Kisgyermekkor
2017.05.20. 18:42
Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük.
Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében, melyek az alábbiak:
Míg csecsemőkorban elsősorban a fekvő testhelyzet volt a jellemző, első életévtől kezdve egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermek mozgásfejlődésében az álló testhelyzet. Egy éves kor táján megtanul felállni, állni, majd járni. A kisgyermek szemmel láthatóan egyre ügyesebbé válik, manipulációja, finommotorikája mind jobban kiteljesedik.
A gondolkodásfejlődés dinamikus megindulását jelzi, hogy viselkedése, cselekvése egyre logikusabb, értelmesebb. Megtapasztalható a kicsinél az emlékezet, gondolkodás és a beszéd egyre látványosabb kibontakozása. Gondolkodására a cselekvő-szemléletesség jellemző, tehát az összefüggések megértéséhez feltétlenül látványos tevékenykedés szükséges.
Egyre jobban kikristályosodik én-tudata, mind jobban öntudatára ébred. Egyre jellemzőbb az önállósodásra való törekvés, a saját, egyéni elképzeléseihez való ragaszkodás. Ha ez ellenkezik a felnőtt akaratával, az gyakran dacos magatartást vált ki.
|
A manipuláció fejlődése
-
Amint képessé válik a kisgyermek biztonságosan ülni, guggolni, a kezek felszabadulásával hihetetlen módon megindul a kézügyesség, a manipuláció fejlődése. Örömmel elszöszmötöl a tárgyak gurigatásával, egymásba-, ill. egymásból ki-be rakosgatásával. Nagy örömét leli a fiókok pakolászásában.
-
Egyre érdeklődőbben szemléli a lapozgatókat, hasznos lehet, ha a felnőttek egyszerű kifejezéseket, szavakat is társítanak a képen látottakhoz. Pl: Vau-vau kutya, cin-cin kisegér, piros autó, ... stb.
-
Szívesen ismerkedik a rajzolás művészetével, papírra, ill. különböző erre alkalmas felületekre lendületes vonalvezetéssel firkál. Kifejezetten tetszik neki, hogy tevékenysége látható, látványos eredménnyel jár, melyet dicsérettel még jobban megerősíthetünk.
-
3. életév derekán már nagy szemű gyöngyöket is tud fűzni a kisgyermek. A 1,5-2 éves csemete inkább csak érdeklődéssel szemléli, ill. segítő mozdulatokkal támogatja az öltözködést, míg egy 3 éves egyre önállóbban is részt vesz e műveletben.
A kisgyermek előszeretettel figyeli és utánozza a felnőttek, ill. nála nagyobb társai tevékenységét, ezért ne feledjük, mekkora a felelősségünk a pozitív mintaadásban!
A kisgyermekkori gondolkodás fejlődése
A kisgyermek gondolkodására a cselekvő szemléletesség jellemző. Ez azt jelenti, hogy probléma megoldásra csak gyakorlati úton képes, konkrét cselekvés nyomán. Előfordul, hogy egy-egy problémás helyzetet meglehetősen ötletesen old meg, pl. szekrény alá gurult játékot valamilyen eszköz segítségével piszkál ki. Ezen problémamegoldások tanulságait más, hasonló helyzetben is kamatoztatni tudja.
A beszéd fejlődése
A kisgyermekkori gondolkodás fejlődése 2 irányvonalat követ:
-
A tárgyakkal való cselekvés útján
-
A beszéd útján.
Ahhoz, hogy a beszédfejlődés meginduljon, szükségesek bizonyos előfeltételek, melyek a következők:
-
Aktívan beszélő környezet
-
Ép látás-, hallás-, és mozgató központ
-
Beszédértés
-
Emlékezet
-
A hangképző szervek épsége
-
A gyermek utánzási vágya
Ezek megléte nyomán aktív fejlődésnek indul a kisgyermekkori beszéd. Ennek kezdete kb. 1,5 - 2 éves kor tájára tehető.
Szójelentés
-
A szavaknak eleinte nincs konkrét jelentésük, csupán hangalakjukat tekintve érdekesek a kicsi számára. (pl: "mama")
-
Egy idő után aztán észreveszi, hogy a szóhoz egy bizonyos személy köthető, hiszen miközben elhangzik a "mama", látja is anyukáját. Ezen keresztül megérti a szó jelentését, és maga is mondogatni kezdi, értelemszerűen használja. Ilyen módon indul meg a beszéd kialakulása, egyre aktívabb fejlődése.
-
Egy-egy szó eleinte sokkal tágabb tartalommal bír a kisgyermek számára, mint amit valójában jelent ( ez a generalizáció). Pl: Minden néni "mama", minden állat "cica", minden gömbölyű tárgy "labda". A szókincs és a gyakorlati tapasztalatok folyamatos bővülésével aztán ez egyre jobban leszűkül, differenciálódik: pl: csak az anyukája "mama", csak a macska "cica"...stb.
Kisgyermekkorban a csemeték sokkal több szót értenek, mint amennyit valóban használnak.
Szavakból mondatok
-
Eleinte az egyszavas mondatok a jellemzőek, amikor is egyetlen szóval egész gondolatsort fejez ki. (Kb. a 2. életév első felében)
-
Ezt valamivel később felváltja a több szavas, ragozás nélküli mondat.
-
Ennek folytatásaként megtapasztalható a szavak nyelvtani viszonyba állítása, azaz elkezd próbálkozni a ragozással, több-kevesebb sikerrel. Pl: enyéd = enyém a "tiéd" mintájára. Ezeket a kedves, sokszor mókás próbálkozásokat érdemes rögzíteni a babanaplóba, amiket később szívmelengető lesz felidézni.
-
A 3. életévben aztán ugrásszerűen megindul az aktív beszédfejlődés: egyre többet és egyre érthetőbben beszél.
A megkésett beszédfejlődés oka lehet pl. az ingerszegény környezet, a beszédminta hiánya. Fontos, hogy minél több verbális inger érje a kisgyermeket, minél többet beszéljünk hozzá, tetteinket mindig szavakkal is erősítsük meg. (pl: Vegyük fel a nadrágot, ... egyik lába, másik lába, ... stb.) Minél többet mondókázzunk, énekeljünk neki, de a közös képeskönyv nézegetés is sokat segíthet a beszédfejlődésben.
Beszédértés
-
A kisgyermek kezdetben a szavakra cselekvéssel reagál. Pl: "Hol a cipőd? " - erre elszalad és idehozza nekünk.
-
Később a cselekvésekre már szavakkal reagál. Pl: Felhúzzuk a zokniját, mire megszólal: "lába".
-
Ezt követően a szavakra szavakkal is képes reagálni. Ez már egy fejlettebb, valóban verbális alapokon nyugvó kommunikációt takar, mely a 3. életévre jellemző.
Forrás: gyerekabc.hu
|
|