OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2023. Május
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Bán Zsófia: Vagánybagoly és a harmadik Á - avagy mindenki lehet

Bán Zsófia: Vagánybagoly és a harmadik Á - avagy mindenki lehet

pagony.hu  2019.06.05. 22:25

Szeretem, ha keverednek a műfajok

Bán Zsófi író, irodalomtörténész, kritikus, az ELTE BTK amerikanisztika szak docense, és a Vagánybagoly és a harmadik Á - avagy mindenki lehet más című megjelent könyve az első kimondottan gyerekekenek írt meseregénye, tele humorral, iróniával, fontos témákkal, izgalmas karakterekkel.
A szerző elárulja, hogyan született a könyv, és hogy miben más gyerekeknek írni, és hogy milyen gyerekkönyveket szeret.

Bán Zsófia - Vagánybagoly és a harmadik Á - ÜKH 2019Ez az első gyerekeknek szóló meseregényed. Mi indított a megírására, és honnan merítetted a történet alapját?

Mint sok más gyerekkönyvszerzőt, engem is a saját gyerekem motivált. Nagyjából harmadikos lehetett (most mindjárt nyolcadikos), amikor együtt kitaláltuk Vagánybagolyt. Szerette a fejből meséket, és szerette ő is alakítgatni a történetet, a figurákat. Ez a Vagánybagoly annyira megtetszett neki, hogy még le is rajzolta, a rajza a könyv belső címlapján látható, úgy éreztük, ott a helye. Aztán sokáig kérlelt, nyaggatott, hogy írjam meg “rendesen”, könyvbe, de nekem mindig épp más megírnivalóim voltak. Úgyhogy amikor tízéves lett, a mesének egy már megírt részét beköttettük, és kapott a születésnapjára egy őspéldányt, azzal az ígérettel, hogy majd jön a többi része is.

 

Aztán, telt-múlt az idő, és mostanra sikerült befejezni a könyvet. Ő ugyan már árkon-bokron túl van ezen, de velem együtt örül, hogy végül megszületett, amit együtt kezdtünk el. A történetek leginkább a saját iskolás emlékeimből szövődtek (például én is voltam külföldről jött új gyerek, aki még nem tudott rendesen írni magyarul), de persze  belekerültek más elemek is, amelyeket valamiért fontosnak éreztem itt és most beleszőni – mint például az alternatív családmodell, a szegénység, a hajléktalanság vagy egyszerűen a bármilyen másság kérdését. Ezért lett az az alcím, hogy Mindenki lehet más  - hogy lehessen ilyesmiről olvasni, beszélni. Lehessen megfogalmazni olyan dolgokat, amelyek nyilvánvalóan ott vannak az iskoláskorúak mindennapjaiban, látják, hallják, csak nem biztos, hogy van alkalmuk kérdéseket feltenni, beszélni róla, vagy hogy van hozzá nyelvük. De persze mindennek az alapja, hogy végül lehessen együtt nevetni, röhögni, nyeríteni. És ha egymáson, akkor együtt, meg persze saját magukon.

Miben más gyerekeknek írni, mint felnőtteknek?

Őszintén szólva ezen nem gondolkodtam, nem volt bennem ilyen elhatározás vagy szándék, hogy most akkor gyerekeknek kell írni, tehát legyen más. A perspektíva nyilván más, mert itt gyerekek a főszereplők, meg egy bagoly, de azt hiszem, az írásmódom alapvető stílusjegyei itt is ugyanúgy megvannak, mint a korábbi fikciós (hogy ne mondjam, “szépirodalmi”) könyveimben. Például a humor, az irónia jelenléte nekem akkor is fontos, ha a téma amúgy komoly (de mi nem komoly?), netán drámai, tragikus. Szeretem, ha keverednek a műfajok, a hangvételek, szeretek mást csinálni, határátlépni, de nem elhatározásból, hanem mert épp az jön. Azt gondoltam, hogy gyerekkönyvet írni is ilyen határátlépés lesz, kicsit féltem is tőle (veszélyes!), de aztán rájöttem, hogy végül is csak folytatom, amit egyébként is csinálok/írok, nem kell “szerepelnem” (ha kell, az régen rossz), íróként saját magam tudok lenni ebben a szövegtipusban is, és akkor megnyugodtam. Mert az alakoskodást úgyis azonnal leveszik a gyerekek, leveszik a gügyögést, a fölülről lefele beszélést. A király, netán királynő a végén mindig meztelen, nem?

A meseregény tele van izgalmas szereplőkkel, őket kikről mintáztad?

Vannak kitaláltak, és vannak (részben) létező gyerekekről, tanárokról mintázottak, egybegyúrtak – de szerintem mindenki találkozott már egyikükkel-másikukkal, remélem, rögtön ismerősek/ismerősök lesznek, és az osztály meg az erdő otthonos lesz.

05.jpg

A mesének egészen különleges humora van, mely egy felnőtt olvasó számára is élvezetes. Ezt a humoros hangot hogyan alakítottad ki?

