OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Július
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
LÁZÁR ERVIN
LÁZÁR ERVIN : Berzsián és Dideki

Berzsián és Dideki

  2020.02.25. 04:00

9-11  éveseknek
Lázár Ervin - Berzsián és DidekiIllusztrálta: Buzay István
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2014
Oldalszám: 128
 
Berzsián a híres jobblada-költő (utál mindent ami bal-lal kezdődik) szomorú: az emberek lopnak, csalnak, hazudnak, vizezik a bort, klórozzák a vizet, egymásnak vermet ásnak - elhatározza hát, hogy szakít az emberiséggel. Nemcsak rajta múlik, hogy ez nem sikerül igazán.
 
Sróf mester - aki szemrebbenés nélkül készít televízióból taligát és taligából televíziót -, Violin, a fülrepesztő zenész, és Zsebenciék locska-fecske lánya, Klopédia a legnagyobb bajban sem hagyják magára.

 

Segítenek rajta, amikor - világ csúfjára - Eszternek hatvanadik születésnapjára nem ír köszöntőverset, s akkor is, amikor kiderül, hogy a költő veszélyes képességgel rendelkezik: amit mérgében kíván, beteljesül. El is szaporodik városszerte a lábtörés, villámcsapás, hasraesés, robbanás és nyelvbénulás.
Az egész Hörpentő, a nagy hírű szörpentő - ahol kilencvenkilenc-féle szörpöt mér Vinkóci Lőrinc korcsmáros - törzsközönsége összefog, hogy orvosolja a bajt.
 
"A világmindenség összehúzta magát. Na most - gondolta a világmindenség -, mindjárt megszületik egy, az emberiséget ostorozó vers. Ámde, mint általában, a világmindenség most is nagyot tévedett. Mert Berzsiánnak esze ágába sem jutott verset írni. Ehelyett elhatározta, hogy megszakítja a kapcsolatot az emberiséggel. Jókedve kerekedett. Kackiásra igazította a bajuszát, megfésülte torzonborz szakállát, és munkához látott."
 
A rengeteg nyelvi leleménnyel, sok humorral és nagy mesélőkedvvel megírt történetek - bizonyára minden gyereknek örömet szereznek majd. 
 
Lázár Ervin mesekönyve izgalmas, kacagással és tanulsággal teli perceket szerez mindenkinek: a legkisebbektől a felnőttekig.
 
 
Durst Judit
 
A Berzsián és Didekinek (1979) több jelentésrétege van. Lényegében egy belső fejlődéstörténetet olvasunk a költő pokoljárásáról, az alkotó szenvedéséről, az alkotás kínjairól (és a műalkotás erejéről!); és arról, hogy végül hogyan sikerül, a sötétségbe lemerülve, mindezen kínokon túljutni; kibújni saját csigaházából, legyőzni a Gonoszt (önmaga árnyékát), s mágikus alkotóerejét a Jó szolgálatába állítani.

A mese egy mágikus ráolvasó-mondókával kezdődik, mely gyermeki félreolvasásból született.

"- Csigabiga gyere ki,
- ég a háza, Dideki! 
- Kinek a háza ég? 
- Hát nem érted!? A Didekinek! 
- Dehogynem, most már értem."
Ez a mondóka-mottó sok mindenről árulkodik. Például arról, hogy itt valaki nagy bajban van. Valakinek ég a háza, meg kell menteni. Nevezetesen a csigabigának, akinek ahhoz, hogy megmenthesse az égőházút, elő kellene bújnia begubózott állapotából. Ráolvasó ének, mágia ez e mondóka. Bízunk abban, hogy a szónak varázsereje van, ha kiejtjük, teljesül a kívánság. S ez előre mutat a mese(író) logikájára is: egy mágikus gyermeki gondolkodás egyesül a felnőtt intellektuális szellemével, humorával. (Ez a mese megint csak közös szerzemény - derül ki az ajánlásból. Írója Fruzsina lányának ajánlja, aki kitalálta Berzsiánt és Didekit. Fruzsina ugyanis egyszer, meglátván az apa íróasztala fölött lógó Berzsenyi arcképét, így kiáltott fel: "De csúnyán néz ez a Berzsián.")
 
