1. Sorozatok az első hat évben
Imádjuk a sorozatokat mi is és gyermekeink is. Ők is kíváncsian várják kedvenc szereplőik további kalandjait, akár csak mi. Most 130 sorozatcím több száz rövidebb-hosszabb meséjének, interaktív kiadványának fotós ajánlójából választhatunk a legkisebbektől nagycsoportos korig, hogy az első hat évben kellően meg tudjuk alapozni gyermekünk könyvszeretetét.
Ehhez nyújt segítséget a Manó Könyvek kiadó nem rég megjelent Nyúl Péter és barátai című gyűjteménye is, amely ugyan nem sorozat, de a 2000-es évek végén megjelent B. Potter 12 kötetét frissítette és egészítette ki a kiadó újabb mesékkel.
Minden kicsi polcára ajánlom!
2. Sorozatok kisiskolásoknak (6-10)
A kisiskolások 140-féle sorozatát böngészhetjük, melyeket három csoportba sorolhatunk a gyerekek érdeklődése, olvasási készsége és a könyv szerkezeti felépítése szerint.
Az elsőbe azok könyvek tartoznak, melyeket esti meseként hallgathatnak meg 6-8 éves korban - ide sorolhatók az életkornak megfelelő meseregények is.
A második csoport meséit már önállóan olvashatják a 7-8 éves kezdő olvasók. Ezek a történetek sok egész- és féloldalas illusztrációt tartalmaznak - a normálnál nagyobb betűmérettel és sortávolsággal.
A folyamatosan (8-9) és a gyakorlott (9-10) olvasók könyveit már kevesebb kép, s a növekvő oldalszám mellett 1-1,5 sortávolság, s általában még nagyobb (13-as) betűméret jellemez.
A szépirodalom mellett két mórás szókincsfejlesztő sorozatról is olvashatunk ajánlót: az Abalak-zsiráf lexikonokról és a Nyelvkincstár meseköteteiről.
3. Sorozatok 9-12 éveseknek
A sorozatok bemutatásának 3. részében 88 sorozatcím 310 új és régebbi ifjúsági regényéről olvashatunk szakértői és olvasói ajánlót könyvrészletekkel. Két, klasszikusokat bemutató sorozatot emeltem ki:
-
a Napraforgó Kiadó "Olvass velünk" 20 miniregényét, amely fokozatosan vezeti be a gyerekeket a klasszikus irodalomba, valamint
-
a Ciceró Könyvstúdió "Klasszikusok fiataloknak" 52 kötetét, amely már nagyobb oldalszámú, s legtöbbjük online is olvasható.
Érdemes odafigyelnünk a gyerekek könyvválasztásánál kilencéves kortól, ugyanis érdeklődésük és gondolkodásuk merőben megváltozik. Erről Kiss Árpád pszichológus a következőket mondja:
"Kiskamaszkorban a gyermekek gondolkodása is hordoz néhány olyan sajátosságot, amely korábban, kisiskoláskorban nem volt jellemző. A fiatalabb gyermekek inkább a közvetlenül megfigyelhető, konkrét dolgokról gondolkodnak. A kiskamaszok gyakrabban vonatkoztatnak el, nem kézzelfogható alternatívákat is megfontolnak, több lehetőség jelenik meg gondolkodásukban. A serdülőkor kezdetén a gyermekek gondolatai egyre gyakrabban irányulnak a jövő felé, elkezdenek rendszeres módon tervezni, előre gondolkodni.
Ebben a korban a döntéshozatalt már többnyire megelőzi a lehetséges helyzetek széles skálájának átgondolása, gyakran használnak feltevéseket, hipotéziseket. Az egész gondolkodás elvontabb, filozofikusabb lesz, lehetségessé válik több szempont vagy több szabályrendszer egyidejű észben tartása. Mindez pozitívan hat az empátiára, azaz a beleérző képességre is, ami pedig alapjául szolgálhat a barátságok említett elmélyülésének.
A kiskamasz próbálja meghaladni a megszokás korlátait, egyfajta sajátos idealizmus jellemzi, ellentmondásokat tár fel, példaképeket keres, tehát lázadása korántsem öncélú, az építő jelleg dominál benne. Szülőként érdemes meghitt beszélgetések során kibontani az érés eme gondolkodásban megjelenő csodáit, és a számtalan, gyermekünket érdeklő téma közé becsempészni a pályaválasztás aktuális dilemmáját is."
|
|