OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Hermann Zoltán - A kritikát nem helyettesítheti, hogy egy recenzióban csak megdicsérjük egymás műveit

Hermann Zoltán - A kritikát nem helyettesítheti, hogy egy recenzióban csak megdicsérjük egymás műveit

Ayhan Gökhan  2015.05.17. 17:20

A Károli Gáspár Református Egyetem „Gyermek- és Ifjúsági irodalmi szakember” felsőoktatási szakirányú (posztgraduális) továbbképzésének 2015. szeptemberében induló évfolyamára legalább alapfokú bölcsész-, pedagógus, hitéleti, művészeti diplomával és a művészetközvetítés képzési területeken szerzett felsőoktatási oklevéllel rendelkezők jelentkezhetnek.
Dr. Hermann Zoltánnal beszélgettünk a szakról, a képzés nyújtotta ismeretekről, s arról is, hol tart ma a gyerekirodalom.
  • Tavaly (2014) szeptemberben indult a Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzési szak. Ennek voltak előzményei az egyetemi stúdiumokon, felmerültek korábban a gyerekirodalomhoz kötődő témák, s végül azok együtteséből állt össze az új szak tananyaga?

 

Igen, részben azokból állt össze a képzés tanterve. Mészáros Márton kollégám korábban is foglalkozott gyereklírával, én a meseelméletekről, a Grimm-mesékről, a csíkszentdomokosi székely népmesékről tartottam órákat, de a közvetlen előzménye az posztgraduális szakunknak az, hogy a képzés elindítása előtt másfél-két évvel megalakítottunk egy gyerekirodalmi kutatócsoportot, ami tulajdonképpen úgy jött össze, hogy egyszer csak látványossá vált, hogy egykori tanítványaink – Tsík Sanya, Elekes Dóra, Csörgei Andrea mind a gyerekirodalom intézményei körül kezdtek dolgozni. Ezt próbáltuk meg Mészáros Marcival valahogy összeszervezni, és a képzés is rájuk, mint „külsős” emberekre épít.
  • Egy majdnem befejezett tanév után mik a benyomásaitok, kik járnak erre a szakra, milyen céllal jöttek?

A hallgatók nagyon sokfélék, a céljaikat tekintve is. A szak posztgraduális szakként – felsőoktatási szakirányú továbbképzésként: ezt szokás az felsőoktatási szakzsargonban FOX-nak rövidíteni – működik. Valamilyen bölcsész vagy pedagógus felsőoktatási diploma tehát kell hozzá, minimum egy BA-s. Idén beadtunk egy módosítási kérelmet, mert úgy láttuk, van rá igény, hogy a művészeti felsőoktatásban szerzett diplomával is lehessen hozzánk jelentkezni, illusztrátorokat vagy bábszínészeket, – rendezőket is várunk. Ők ugyanis – az eredeti szakmai képzésükben –nem abban a mennyiségben és minőségben találkoznak kifejezetten irodalmi szövegekkel, különösen a kortárs gyerekirodalommal, mint ahogy az a szakunkon lehetséges. Bízunk abban – az Oktatási Hivatal engedélyét várjuk –, hogy ők már a nyár elején jelentkezhetnek a második évfolyamunkba.

A szakra járó hallgatók közül néhányan maguk is meseírók, dolgoznak könyvkereskedelemben, esetleg gyerek-könyvtárosok. Van olyan diákunk, aki gyerekrendezvényeket szervez, de alsó tagozatos tanító nénink is van az első évfolyamon. A képzési programot is igyekeztünk úgy összeállítani, hogy széleskörű ismereteket biztosítson a hallgatóknak. Vannak a gyerekirodalom történetéhez kapcsolódó, és műfajelméleti tárgyak, de kiemelten fontos a gyerekpszichológiai, fejlődéspszichológiai modul. Az előző félévben egy olvasáspedagógiai műhelyünk is működött Pompor Zoltán és Csörgei Andrea vezetésével. Az idén két tantervi „workshopunk” működik. Az egyik egy kreatív írás műhely, Elekes Dóra és Gimesi Dóra irányításával. A másik műhely egy kifejezetten szerkesztői feladatokkal foglalkozó szeminárium, Tsík Sándor vezetésével. A hallgatók az idén először kapják majd a kezükbe a nagyon furcsa nevű,gyermek-és ifjúsági irodalmi szakember diplomájukat.

  • Ez azt is jelent, hogy aki itt végez, az egy újfajta kritikai szemléletet is elsajátít, megtanulja, hogyan közeledjen a gyermek- és ifjúsági irodalomba tartozó szövegekhez?

