OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Nényei Pál: Az irodalom visszavág (3) A hit fényétől az ész világosságáig

Nényei Pál: Az irodalom visszavág (3) A hit fényétől az ész világosságáig

pagony.hu  2019.01.25. 16:59

A művészet úgy hat az agyra, mint az élesztő a tésztára
 
Hihetetlenül izgatottak vagyunk, hiszen lassan a boltokba kerül Az irodalom visszavág 3. része, A hit fényétől az ész világosságáig! A kötet kapcsán a szerzőt kérdeztük rossztanulóságról és jótanulóságról, a művészet céljáról, az irodalomoktatás jövőjéről és még számos izgalmas témáról.
 
 
Bele kell, hogy férjen Az irodalom visszavág-sorozat a kerettantervbe?
Számíthatunk szakmai viharokra az új kötet kapcsán?
Mire jó egy mókás irodalomtörténet, és milyen animéket javasol Nényei Pál egy laikus érdeklődőnek?
Interjúnkból minden kiderül!

Te inkább jótanuló vagy rossztanuló voltál a suliban?

Azok közül, akik a könyvben szerepelnek, én egyik sem voltam: nem voltam se eminens jótanuló, se beszólogatós rossztanuló forradalmár se. Egyébként kifejezetten rossz tanuló voltam a szókapcsolat eredeti jelentése szerint: a gimnáziumi osztályban tanulmányilag hátulról a negyedik, ötödik helyet értem el. Persze mindenféle érdekelt akkoriban is, rengeteg dologgal foglalkoztam, de az én érdeklődésem és az iskolai elvárások nem mindig találkoztak egymással – amit egyébként nagyon sajnálok. Mert elég jó iskolába jártam: most már úgy látom, jobb lett volna, ha jobb tanuló lettem volna.

 

Azt vallod, hogy az irodalomoktatás célja és szerepe, hogy minőségi irodalommal, remekművekkel ismertesse meg a diákokat, függetlenül attól, hogy azok a remekművek milyen nehezen befogadhatók a mai diákok számára. Az irodalom visszavág című könyvsorozatodnak mi a szerepe ebben a folyamatban a tanárok és a diákok szempontjából?

 

https://www.pagony.hu/resources/images/1d/47/6a/post_side/jelentkezikajotanulo.jpg

Baranyai (b) András illusztrációi

 

Pontosítanék: az irodalomoktatás célja szerintem az, hogy a művészi gondolkodásra és a gondolkodás művészetére fogékonnyá tegye a diákokat – mert az igazi művészet elsősorban nem problémákról és ügyekről beszél, hanem olyan hatása tud lenni az emberi agyra, mint az élesztőnek a tésztára. Mivel a művészi gondolkodást szerintem jó művek olvasásával lehet a leginkább megtanulni, időhúzásnak érzem másod- vagy harmadvonalbeli művekkel tölteni az időt. Nekem ahhoz rövid az életem. Már többször meg próbáltam fogalmazni, hogy nem írnék én mókás irodalomtörténetet, ha nem lennék egy kicsit frusztrált és kétségbeesett; drámaíróként azzal szembesültem, hogy azt a kódrendszert, amit én használok, alig érti valaki. Pedig csak Csehovra, Puskinra, Ottlikra meg a többiekre gondoltam írás közben. Az irodalom visszavág abból a reményből születik: talán ha elmesélem azt, mekkora élmény olvasni, hogy mennyi olvasási stratégia van, egyszer talán az én műveimnek is lesz közönsége. Ez önzés, természetesen. Szerintem a közös művészi élmény hozhatja össze igazán az embereket, és ha hétköznapjainkból száműzzük a művészetet, akkor mi marad? Érdemesebb politikai szekértáborokba tömörülni ahelyett, hogy Shakespeare-t olvasnánk? Művészi kérdésekben vitázni szerintem a legmagasabb szintű emberi tevékenység, de ha valaki ezt a megállapításomat túlzásnak érzi, akkor inkább azt mondom, hogy az agyműködésnek sokkal jobbat tesz műalkotásokkal foglalkozni, mint például egy fűtött mélygarázsban parkoló autó fölött borús cikkeket olvasgatni a globális fölmelegedésről.

Az, hogy Az irodalom visszavágnak milyen hatása lesz, vagy van, nem tudom. Egy biztos: nekem mostanában jót tesz, hogy ezt kell írnom.

 Hogyan reagálnál, ha megtudnád, hogy Az irodalom visszavág kötelező olvasmány lett egy iskolában?

 Csapásokat adunk, csapásokat kapunk.

Kaptál már visszajelzést olyasvalakitől, aki kifejezetten rossztanulónak tartja/tartotta magát, esetleg felesleges úri huncutságnak tartotta az irodalomoktatást, és a könyvsorozatodnak köszönhetően barátkozott meg az irodalommal?

