| 		
		 
  Nagy böngészőcikk
divany.hu  2016.05.06. 19:38 
	
		
			| 
				
				 
					  
				
					Milyen a jó böngésző?  
				
					Esztétikus, strapabíró, kellően nehezek a feladatok – de ezzel még nem mondtunk sokat. Már Magyarországon is szebbnél szebbeket lehet kapni, néhány közülük nemcsak könyvként, társasjátékként, de a gyerekszoba dizájntárgyaként is megállja a helyét. Éppen a dömping miatt nehéz választani közülük. Révész Emese művészettörténész segít eligazodni, milyen szempontok szerint érdemes választani a széles kínálatból, a legjobbakból pedig válogatást készítettünk. 
				
					Mit tudnak a böngészők? 
			 | 
		 
	
 
	  
 
	
		
			
				
					A böngésző befogadásának metódusa alapvetően eltér a mesekönyv hagyományos olvasásától: nem lineáris, nem az elejétől a végéig feltáruló elbeszélés, és kizárólag képi elemekből épül fel. Mindebből következik, hogy az olvasónak nagy fokú szabadságot kínál, a könyvtérben való szabad, önfeledt kalandozás örömét, miközben az olvasót nézővé avatja.
					
						A nézés sokféle formája közül itt szinte valamennyi kipróbálható: lehet szemlélődni, lehet megfigyelni, elbámulni és észrevenni. A böngésző tehát két olyan készséget fejleszt, amelyre igencsak nagy szükségük van a digitális világban felnövő gyerekeknek: a nagy és kaotikus információhalmazban való eligazodás képességét, valamint a „vizuális olvasás” készségét – foglalta össze Révész Emese, a Képzőművészeti Egyetem docense. 
					
						A művészettörténész szerint a böngészőt olvasó gyerek mohó érdeklődése is ebből a másságból fakad: ilyenkor a könyvtér a párhuzamos világok egyike (hasonlatos egy terepasztalhoz), ahol a gyerekek fantáziája és megfigyelése nyomán kelnek életre a megjelenített kisvilág szereplői. 
					
						A jó böngésző tehát nem pusztán egy mozaik, hanem olyan vizuális puzzle, aminek részei között az összefüggést a néző teremtheti meg.  
					
						
							„Ez az a pont, ahol jól jöhet a szülő, akivel együtt figyelve, beszélgetve kaphat formát és történetet a böngészők világa. A böngésző (a képkönyvekhez hasonlóan) leveszi a szülőről az »olvasás terhét«, és utat enged a szabad beszélgetésnek” – emelte ki Révész Emese. 
					 
				 
				
					  
				
					Esztétikus, strapabíró, kellően nehezek a feladatok – említettük már korábban is, de ezzel alig segítünk, olyan sokféle és jó böngésző van most a magyar könyvesboltokban. Révész Emese a legfontosabb gyakorlati szempontnak a figurák részletes és jól felismerhető megformálását tartja:  
				
					
						„Egy jó böngészőből egy valamit nem lehet (vagy nem érdemes) elspórolni, ez pedig a rajzi alaposság. Az élvezet lényegét ugyanis a folyamatos felfedezés öröme adja. Ilyen szempontból Susanne Berner kötetei a műfaj klasszikusai. Használatuk több szinten és több életkorban is lehetséges: jól kidolgozott karaktereik és a képtáblákon elrejtett, visszatérő és összefüggő történeteik a böngésző és lineáris olvasást egyaránt lehetővé teszik.” 
				 
				
					A böngészőkről általában azt gondoljuk, óvodás kor végéig valók a gyerekeknek. Pedig az olvasás megtanulásával egyáltalán nem válik érdektelenné a műfaj, inkább csak 6-7 éves kor fölött már nem igazán készülnek olyan könyvek, amelyek témavilágukban, rajzstílusukban alkalmasak lennének arra, hogy a nagyobbak érdeklődését is lekössék – véli a szakértő. 
				
					Révész Emese hozzáteszi, a böngészés megmarad nagyobb korban is, csak jobb híján új vizuális felületekre tevődik át, például a képregényekre, a számítógépes játékokra vagy Lego katalógusokra. 
				
					  
			 | 
		 
	
 
	  
	  
 |