Szeretném azt hinni, hogy igen. A kritikai témák alapvetően az irodalomtörténeti és elméleti szemináriumokhoz kapcsolódnak, de az őszi félévekben van egy kritika óránk is. Múlt ősszel Lovász Andrea volt nálunk vendégként, és számomra pozitív értelemben „le is sokkolta” a társaságot. Ez pedig kifejezetten jót tett a közösségnek. Annak a kortárs irodalmi anyagnak, amivel dolgozunk, van egy olyan másodlagos üzenete is, hogy az utóbbi 10-15 év független gyerekkönyves műhelyeinek izgalmas kísérleteit bemutassuk, és hogy értékeljük a nem mindig szívderítő tendenciákat is. A határozott kritika mind a könyvműhelyek értéket teremtő munkájának, mind a könyvpiaci alibizésnek kijár. A kritikát nem helyettesítheti, hogy egy recenzióban csak megdicsérjük egymás műveit.

  • Erre vonatkozna a következő kérdés is: manapság nagyon népszerű a gyerekirodalom, de mintha háttérbe szorulna a gyerekirodalom-kritika, és mintha ennek hiánya okozná, hogy rengeteg rossz könyv jelenik meg, és ahogy mondtad, nem is recenziók vagy kritikák, hanem inkább tartalmi ismertetők születnek mindenfajta mélyebb elemzés nélkül.

Így van, és ezek sokszor a kereskedelmi marketing részei. Igen, a hallgatóink, „házi feladatként” néhány remek és éles szemű kritikát írtak. Független – a kiadóktól és a kereskedelemtől független – gyerekirodalom-kritikára van szükség, s remélem, hogy ez a szemléletmód idővel elterjed. Szerintem jót tenne a magyar gyerekirodalomnak.

  • És hogy lehet ezt segíteni, hogy jó kritikák szülessenek?

Erről Lovász Andrea előadásában is szó esett. Egyet kell értsünk vele: arra lenne szükség, hogy a negatív kritika megszólalhasson. Az egyik legnagyobb probléma az, hogy hiányoznak a fórumok. A mai olvasási szokásokhoz igazodó, jól működő és sűrűn változó online felületek kellenének. A Lovász Andrea szerkesztette Papírhajót – a barkaonline.hu oldalán – nagyon jó kezdeményezésnek tartom, de a technikai lehetőségek miatt ez az oldal sajnos nem „pörög”. Nagyon fontos lenne egy információs és kritikai oldal jelenléte.

A másik probléma, hogy bár kitűnő gyerekkönyves műhelyek jelentek meg a 2000-es évek elején a magyar könyvkultúrában, de a mai magyarországi gyerekkönyvtári hálózat és az iskolai oktatás szintjére nehezen jutnak el a kiadványaik. Szükség lenne egy olyan, a kritikusok által szűrt információs portálra, ahol a felhasználók, könyvtárosok, szülők, pedagógusok, olvasók, sőt az esetleges szponzorok is tájékozódhatnának, mit keressenek, mit olvassanak, milyen munkák kiadását támogassák. Ehhez persze kellene egy olyan kritikus-csapat, amelyik működtetné a kritikának azt a funkcióját, hogy felhívja a figyelmet az értékesebb dolgokra, vagy szempontokat adna ahhoz, hogy a népszerűnek tartott szövegek, vagy a klasszikus művek esztétikai megítélése esetleg változzon, megerősödjön vagy megkérdőjeleződjön.

  • A kortárs mezőnyből ti hogy válogattok könyveket, mikkel foglalkoztok az órákon?

Ez nyilván az adott oktatótól is függ. A gyereklíra órákon például a népszerű és kevésbé népszerű, de nagyon jó szerzők is szóba kerülnek. Nyilván az irodalmi esztétika felől megfogható érték képezi a válogatás alapját, de ennek az előzményeivel is foglalkozunk. A magyar gyerekirodalomnak a XIX. századból is vannak nagyon komoly előzményei. De szóba kerülnek Lázár Ervin vagy Csukás István művei, vagy a Móra hatvanas évek elejétől indított pöttyös-csíkos könyvei is, mert ezek a mai magyar gyerekirodalom fontos előképei. A kortárs anyaggal foglalkozó órákon pedig – nem titok – preferáljuk a független könyves műhelyeket (Pagony, Cerkabella, Csimota stb.). Egyébként éppen azért, mert ezek a műhelyek nehezen jutnak el a szélesebb olvasóközönséghez. A hallgatóinkra a kortárs gyerekirodalom „mediátoraiként” is számítunk, rajtuk keresztül is igyekszünk terjeszteni egyfajta értékpreferenciát.

