekcionista üzletember útja
A csillagszemű juhászig
IV. RÉSZ
MESÉK A TANÍTÁS SZOLGÁLATÁBAN – A MESÉLÉS MINT PREVENCIÓ
Az európai és a keleti mesék szemléletbeli különbségei
Mesék a születéstől a felnőtté válásig
A történetmondás
A mesék hatása kisgyermekkorban és az óvodában
Mit tanul a gyermek a mesékből alsó tagozaton?
Igazak-e a mesék a 10-12 éves gyerekek szerint?
A népmesék morális üzenetei 13 -14 éveseknek
Felnőtté válás a mesékben és az életben
A fák titkos szíve – Egy mese 700 befejezéssel
7-8 évesek
9-10 évesek
11-12 évesek
13-14 évesek
Középiskolások
Egy négytagú család
V. RÉSZ
UTÓSZÓ
Mesék és madarak – Gyökerek és szárnyak
Boldizsár Ildikó éveket töltött a mesék tanulmányozásával, néprajzi, pszichológiai és spirituális nézőpontok mentén is. Hitvallása szerint a mesék gyógyító erejűek, és azt a tudást pótolják, amit a közösségi élet a mai modern társadalomban már nem képes átadni az egyénnek, így az nem tud a különféle problémáival megbirkózni.
Ennek fényében hozta létre a szerző a Metamorphoses Meseterápiás Módszert, amely a meséken keresztül segíti elő az egyén gyógyulását illetve jobb alkalmazkodását környezetéhez.
Könyvében bevezeti az olvasót a meseterápia elméletébe, gyakorlatába, valamint esettanulmányokat mutat be. A módszer egyik alapgondolata, hogy minden élethelyzetre találunk megfelelő mesét, és hogy minden mesében megtaláljuk a megoldást, ha (szépen lassan) szembe merünk nézni vele.
Lenyűgöző olvasni, hogy egy ilyen „egyszerűnek”, netán „gyerekesnek” tűnő dolog, mint a mese, milyen komoly hatással van az emberi lélekre, és milyen pontosan tükrözi az élet legkülönfélébb kihívásait, melyekkel mindannyian szembesülünk életünk során.
|