Szerintem ott van az egyéb írásaimban is, csak írtam tovább, ahogy máskor. Nehezen tudok elképzelni olyan írói világot a magam számára, amelyikből ez hiányzik, fullasztó érzés lenne. Kell a levegő, aludni is nyitott ablaknál szeretek. Elég jól úszom víz alatt (anno a Sportuszodában így tanították az óvodásokat, a mai napig is így úszom legszívesebben, ha lehet, nyitott szemmel), de persze egy idő után elfogy a levegő, és akkor ki kell dugni a fejemet, levegőt kell venni. Nagyjából erre az (élet)érzésre lett felfűzve a tavaly megjelent novelláskötetetem, a Lehet lélegezni! is.

Ahogy már említetted, a könyvnek fontos eleme a sokszínűség és annak elfogadása. Ezt hogyan és miért szőtted bele a mesébe?

Mert fontosnak tartom ezt minél korábban természetesként elfogadtatni a gyerekekkel. Hogy ne is legyen kérdés, hogy olyan legyen, mint az anyanyelv, hogy alapból meglegyen. A gyerekeknek amúgy az ilyesmi általában megvan, magától értetődik, egészen addig, amíg a felnőttek (iskola, társadalom) ennek valahogy keresztbe nem tesznek. Mondjuk például a szegregált oktatáspolitika gondolatával, vagy avval, hogy nincs elég támogatás a más képességű gyerekekkel foglalkozni tudó tanárok felvételére, és még hosszan sorolhatnám. De a szociális buborékban élő gyerekeknek sem árt, akik amúgy ritkán találkoznak a sajátjuktól eltérő világban élőkkel. Az efféle homogenitás – noha a szülők többnyire egyfajta védelemnek  szánják – a végén csak kiszolgáltatottá teszi őket, nem tudnak mit kezdeni a tőlük különbözőkkel, amikor végre találkoznak velük. És a “megoldások” többnyire nem szívderítőek. De erről nem ők tehetnek.

Milyen gyerekkönyveket olvastok, olvastatok a lányoddal régen és ma?

Imádtuk az összes Kästner-regényt, főleg Az Emberkéseket meg A két Lottit, Astrid Lindgrentől a Harisnyás Pippit, a Grimm meséket, Weöres gyerekverseit, a svéd gyerekverseket (a címére nem emlékszem), a Pettson és Finduszt, Durrelltől a Családom és egyéb állatfajtákat, ezt a mai napig hosszabb autóutakon betesszük, és minden alkalommal hülyére röhögjük magunkat rajta (“Fürdésszoba!”), Karinthy Tanár úr kérem!-jét, Janikovszky Éva és Békés Pál könyveit (pl. A kétbalkezes varázsló), Lázár Ervin meséit, és még tudnám a végtelenségig sorolni, rengeteget olvastunk együtt, aztán amikor megtanult olvasni, falta a könyveket, száguldott, egy idő után nem tudtunk lépést tartani a tempójával – ez a mai napig így van, bár most a filmek/videók azért ezt lassítják –, volt persze Harry Potteres korszak, aztán Időfutáros meg krimis/nyomozós időszak, Idődetektívek, most épp a fantasy rulez. A Pozsonyi úti Pagony mellett lakunk, az ott található könyveket többnyire megjelenéskor kiolvassa, olyan is volt, hogy a boltban ő ajánlott könyveket tanácstalan nagyszülőknek az eladók legnagyobb örömére. Végül is egy gyerekkönyvnek az a legjobb cégér, ha gyerek ajánlja.

És mi volt a te gyerekkori kedvenc olvasmányélményed?

Ludwig Bemelmans Madeline című könyve (1939), amely (szerintem) egy árvaházban nevelkedő kislányról szól (illetve egyesek szerint egyházi, bentlakásos iskolában, de én mindig úgy olvastam, hogy árvák, és nem derül ki biztosan), Párizsban játszódik, és ha Párizsra gondolok, a mai napig ezek a képek ugranak be; a szerző, aki képzőművész is volt, maga illusztrálta. Egy könyv jól megcsinált képi világa maradandó hatással tud lenni, nemcsak olvasónként, hanem a vizuális kultúrára általában. De ennek a könyvnek a rímbe szedett szövegeit is többnyire a mai napig kívülről fújom - annak idején angolul olvastam, mert angol nyelvű iskolába jártam, de úgy tudom, lefordították magyarra is. “To the tiger in the zoo, Madeline just said: Poo-poo!”

Hogyan dolgoztatok együtt Nagy Norberttel, az illusztrátorral? 

04.jpgNorbi munkáját először két éve, a FISZ-táborban szúrtam ki, ő csinálta az írótábor plakátját.

Rögtön feltűnt a humora, a természetes játékossága, iróniája, tudtam, ő az én emberem. Akkor már tervbe volt véve a könyv a Pagonynál, és legnagyobb örömömre szívesen vették az ötletet, hogy ő legyen az illusztrátor. Norbi nagyon érzi, “hallja” a szöveget, jó füle van a stílusregiszterekhez. Imádom a képein az apró, váratlan részleteket, a képességét, hogy eredeti karaktereket tud rajzolni, a csodás természetábrázolását, és persze a humorát, az iróniáját. Nyitottak vagyunk egymás felvetéseire, értjük egymást. Boldog vagyok, hogy a szerzőtársamnak tudhatom.

Utolsó és talán legfontosabb kérdés: véleményed szerint mitől lesz szépirodalom egy gyerekkönyv?

Hogy nem gyerekkönyvként van megírva, hanem irodalomként.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77