Vekerdy: A túl sok mesenézéstől agresszívvá válik a gyerek
Vekerdy Tamás pszichológust kérdeztük, milyen hátránya származhat abból a gyerekeknek, hogy ha tévés mesével váltják fel otthon az esti meseolvasást:
"Mesét azért fontos egyrészt a szülő saját fejéből, másrészt könyvből mesélni a gyereknek, mert meseolvasás közben a gyermek belső képeket készít a meséhez. Ezt még látni is lehet rajtuk, egy idő után nem a mesélőre koncentrálnak, hanem a belső mozira. Belső képeket készíteni pedig feldolgozást jelent, ezért vigasztal, old a mese, ilyenkor a gyerek relaxált állapotba kerül - még a gyerek láza is lemegy olykor. A mese emellett olyan dolgokról beszél vele, amiről más nyelven nagyon nehéz: hogy vannak szorongató dolgok az életben, melyeket le lehet küzdeni, van élet és halál, jó és rossz. Ha odaültetik a tévé elé - ami a szülő részéről egy érthető igény egyébként, hiszen pihenni szeretne -, akkor a gyermek nem tud különbséget tenni a külső és belső kép között, akkor csak csüng a külső képen, miközben a testi mozgása leáll, a belső képkészítés pedig blokkolódik, vele együtt pedig a feldolgozás is. A mozgás és a feldolgozás hiánya miatt történik meg az, hogy a legszelídebb mesét néző gyermek is agresszív lesz egy idő után."
Rá kell kapniuk a gyerekeknek a mesehallgatás ízére
"A mesélésre nagyon nagy szükség van, ahogy a játékra is, mégis látni az óvodában, hogy a gyerekek sem játszani, sem mesét hallgatni nem tudnak. Rá kell kapniuk az ízére, hogy milyen jó történeteket hallgatni, hiszen ez - amióta az ember létezik - élő kíváncsiság bennünk, ezért járunk moziba, színházba, ezért olvasunk regényeket. Sok gyerek mégis a tévéhez és a számítógépes játékhoz van szokva, és meseolvasásnál nem tudja követni a cselekményt. Őket is vissza lehet vezetni a mese világába, először azzal, hogy a saját napjának mozzanatait meséljük vissza nekik."
Milyen mesét meséljünk?
"A szülők egy része nincs tisztában azzal, hogy minden életkorban másfajta mesélésre van szüksége a gyerekeknek, van egy fokozatosság benne. Már a másfél-kétéves gyermeknek is mesélhetünk, a saját napjának történéseit, mozzanatait idézhetjük fel, később megtehetjük ugyanezt egy kis medvebocs történetébe átültetve.
Ezután következnek az állatmesék, majd 4-4,5 éves kortól a tündérmesék.
A már olvasni tudó gyermeknek is felolvashatunk regényeket, nem kell attól tartanunk, hogy ezzel elvesszük a kedvét az olvasástól. Ellenkezőleg!
Az igazi mesélés pedig az, amikor a szülő nem könyvből olvas a kisgyermeknek, hanem a saját fejéből akár kitalált, akár ismert mesét."
|