Ennek a mesének is, akárcsak a legtöbb Lázár Ervini-i írásnak, több olvasata van. Elemi szinten úgy értelmezhetjük, mint bűbájos, fergeteges iróniával megírt történeteket Berzsiánról és barátairól, mely történtekben valójában alig van cselekmény - inkább a hangulatiság, a nyelvi játékosság, bűvészkedés (Lázár Ervin nyelve: legfőbb teremtőeszköze!) dominál. 
 
A legfelületesebb olvasatban: az első mesében Berzsián költő szakít az emberiséggel. Kiderül, hogy Berzsián, bár utálja a rosszkedvet, mégis állandóan búvalbélelt. Többnyire külső okokra próbálja fogni mélabúját. Például arra, hogy az emberiség gonosz, ezért szakítani kell vele. (Az emberiség - nevezetesen Berzsián igaz barátai: az aranykezű Sróf mester, a félnótás fülgyötrő Violin csudazenész és Zsebenciék locska-fecske leánya, a Klobédia, illetve a csivirgők-csavargók, balfácánok és jobbfácánok, ringyesek és csillogó gúnyások, rongyosok és villogó gúnyások - előtt eddig tárva-nyitva állt Berzsián kapuja. 
 

Most azonban bezárta, s a csengőt egy páncélszekrénybe rejtette. (Ez a motívum egyébként Lázár Ervint látszik igazolni, miszerint legtöbbször nem fantáziál. Csak azt írja meg, ami megtörtént. Ennek a csengősztorinak is van története. Amikor az író szülei Pécelre - a puszta után egy nagyvárosba! - költöztek, az öregek eleinte nem bírták megszokni az óriási forgalmat (naponta körülbelül két autó ment el a ház előtt). Édesapja kifakadt, hogy ebben a városban neki mindenki idegen, ő be nem enged senkit a saját házába. Ezért aztán fia kitalálta, hogy zárják be a kaput, s szereljenek fel egy csengőt rá. Mire az öreg óvatosan megkérdezte: nem lehetne, hogy inkább ide tedd a csengőt a tűzfalra?) Szóval Berzsián elhatározza, hogy szakít az emberiséggel - amely minden bánatának okozója -, ám rájön, hogy nem tud nélküle élni.

 

Kicsit alaposabb olvasás után azonban sokkal többről árulkodik már ez az első mese is. Például arról, hogy itt egy lelkiállapot ábrázolásáról lesz szó; hogy ez a költő hajlamos belesüppedni saját nyomorúságába; hogy csak odáig terjed a látása, hogy külső okokra kenje rosszkedvét. Bár Berzsián utálta a rosszkedvet, mégis már a mese elején olyan szomorú, hogy még a tárgyak is szomorúak lesznek körülötte. Vigyáznia kellett, nehogy elhatalmasodjon rajta ez az állapot: a lyukasserpenyő szomorúságot követi a hervadtdália állapot, s 

"az után már csak az elázottzászló, majd a vízzelteltszarvasnyom szomorúság következhet. Azokból pedig napokig nem lehet kikászálódni". 

A meseregény felépítése egyébként ezt a folyamatot követi nyomon: hogyan hatalmasodik el Berzsiánon a rosszkedv, hogyan gubózik be egyre jobban saját kis csigaházába, hogyan tölti el egyre jobban a sötétség, olyannyira, hogy már megvakul - s aztán (a kis tündérlány segítségével) hogyan sikerül kiűznie magából a sötétet, megszabadulni a vakságtól (néző helyett látóvá válni) - s mágikus erejét, mely addig csupa rombolást okozott, a Jó szolgálatába állítani.

Az első mesében már nagyjából felvázolva áll előttünk Berzsián alakja. Megtudjuk, hogy Berzsiánnak igazán jó barátai vannak, s hogy abszolút mértékben különbözik minden más költőtől, amennyiben jobbladákat ír, és nem balladákat (érthető, hiszen ami ballal kezdődik, az neki nem kell).

