7/ Ne csak a kicsiknek meséljetek!
mindennapkonyv.hu 2019.03.21. 12:48
Sok szó esik arról, hogy egyre kevesebben olvasnak, ugyanakkor ahelyett, hogy kétségbeesnénk, itt az ideje tenni valamit a jövő olvasóiért. A napokban a The Guardian hosszú cikket közölt, melyben beszámol a brit gyerekek és fiatalok olvasási szokásainak változásairól, majd kitér arra is, hogy mit tehetünk azért, hogy a gyerekek, amikor kikapcsolódásra vágynak – a számtalan lehetőség közül – végül a könyveket válasszák.
|
A Nielsen Book Research éves felmérése szerint a 13 év alatti brit gyermekek 32%-ának mesélnek minden nap, ez négy százalékkal kevesebb mint tavaly, és kilenccel kevesebb, mint amennyit 2012-ben mértek. A szülők többsége nyolcéves korukban felhagy a meséléssel és a közös olvasással, így a nyolc-tízévesek mindössze 19%-ának olvasnak föl naponta. A csökkenés nem magyarázható státuszbeli különbségekkel, ugyanis minden társadalmi-gazdasági csoportra egyaránt jellemző. A kutatás megintcsak megerősítette, hogy fiúk kevésbé szívesen olvasnak. Míg csak a 14%-uk vesz naponta a kezébe könyvet, addig majdnem minden negyedik lány, azaz a 24%-uk olvas naponta.
Egy másik felmérés szerint, melyet 27 000 gyermek és fiatal körében végeztek, a 8-18 évesek körében azoknak a száma, akik a maguk örömére olvasnak 58,8%-ról 52,5%-ra csökkent. 2016-ban, mindössze egynegyedük (25,7%) olvasott minden nap, szemben a 2015. évi 43%-kal.
Az, hogy a szülők egyre többen hagynak fel a hangos olvasással, jelentős veszélyt jelent a gyermekek jóllétére, és hosszú távon káros hatással lehet a társadalomra, ugyanis szoros összefüggés van a meghitt családi felolvasások, és aközött, hogy később a gyermek a saját örömére fog-e olvasni. Azoknak a 8-13 évesek, akiknek otthon olvasnak, a 74%-a önállóan is olvas, míg akiknek kevesebbszer mint hetente egyszer mesélnek, azoknak csak a 29%-uk bújja a könyveket.
A szakértők azt mondják, hogy az önfeledt, csak a történet öröméért való hangos olvasás kulcsfontosságú az olvasás elõsegítésében. Egy 2018-as brit tanulmány megállapította, hogy az olvasást élvezõ gyermekekre szignifikánsan kevésbé voltak jellemzők a mentális egészségügyi problémák, egy másik tanulmány pedig 2013-ban felhívta arra is a figyelmet, hogy az élvezetből történő olvasás négyszer fontosabb, abból a szempontból, hogy a gyerek végül a felsőoktatásban fog-e tanulni, mint az, hogy van-e valamelyik szülőjének diplomája.
A szakértők ezért most arra kérik a brit kormányt, hogy tegye az iskolások mindennapjainak szerves részévé a meseolvasásokat, melyek úgy illeszkedjenek a kisiskolások napirendjébe, mint az ebédszünet. 2018-ban egy iskolában sor került egy öthónapos próbaidőszakra, és a tanárok az olvasási készségek terén drámai javulást mutattak ki.
A magyar oktatás reformjára is jó ideje szükség lenne, és talán érdemes megfontolni a fentiekhez hasonló közös mesélések bevezetését. Bízunk benne, hogy a döntéshozók az angol példa nyomán, megfontolják ezt, ám addig is az egyetlen dolog amit tehetünk, hogy olvasunk gyermekeinknek, unokáinknak, amikor csak tehetjük.
Ehhez ajánljuk az olyan klasszikus népmesegyűjteményeket, mint a Mesélj nekem minden este vagy Tony Wolf pazar illusztrációival ellátott, a világ mesekincséből válogató Legszebb meséim című kiadványokat. Továbbá Erwin Moser csodálatos történeteit, melyek egyszerre varázsolják el az óvodáskorú és az iskolás gyerekeket is. De ha csak a nagyobbaknak szeretnénk olvasni, akkor Baár Tünde könyveit, Balázsy Panna Szandra és a 3.b sorozatát, az iskolásoknak szóló Bori történeteket vagy Anne-Marie Pol táncról szóló könyveit is választhatjátok. Ezeken felül is számtalan kiváló könyv jelenik meg hónapról hónapra, hihetetlen színes és széles a hazai kínálat, ezért ha valaki keres, akkor meg fogja találni a család számára a megfelelő könyveket. |
|