  • Többször felvetődik problémaként, hogy a magyar gyerekirodalomból hiányoznak olyan fontos témák, amik a nyugat-európai gyerekirodalomban megjelennek. Például homoszexualitás, válás stb. Nem lehet, hogy ez amiatt is van, mert ez a magyar gyerekirodalom hagyományaihoz kevésbé kötődik, a magyar gyerekirodalom más úton indult el?

Egyrészt lehet, mert a felnőttirodalomban is vannak hasonló problémák, jól látszik, hogy a magyar irodalmi nyelv bizonyos tabutémákat nehezebben kezel. Másrészt a magyar gyerekirodalom történetével kapcsolatban nem szabad elfelejteni, hogy már a XIX. században is, aztán pedig a XX. század második felében a magyar gyerekkönyv kiadás mindig egy másik, nagyobb könyvkultúra függvényeként működött. Nálunk nagyon erős volt a XIX. században a német, majd a XX. század közepétől az orosz hatás. Rengeteg szovjet, csehszlovák gyerekkönyv adaptáció jelent meg Magyarországon.

Ebbe a nagy kontextusba kellett a magyar szerzőknek is beleilleszkedniük, bár nyilván az utóbbi 5-10 évben ez jelentősen megváltozott. A rendszerváltás után egy komoly törés következett be a magyar gyerekkönyv kultúrában, mert az addig monopolhelyzetben lévő kiadó, a Móra egy kiadó lett a sok közül. 1990 és 2000 között magához tért a könyvpiac, majd ezután jelentek meg a független könyves műhelyek. 1990 után is az történt, hogy a kamaszkor problémáival foglalkozó – áttételesen, rejtjelezetten, mint nemrég a Twilight-típusú sorozatok – vagy élesebb, pszichológiai és családszociológiai kérdéseket is érintő könyvek először a nemzetközi könyvpiacról, fordításokként kerültek a magyar olvasók kezébe.  Volt egy üres tér, a magyar szerzők, kiadók nem nagyon törődtek a 12-16 éves korosztállyal, most pedig láthatóan egy-két év alatt valamiféle túltermelés is mutatkozik olyan könyvekben, amelyek ezt a korosztályt célozták meg.

  • 2013-ban jelent meg Lackfi János: Kapjátok el Tüdőgyuszit című, radikalitásával és kemény őszinteségével erősen meghökkentő könyve, s ez a kiadvány is rengeteg ellenállásba ütközött. Talán azért, mert a mai szülők egészen más könyveken szocializálódtak. Hogy lehet áthidalni ezt a problémát?

Ez két szempontból nehéz kérdés. Egyrészt a gyereklíra-kánonban, legalábbis a mai szülők generációjának irodalmi ízlésében nagyon erősen rögzült valami. Rögzült a Weöres-féle nyelvjátékos modell, pontosabban egyfajta „gügyögős”- nyelvjátékos kánon, ami nehezen teszi észrevehetővé, esetleg éppen a Weöres-gyereklíra komoly, felnőttes tartalmait. Ez a generáció megtanulta nem észrevenni, mi minden, milyen politikai magatartás-modellek, esetleg miféle rejtett szexualitás van a Weöres-mondókákban.

A másik probléma, hogy a gyerekirodalom és a gyereklíra „fogyasztásánál” általában 8-9 éves korig tart az az időszak, amikor az olvasás úgynevezett vezetett olvasás: az idősebb testvér vagy a szülő olvas fel a gyereknek, vagyis a szülő-gyerek együttműködése alapján jön létre valamiféle olvasásélmény.

A 10-12 feletti korosztálynál a könyvek alapvetően inkább az egyéni olvasásra, egyéni gondolkodásra építenek. A 9-10 éves, „átmeneti” korosztály éppen azt tanulja a könyvekből, hogy hogyan olvasson önállóan. Úgy látom, az a gond, például Lackfinál, Vörös Istvánnál, KAF gyerekverseinél vagy Varró Dániel provokatívabb szövegeinél, hogy ezek a versek már nincsenek rákényszerítve az 50-60-as években írt Weöres-mondókák kettős beszédére, mert nyíltabbak lehetnek, és hogy ez a gyereklíra már egyéni olvasótevékenységére számít. Az önállóság persze megijeszti a szülőt. Ezért értelmezik félre adott esetben a szöveget. Nincs ezekben a versekben semmi botrányos, a 8-9 éves gyerek tudja, hogyan olvassa a mai gyereklírát. Ez egy új nyelvet beszélő, legtöbb esetben a szülők közreműködése nélkül olvasandó gyereklíra.

Forrás: uveghegy.com

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?