A rovatban 43 magyar illusztrátor alkotói munkájával ismerkedhetünk meg(+23 külföldivel külön rovatban). Az interjúkból azt is megtudhatjuk, hogy személyes ismeretség alapján, avagy kiadói ajánlásra történt-e meg az illusztrátor kiválasztása.
Mivel a mesekönyvek vizuális kommunikációja épp olyan fontos, mint a minőségi meseszöveg, ezért tartjuk fontosnak a képeskönyvek stílusát meghatározó grafikusművészek ismeretét is.
(Szegedi Katalin)
A gyermekköny-illusztráció
2017.03.01. 14:46
Rofusz Kinga: Irijám és Jonibe
"A jó gyermekkönyv-illusztráció nem feltétlenül szép, annál inkább izgalmas, folyton új felfedezésekre csábító, lehet fésületlen kissé, lehet groteszk vagy szürreális, hívhat csendes belső utazásra vagy kiválthat harsány hahotát. A lényeg, hogy professzionálisan megformált, friss, önálló vizuális világként jelenjen meg, amely karakteres és újszerű módon képes reflektálni saját jelenünk képiségére.
Fontos, hogy olyan képi világ legyen, amely „hisz önmagában”, a szövegtől függetlenül is működőképes, illetve azzal dinamikus viszonyban áll. Éppen ezért tévedés kizárólag „illusztrált könyvekről” beszélni, hiszen az feltételezi a megvilágítandó szöveg jelenlétét (vagy primátusát). Helyesebb talán képeskönyvekről szólni, azaz olyan papír alapú történetekről, amelyek kibontásában a képeknek meghatározó (olykor kizárólagos), de mindenképp a szöveggel egyenrangú szerepe van." (Révész Emese)
Gyerekkönyvek esetén csak a szöveggel foglalkozni olyan, mintha csak hallanánk, de nem látnánk őket. Pedig ezeket a tárgyakat látni is kell. Sokszor az illusztrátor munkája éppoly meghatározó, mint az íróé.
A kiadói munka során (ezt tapasztalatból tudom) az egyik legnehezebb feladat megtalálni az egymást jól kiegészítő író–illusztrátor párokat. Gyerekkönyvek esetén is sokféle végeredmény születhet.
Agócs Írisz több, mint tucatnyi mesekönyv illusztrátora, a gyerekek és felnőttek nagy kedvence, a Maszat sorozat képi világának megalkotója. Maszat minden kisgyerekre hasonlít, és mégis igazi egyéniség. Folyton kitalál, megold, megy valahova, játszik, Írisz segítségével életre kelti Hóchócot és a többi játékát. Néha kicsit fél, máskor morcos és csak a hátát mutatja.
Írisz pedig Maszat köré egy egész kis világot alkotott, melynek szereplői könyvről-könyvre visszatérnek: a buta zsiráf, a félénk zöld malac, a fontoskodó pingvinek, a csiga, a csipegető madarak, a mentő- és tűzoltóautó, a playmobil figurák. A mintás kabátok és csíkos pulcsik meg harisnyák. A játszótérről és az otthonunkból ismerős mászókák és a bútorok. Sok-sok apróság, amit élvezettel rakosgathatunk, hogy megismerjük Agócs Írisz és Maszat világát.
Agócs Írisz ma Magyarországon az egyik legkedveltebb és az egyik legtöbbet foglalkoztatott illusztrátor. 1977-ben született Baján. 2007-ban kezdett el gyerekkönyveket illusztrálni. Rajzait a finom egyszerűség, a vidámság, a nyugalom hatja át. Minden alkotása egyedi, különleges. Ő a nagymestere az akvarellfoltból készült bájos remekműveknek.
A Pagony Kiadó gondozásában megjelent első saját képes mesekönyve, Kicsi, nagy címmel. Néhány napja pedig tudomásomra jutott, hogy a Mexikóban publikált Ana y el vestido de animalitos című mesekönyvet, melynek szerzője Ana Luisa Anza, Írisz illusztrálta. Reméljük, hamarosan magyarul is kapható lesz.
Nagyon örülök, hogy módomban áll bemutatni őt. Köszönöm a kedvességét és az interjút.
Mindig van, aki újra elmeséli. Mindig van, akinek újra el lehet mesélni. A Pagony új mesesorozatot indít útnak, régi klasszikusok meséivel, egy mai klasszikus tolmácsolásában, leendő klasszikusok rajzaival.
Jancsi és Julsika jól ismert története á lá Mosonyi Aliz (az eredeti Grimm-mese, se nem lerövidítve, se nem lebutítva) - egyszerűen remek szöveg, és Agócs Írisz remek rajzai.