 

második mesében (Sróf mester szerel) azután szinte minden lényeges jellemvonására fény derül. Például, hogy Berzsián végletes, nem ismeri a mértéket. Az előbb még vizzelteltszarvasnyom szomorúság húzta lelkét, most meg már fütyürészett. 

"De nem ám olyan szelíden, mint egy örvendező fülemüle vagy teszem azt, egy kettős létrán pingáló szobafestő. Hogyisne! Úgy fütyörészett őkelme, mint egy nekivadult expresszvonat." 

Berzsián sokszorosan boldogabb volt a közepesnél. S miért? Mert úgy érezte: mától szabad ember lett - elromlott a tévéje. Ezek után már semmi akadálya, hogy elég elégiát írjon, s ne odázza el az ódákat. A józan eszű, igazbarát Zsebenci Klopédia (zseb enciklopédia!), aki állítólag mindig valami könyvtárban gubbaszt, és tanulja az ábéabot, téríti észre: ha olyan sziklaszilárd jellem lenne, mint amennyire nem az, akkor megjavíttatná a tévéjét, és nem futna meg a próbatétel elől. Berzsián meg is fogadja Klopédia tanácsát: elviszi az ezeregymester (ezeregy kontár) Sróf mesterhez a tévét, aki meg is szereli (mennyi játékosság, szellemesség van ebben a rövid kis történetben is!) -, s Berzsián ott áll az igazi próbatétel előtt. Persze, hogy itt is elbukik; egyetlen vigasza lehet, hogy nem ő kapcsolta be a televíziót.

 

harmadik történet (Berzsián költő köszönti mesterét) szerkezetileg is a meseregény centrumában áll, s a mű központi gondolatát feszegeti, amelyet Berzsián úgy fogalmaz meg: hát költő vagyok én?

Berzsián egyre mélyebbre süllyed bánatában. (Hogy Lázár Ervinnél a nyelv mennyire a kifejezni vágyott tartalom szolgálatában áll, bizonyítják ezek a mesék is: soha nem találkozunk üres szójátékokkal; itt a jelzők, szó-bűvészmutatványok mindig vagy a jellem ábrázolásának, vagy a hangulatátadásnak az eszközei.) "Bánatában ordított szegény Berzsián. Bizony. Vaskos, vastag-nyakú bánatok nyomták a háta közepét." És Berzsián megint csak külső okokra próbálja kenni rosszkedvét. Sorra veszi a szokásos sztereotípiákat: a költők mind sápadtak, horpadt mellűek, csak hálni jár beléjük a lélek. Ő viszont életerős, válla mint a bivalyé, bicepsze mint a kő - biztosan ez a baj (remek önirónia). 

 

De hát Berzsián is jól tudja, hogy nem ez a baj. Egyszerűen nem megy a versírás - már három éve nem írt egy sort sem. Utolsó "remekműve" - amit a szerelmes Zsebenci Klopédia szokott dúdolni - igazi mintapéldánya Berzsián tropára ment alkotóerejének: 

"a propagátor propagál
a tropagátor tropagál 
a tropagátor propa
a propagátor tropa."

Ebből a meséből kiolvasható a költő szemérmes önvallomása az alkotás kínkeserveiről: 

"Nagyon üres volt az a papír, nagyon fehér, nagyon ellenséges." 

"A versnemírás a legpocsékabb munka, amit valaha is csináltam" - jegyzi meg mélabúsan Berzsián, s inkább megszökik a keservkínos kötelesség elől. 

Elbujdosik otthonról, mielőtt barátai eljönnének a mesternek írt köszöntésért. (Berzsián elbujdosása régi jelkép a népmesékben. Azt szimbolizálja, hogy az egyén elindult keresni önmagát, hiszen csak ő találhatja meg önnön személyiségét.) Berzsián végül - látszólag - eredmény nélkül tér vissza a bujdosásból. Szökésében számtalan papírfecnit ír tele verskísérletekkel - ám egyik rosszabb, mint a másik. Ez az oka szenvedésének is, amelyet egy fölényesen tréfásra vett versben fogalmaz meg Klopédiának:

"Mekkora az én bánatom? / Nem tudom. / Mi vagy te, Berzsián? / Ócskavas vagy kincs?/ Fogalmam sincs. / Berzsián, Börzsián, / e-zem vagy ő-zöm, / nincs róla gőzöm."

