OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Július
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : OKTATÁS - A finn csoda - Miért olyan jó a finn oktatás?

OKTATÁS - A finn csoda - Miért olyan jó a finn oktatás?

  2015.08.01. 19:28

A finn oktatási rendszer hosszú évekig a legeredményesebbnek bizonyult Európában. A finn diákok összteljesítménye magas, nincsenek lemaradó diákok és nem hullanak ki az oktatási rendszerből a fiatalok. A képzés teljes mértékben államilag támogatott, mégsem ró túl nagy terhet a kormányra. Hogyan lehetséges ez?

Erről írt könyvet Pasi Sahlberg A finn példa címmel 2013-ban.

 
A II. világháború veszteségei megviselték az akkor 4 millió fős Finnországot, ezért feltétlenül szükség volt a reformokra és kutatásokra minden területen. Ennek érdekében az oktatás fejlesztése is szükségessé vált, hiszen 1950-ben még a gyerekek nagy része csak a 6 elemi osztályt járta ki. Magasabb képzettség megszerzésére csak a városokban volt lehetőség, ahol vagy polgári iskolába és szakiskolába, vagy gimnáziumba, majd egyetemre jártak a szerencsésebbek. Az urbanizáció, illetve az infrastruktúra és az iskolaépítés hatására a következő évtizedekben nyolcszorosára nőtt a gimnáziumban tanulók száma.

 

Finnország már 1945-ben szakított a nálunk is ismert német típusú oktatási rendszerrel, és bár az első évtizedekben felügyelt és központosított volt a tanmenet, mára teljesen szabad és decentralizált a tananyag és az ütemterv egyaránt. A ’80-as évekre megszűnt a tanulmányi eredmények alapján való elkülönítés – ezt Magyarországon máig alkalmazzák –, és igyekeztek olyan iskolákat létrehozni, ahol nemre, családi háttérre és etnikumra való tekintet nélküli vegyes osztályokba járhatnak a gyerekek.
 

Az iskolák kicsik, minden tanár figyel minden diákra. Az osztályokból nem emelik ki a legtehetségesebb gyerekeket, nincsenek eltérő elvárások, inkább a valamilyen tekintetben hátrányos tanulót zárkóztatják fel a többiekhez. Ennek érdekében a tanárok kis csoportos, vagy akár egyéni különórákat is tartanak. Az intézmények mindenki számára biztosítanak meleg ételt, orvosi és mentálhigiénés ellátást is. A diákjóléti bizottság havonta többször összeül, megbeszélik az aktuális problémákat és ha kell, változtatnak az addigi intézményi stratégián.

 

A finneknél a legkisebb a diákok közötti különbség. A teljesítmény helyett a diákok az igényeinek megfelelő tanulási módszer (projekt alapú, frontális, stb.) alapján kerülnek csoportosításra. Az oktatásba beépítik a modern technológiát, hogy a gyerekek naprakészek legyenek. Emellett igyekeznek enyhíteni a stresszt. Míg a magyar diákok nagy része úgy érzi, az érettségi egy-egy napján múlik a jövője, és ez gyakran az eredmény rovására megy, addig a finnek érettségije több hónapra elhúzódik és javítási lehetőségük is van.

 

Sahlberg azt mondja a könyvében, hogy „taníts kevesebbet, tanulj többet”. Ennek értelmében a diákokat nem a leadott anyag megtanulására, inkább a téma kutatás alapú, egyéni feldolgozására buzdítják. Kreativitásra, önállóságra és előre tervezésre egyaránt tanítják a finn gyerekeket; 16 éves korukra már az amerikai középiskolákhoz hasonlóan maguk állítják össze az órarendjüket az érdeklődésüknek megfelelő órákból.

A finn tanárok munkája

A sikeres oktatási rendszerhez és az újító jellegű és szabad módszerekkel dolgozó iskolákhoz rugalmas és a diákok igényeihez alkalmazkodó tanárokra van szükség. Finnországban a tanári fizetés ugyan a középmezőnybe tartozik, mégis a tanári pálya az egyik legvonzóbb. A társadalmilag megbecsült és magas státuszt jelentő hivatást gyakran az orvosi egyetemekre bekerülőkhöz hasonlóan magas pontszámú diákok választják.

 

Az egyetemen a leendő tanárokat először elméletben, majd gyakorlóiskolákban képzik, diplomát pedig saját kutatás elvégzése után kapnak. Az általános iskolákban elhelyezkedni vágyó tanárok is mesterdiplomával kell, hogy rendelkezzenek, így jól képzettek, és nem rekednek meg a pályájukon – bár a statisztikák azt mutatják, hogy a finn tanárok jelentős része tanárként is megy nyugdíjba.

 

Feladatuk változatos, hiszen átlagosan csak napi 4 tanórájuk van, így az idő többi részében szakköröket vagy külön órákat tarthatnak, minden héten továbbképzésre járnak, illetve ők írják a pontos ütemtervet és a tananyagot is. Egymás munkáját ellenőzik és segítik, így folyamatos visszajelzést kapnak.

 

A finn példa rendkívül jól működik az alacsony népességszámú, jelentős fejlesztésekre szoruló országban, ám nehezen tart lépést a globalizációval. Az utóbbi évek egyik legnagyobb kihívásának a bevándorlók nagy száma bizonyult, hiszen eddig csak a svéd kisebbséggel kellett számolniuk, így más kultúrákhoz alkalmazkodó, vagy más nyelvű oktatásra nincs kapacitásuk.

 

Jelenleg a diákok eredményeit illetően is enyhe visszaesés tapasztalható, de a költséghatékony, egyenlőséget hirdető és gyerekbarát finn iskolák önmagukban és a rendszer jobbá tételére való törekvéssel együtt még mindig példa értékűek.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!