Sok jó visszajelzést kaptam, olyat is, hogy valaki Az irodalom visszavág miatt kapott kedvet ahhoz, hogy elolvassa az Odüsszeiát. Az efféle híreknek nagyon örülök, mert szerintem például az Odüsszeia sokkal jobb mű, mint Az irodalom visszavág.

Jelent meg tavaly olyan könyv Magyarországon, amit beválogatnál a kötelező olvasmányok közé? Vagy ha ezt nem tennéd vele, akkor örömmel tanítanád?

A „Nagy, Szent Tananyagba”, amit „Az Egész Országban Tanítani Kell” én biztos nem válogatnék be tavaly megjelent műveket; de ha egy tanár személyes ügyének érez egy tavaly megjelent könyvet, szerintem nyugodtan tegye kötelezővé. Kicsit félve vallom be… hogy nekem a tavalyi évben több művészi élményt okozott a kortárs filmművészet, mint az irodalom.

 Nagyon szereted a japán rajzfilmeket. Ha egy kamasz, aki egyáltalán nem ismeri őket, azzal a kérdéssel fordulna hozzád, hogy melyik filmmel kezdje az ismerkedést a műfajjal, milyen filmet javasolnál? És miért pont azt?

 

https://www.pagony.hu/resources/images/x9/5z/ma/post_side/laputa.jpg

Részlet a Laputa – Az égi palota c. filmből

 

Az anime-műfaj sem egységes, én leginkább Mijazaki és Takahata művészetéért lelkesedem, de igen nagyra tartom Hoszoda Mamorut és Szatosi Kont is. Egyébként ami a Ghibli Stúdióban történt Japánban 1985 és 2013 között, szerintem művészettörténeti szempontból is korszakalkotó. Nem tudom elkerülni a nagy szavakat, ha róluk kell beszélnem. Ha egy kamasz megkérdezné, mit nézzen először, azt mondanám, a Ghibli-filmeket. Mondjuk az illető nézze meg a Laputát, a Nauszikát, akinek erősebb a gyomra A vadon hercegnőjét, de az én személyes kedvencem mostanában a Kiki, a Kaguja hercegnő története és a Ponyo. A Ponyóról egyébként írtam egy irgalmatlanul hosszú cikket is, kicsit Az irodalom visszavághoz hasonló stílusban.

Mennyire tartod felkészültnek a mai magyar irodalomoktatást arra az összehasonlító gondolkodásmódra, ami a könyved szemléletét meghatározza?

Nem szívesen beszélek a magyar oktatás egészéről, mert arról nem nagyon lehet. Nagyon furcsának tartom, amikor egy oktatással foglalkozó valaki olyanokat tud mondani, mint egy görög jós, hogy, például „a hazai iskolarendszerben lévő gyerekeknek sokkal több, mint a negyede el fog bukni 10-15 év múlva”. Szerintem az efféle általánosítás és jövőbe látás inkább árt, mint használ. Ha író-olvasó találkozókon vagyok, mindig jó találkozni és beszélgetni a kollégákkal. Szerintem ez a legfontosabb. Hogy az irodalomtanárok tudjanak egymással irodalomról beszélgetni. Sőt! Egyre többet beszélgessenek egymással, egyre többet „szakmázzanak”.

Mennyire vetted figyelembe könyved felépítésében a kerettantervet?

Nagyon szégyellem magam, de bevallom: engem semmiféle tanterv nem érdekelt soha, és nem is foglalkozom efféle dolgokkal. Engem a művészet érdekel.

Mennyire számítasz a gigantikus és egészen új olvasatot hozó Balassi – fejezet kapcsán nagy szakmai viharokra? Esetleg kifejezetten vágysz is rájuk?

Szakmai viharra egyáltalán nem számítok. Zrínyi-könyvem már két kiadásban is megjelent, ami egy lábjegyzetelt, pontosan hivatkozott esszé-monográfia, de egy recenzió kivételével szakmai körökben igazán nem volt hatása. Csúnya dolgot mondok, de legalább őszintén: korábban nagyon reménykedtem abban, hogy a tudományos élet szereplői között megtalálom azt a szakmai közeget, ami annyira fontos nekem. De egy-két jó találkozástól eltekintve, sajnos sok csalódás ért. Rájöttem arra is, hogy sokkal jobban érzem magam középiskolások, meg úgy általában az „igazi olvasók” között szakmailag is, mint a „szakma csúcsán” lévő akadémikusok között, és inkább szeretnék írni az olvasóknak, mint a szakmának.

 

https://www.pagony.hu/resources/images/0g/66/n6/post_side/balassi.jpg

 

Az irodalomtanítás szempontjából új könyved melyik fejezetét tartod egészen forradalminak?

Erre megint nem igazán tudok válaszolni. De nekem a legizgalmasabb a Walther von der Vogelweide és a Balassi-fejezet írása volt.
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?