Klopédia mégis megtalálja egy fecnin az igazi köszöntőt, amely aztán a három jóbarát segítségével el is jut a mesterhez (Berzsiánék baráti kompániája négytagú. A számszimbolikában pedig a négyes szám mindig a teljességet jelenti.) A köszöntő a költő győzelmét sugallja, még a vereségben is:

"Mester! Van elég gőzünk, / ha vesztünk is, gőzünk". (Ez a mese egyben ironikusra vett költői önvallomás Lázár Ervin részéről: több helyütt is nyilatkozta, hogy ő amolyan amatőr író - csak azt tudja megírni, amit megélt és megszenvedett; rendelésre semmi nem megy.)

 

Három szerencsétlen szakáll című negyedik történetben - amely felszíni olvasatban amolyan ironikus környezetvédő mesének is olvasható - Berzsián logikusan azt javasolja a városatyáknak, hogy menten megoldódna a szemétprobléma, ha megszerveznék a szemétgyűjtést. A városatyák azonban felháborodva legyintenek, hová gondol ez a Berzsián, hiszen az pénzbe kerülne. Ők inkább a költő mágikus ráolvasó képességét szeretnék felhasználni. Csakhogy Berzsián nem hajlandó szolgálni a hivatalnokokat (a költő mint autonóm lény!) - dühében inkább leégeti szakállukat.

Itt megint csak fény derül Berzsián bánatának fő okára: Költői tálentuma előtt meghajolnak, de nem verset akarnak tőle, hanem azt, hogy varázserejét állítsa a város szolgálatába. "Hát ezért! Ezért vagyok én városunk nagy fia!" - keseredik el Berzsián. Itt végleg kénytelen rádöbbenni: benne a költői tulajdonságok teljesen szétváltak. Verset írni nem tud, viszont dühös ráolvasásai (a mágikus hatóerő az igazi költészet lényege) rendre beteljesülnek. Megintcsak Klopédia az (a természetes női ész!), aki rátapint a lényegre: csak akkor teljesülnek Berzsián kívánságai, ha dühös. Berzsián e ráolvasó képességének jellegzetes szimbóluma a szakáll. A szakáll (a száj körül növő szőr), amely Marie-Luise von Franz szerint a logosz ellenőrizhetetlen, tudattalan folyását jelenti, rengeteg bajt kavar.

 

És ebbe a bajkeverésbe Berzsián bele is betegszik. Merthogy nem lehet így élni. Leégett szakállak, ménkűcsapta házak, dércsípte emberek, kitörött lábú tűzoltóparancsnokok, felrobbant trombiták, megbénult nyelvek - ez Berzsián csodálatos képességeinek termése. "Berzsián, te rosszabb vagy, mint egy elemi csapás" - mondja neki Klopédia. És hiába védekezik Berzsián, hogy ő erről nem tehet:

"Képzeld el, Klopédia, hogy amit mérgükben ordítanak az emberek, az mind megvalósul"

(tényleg, képzeljük csak el!) - még a barátok sem tudnak segíteni Berzsián baján. Hiába találja meg a megoldást Violin, a fülrepesztő zenész: 

"akire dühös leszel, annak mérgedben ne rosszat, hanem jót kívánj!" (egyszerű vagy mégse olyan egyszerű.); vagy hiába Sróf mester parádés ötlete: 

"csak a szavad járását kell megváltoztatni"; olyan szavakat kell kitalálni, ami nem árt senkinek, mondjuk, hogy "azt a fűzfán fütyülő rézangyalát" - senki és semmi nem segíthet. 

Kiváltképp az olyan "átkozott kapitalista, harácsoló nyerész, nyerészkedő harács" Vinkóczi Lőrinc-félék, akik a maguk hasznára akarják kamatoztatni Berzsián képességét.

