Tudnunk kell, hogy fentiekben felsorolt, az olvasással kapcsolatba hozható területek mindegyike a maga autonómiáján belül is hatalmas szakirodalmi háttérrel rendelkező tudományág. Ahhoz tehát, hogy ezeknek az un. olvasáskutatási „holdudvaroknak” a hiteles értelmezését megoldja a szerző, jelentős előzetes tanulmányozásra, felkészültségre volt szüksége. Aligha várható tehát, hogy valamennyi ismeretterületen teljes otthonossággal és mélységben képviselhesse annak maradéktalan bemutatását. De nem is ez volt a célja.
Ezeknek az olvasáspedagógiával érintkező területeknek a kifejtése csak annyira volt érdekes a szerző számára, amennyire ezek az ismeretek, tapasztalatok az olvasásra nevelés szereplői számára, (óvodapedagógus, tanító, pedagógus jelölt, szülő, könyvtárostanár, gyermekkönyv szerző, kiadói szakember stb.) a szakmai döntések meghozatalához, az olvasásfejlesztő folyamatok megértéséhez, a tevékenységek tudatos megtervezéséhez, megvalósításához szükségesek.
A feldolgozás tartalmi és terjedelmi jellemzőinek hitelességéhez a szerző több évtizedes pedagógiai-szakmai tapasztalata szolgált alapul. Mint óvodapedagógusnak, könyvtárpedagógusnak, szaktanácsadónak elhihetjük, hogy a praxishoz mire van, mire lehet szüksége a tevékenységben érdekeltnek. Érdeme, hogy a szakirodalom bibliográfiai számbavételével további fogódzókat ad a téma iránt mélyebben érdeklődőknek.
Az olvasáspedagógiai tevékenység széles beágyazottságát követően jut el a szerző a tulajdonképpeni fejlesztő tevékenységek elméleti kérdéseinek kifejtéséhez, ill. azoknak a gyakorlati-módszertani eszközöknek az ismertetéséhez, alkalmazási ajánlásaihoz, amelyek a könyv tulajdonképpeni eredeti szellemi tartalmait jelentik.
A hagyományos, papíralapú közlést egy CD egészíti ki, amely további, a mindennapi gyakorlatban közvetlenül hasznosítható módszertárat nyújt az érdekeltek számára a könyvben található tervek és ötletek megvalósításához.
A kézikönyv és a CD együttese kitűnő kezdeményezésnek számít a kisgyermekkori, illetve kisiskoláskori olvasáspedagógia és könyvtár-pedagógia szakirodalmának palettáján. Szerzője nemcsak a szakirodalom átfogó, elmélyült tanulmányozása révén, hanem mindenekelőtt több évtizedes pedagógiai, könyvtárpedagógiai tapasztalatai alapján tudott elméleti és gyakorlati szempontból hiteles szakmódszertani segédletet összeállítani az óvodapedagógusok, tanítók és könyvtárostanárok, gyermek könyvtárosok részére...
Múlhatatlan érdeme az olvasásfejlesztés, anyanyelvi nevelés és a könyvtár-pedagógia szerves, egymást erősítő kapcsolatának bemutatása, a könyvtár tantárgyközi, tanulás módszertani szerepének meggyőző bizonyítása. A segédlet a két pedagógiai terület képviselői számára tartalmas ön- és továbbképzési forrás, a gyakorlati munkához ad biztos fogódzókat. (Részletes bemutatás az egyes fejezetekről a "TANULMÁNYOK" menüpontban olvasható.)
Tanulságos olvasmánya lehet mindazoknak, akik a könyvtári eszközrendszer alkalmazásának lehetőségeit és hozadékait még nem ismerték fel kellőképpen a maguk szakterületén.
A témakör átfogó feldolgozásával a szerző az oktatáshoz, továbbképzéshez, ill. a mindennapi pedagógiai gyakorlathoz egyaránt jól hasznosítható kézikönyv elkészítésére vállalkozott.
Forrás:
Dán Krisztina: Az olvasóvá nevelés megalapozása (Kritikai észrevételek egy módszertani kézikönyvről és CD mellékletéről)
|