OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
DESIGN-KÖNYVEK
DESIGN-KÖNYVEK : Csizmás kandúr ötféle köntösben

Csizmás kandúr ötféle köntösben

Hamar Nóra  2016.03.30. 14:23

Stark Attila              Paulovkin Boglárka     Csernus Ági               Carolina Búzio           Bodonyi Panni
 
csizmas_stark_forgatott  csizmas_paulovkin_forgatott  csizmas_csernus_forgatott  csizmas_carolina_forgatott  csizmas_bodonyi_forgatott
 
Öt macska lakik nálunk, mind másféle. Az elsőt fehér papírból szabták és nyírták ki szúrós bundájúra, a másodikat egyszerű vonallal rajzolták és digitálisan színezték vagányra, a harmadikat széles piros szájjal küldték a világra vicsorítani, a negyediket rejtegetik, mintha nem is lenne, csak álarcát és csizmáját mutatja, az ötödiket a színész prototípusából gyúrták, hogy képes legyen akár koros plébánosok tekintetével (is) az olvasóra merengeni.
Az a közös ebben a sokrétű macskatársaságban, hogy mindannyian Csizmás kandúrok. Mindannyian a Csimota kiadó Design sorozatának legújabb kvintettjében megjelenítve indultak olvasót, akarom mondani mesélőt keresni maguknak.

 

Öt kicsi képeskönyv öt fiatalos lendületű, kortárs képzőművész-illusztrátor műhelyéből: Bodonyi Panniéból, Carolina Búzioéból, Csernus Ágiéból, Paulovkin Bogiéból és Stark Attiláéból. Szándékosan ábécésorrendben említem őket, szándékosan próbálok értékelés és distinkció felállítása nélkül írni róluk, mert bár szubjektív vizuális gusztusom megtalálta a maga kedvencét, az ilyen módú választás csak másodlagos lehet ahhoz az elsődleges képzőművészeti és narratív célhoz képest, amit a könyvekben egyedi és élvezetes módon valósítanak meg az alkotók. A narratív képzőművészet jegyében szöveg nélkül, a képi láttatás eszközeivel mesélik el a legismertebb népmesék egyikét.
 
 
A szerkesztők szándékosan a vizualitásra helyezik a hangsúlyt: szöveg nélkül jelentetik meg klasszikus mesesorozatukat. A Csizmás kandúrt Hófehérke, Piroska és a farkas és a Három kismalac előzte meg. A Rainbow katalógusában így magyarázzák az írott szó hiányát: “A szövegnélküliség … felszabadítja a mesélőt is – úgy mesélheti, színezheti a történetet, ahogy kedve tartja. A vizualitás előtérbe kerülésével a szájhagyományhoz való visszatérés is lehetővé válik, amelynek éppen ezek a mesék köszönhetik létüket.” (47. o.)
 

A szövegnélküliség ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az illusztrációk önmagukban elegendőek lennének a Csizmás kandúr történetének elmeséléséhez. A narratív kibontás mértékétől függően ilyen vagy olyan mértékben mind az öt könyv feltételezi, hogy az “olvasó” ismeri a Csizmás kandúr meséjét, annak alapmotívumát.

Leginkább még Stark Attila képregényformájú, különálló kockasorba rendezett rajzai közelítik meg annak lehetőségét, hogy a mesélő a mese előzetes ismerete nélkül is megragadhassa az alapnarratívát, a népmesék ismeretéhez köthető kulturális kompetencia nála a legkevésbé előfeltételezett.

 

Az esztétikumbeli sajátosságokon és a felhasznált képzőművészeti technikák sokféleségén túl abban látom az öt könyv közti legnagyobb különbséget, hogy milyen mértékben közelítenek a textuális történetmondás “logikájához”. Amíg az egyikre a teljesebb narratív kibontás jellemző (pl. Stark Attila), addig a másik a történet időbeli folyását figyelembe véve inkább csak “kulcsszavakat” rendez listába és ezzel minimalizálja a képi narrativitást (pl. Csernus Ági). Egyik se lesz jobb vagy rosszabb azért, mert többet ill. kevesebbet mond el a klasszikus meséből mint a másik, csupán csak más-más módon hívja mesélni az olvasót, különböző mesélői stratégiáknak felel meg jobban.

 

Miért fontos mégis arra hívni fel a figyelmet, hogy a szövegnélküliség nem jelenti a szöveg abszolút hiányát, hiszen mint kulturális ismeretet, illetve mint kulturális értelemben megoszott tudást feltételezi azt? A történetet mesélő illusztrátor és a könyvet forgató értelmező között kommunikáció zajlik le, s ez a kommunikácó akkor lesz produktív, ha közös viszonyítási alapjuk van.

Ellenkező esetben is születhet mese a képekből, de annak semmi köze nem lesz a Csizmás kandúrhoz. Az egy másik mese lesz. Ha viszont szabadon, a kötetlen történtetszínezés útján állandóan megújulva mégiscsak egy bizonyos történetet akarunk elmesélni, ahhoz bizonyos narratív kompetenciákra van szükség, és ezt a Csimota nagyon jól tudja. Nem véletlenül választottak a szerkesztők olyan történeteket ebbe a sorozatba, melyeknél ezen kompetenciák meglétére számítani lehet.

 

Mert hisz amíg innovatív a képi kifejezésmód, addig tradicionális maga a történet. Míg a hagyományt kreatívan teremti újjá a kép alapú történetmondás, addig a könyvek forgatása során megszületik még valami: egy sajátos hang, az elbeszélő állandóan megújuló nyelvezete, sajátos kifejezőereje.

Vagy ez túl hangzatosnak tűnik, annyit minden bizonnyal állíthatunk, hogy ezen képességek meglelését a kiadvány egy mese öt különféle vizuális feltárásával inspirálja. A képi variációk a történet nyüanszait, a viszonyok bonyolultságát, a karakterek esetleges és állandó jegyeinek megismertetését is lehetővé teszi. Egy mélyebb olvasatot (interpretációt) nyer az olvasó/mesélő/gyerek, ha a lehetséges alternatívák ismeretében kiválaszthatja magának saját, számára “igazi” Csizmás kandúrját. És egyúttal praktikus szinten beavatást nyer a történetszövés rejtelmeibe, ami már önmagában is olyan többletérték, mely miatt érdemes odafigyelni az öt Csizmás kandúr könyvre és Csimotabeli társaira.

u.i.
Hasonló, kicsi kézbe jól passzoló, klasszikus európai meséket képekben elmondó sorozata a cseh gyerekirodalomnak is van. Egy közös papírdobozban tizenkét mese jelent meg a Baobab kiadónál, annak tizenkettedik születésnapját ünnepli a kiadvány. Tizenkét kortárs képzőművész tizenkétféle képi világot megteremtve ösztönzi a mesélést, a mese továbbgondolását, a klasszikus történet kreatív interpretációinak megnyitását. Amíg a Csimota a közös kulturális tudást feltételezi, és szöveget nem társít a mesékhez, addig a Baobab azt a megoldást válaszotta, hogy a könyvecskék borítólapján belül röviden leközli a narratív textust, a mesélés folyamata azonban egyértelműen a vizualitásra épít.

 

 
Forrás: konyvmutatvanyosok.wordpress.com

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!