Így nem csoda, ha Berzsián egyre mélyebbre süllyed a szomorúságban. "Egyedül maradtam." "Miattam van." Letérdelt, a homlokát a földre szorította - s e bűnbánó, vezeklő gesztus nyomán egyszerre csak égi hangok zendültek fel: Violin (az igazi művész) elszabadult kantátája száguldott el a város felett. Míg Berzsián átkai zúztak, villámai téptek, viharai törtek, Violin kantátája meggyógyította a fákat, behegesztette a sebeket - mert egyszerűen csak szép volt. (Íme, Lázát Ervin esztétikája: vallomás a műalkotás hatalmáról; arról, hogy a művészet anyagi erővé válik, ha igazán jó.)

Berzsiánban azonban - hiába ismeri fel az igazi művészet erejét - megint csak felülkerekedik a Rossz. Hagyja, hogy helyette barátját vesse tömlöcbe a tömeg - holott tudja, hogy nem Violin, hanem ő maga az oka minden pusztulásnak. De a művész irigysége erősebb a barátságnál. "- Én éppen hogy értetek. nektek - dadogta. - Tele voltam szeretettel, amikor írtam azt a kantátát" - védekezik Violin a tömeg előtt. "Egyszer csak megmozdultak a hangjegyek, leváltak a papírról, nőni kezdtek, kisuhantak az ablakon. és akkor. és akkor már föl is zengett a kantáta, száguldott a város fölött". Mire Berzsián: "Éppen a te kantátád fog elszabadulni és száguldozni a világ fölött!" Naná! És akkor az én jobbladáim közül miért nem szabadult el egy sem?"

 

Berzsián egyre mélyebbre süllyed. "Berzsián költő beburkolózott. Pokrócba, csendbe, szobája dermesztő hidegébe." (Lázár Ervinnek kifogyhatatlan változata van a szomorúság leírására!). Így kezdődik a Virágkoldusok című utolsó mese. (Lázár Ervin meseírására jellemző, hogy általában egy hosszabb történettel zárja le írásait, ez pedig többnyire példázatszerű; lásd Bab Berci kalandjai.)

A Virágkoldusok úgy is olvasható, mint példázat arról, hogy előbb meg kell ismerni a szenvedést, le kell merülni a teljes sötétségbe, hogy aztán önmagunkra lelhessünk, igazi önmagunk lehessünk. Meg arról, hogy minden homály, amibe jutunk, beavatásnak is tekinthető. E szó jelentése: valamibe belemenni. Az első lépés többnyire sötétbe visz. (Marie Luise írja, hogy a sámánok szerint a gyógyító sámánná nevelés azzal kezdődik, hogy a jelölt démonok kezébe esik - aki aztán ebből a sötétségből kivergődik, abból varázserejű orvos lesz; aki pedig benne reked, az beteg.) Vagy másképpen fogalmazva: az ember csak úgy tud új életre kelni, csak úgy törhet ki saját sötétségéből, ha szembekerül az ellentétes alapelvvel, a jó princípiumával. De ha már túl mélyre süllyedt, szükségessé válik az isteni-tündéri-közbeszólás: a valódi csoda, amely azonban csak akkor lép működésbe, ha az illető maga is nagyon akarja a jót.

 

De térjünk vissza a Virágkoldusokhoz. A történés szintjén maradva: Berzsiánt teljesen ellepi a sötétség, megvakul. Barátai segítségül hívják Áttentő Redázt (Rettentő Ádáz! - a Rossz, az ördög, Berzsián saját árnyéka), a sötétségszakértőt, aki arról nevezetes, hogy ha leveszi a kalapját, minden elfeketedik körülötte. Áttentő Redáznak azonban esze ágában sincs kiűzni Berzsiánból a sötétséget. "Azt kell meggyógyítani, akiben egy csöpp sötétség nincs!" "Ez csak a fejlődés kezdete. Az csak átmeneti, hogy nem látsz" - mondja Berzsiánnak, akiben először szövetségest lát. (Íme, a gonosz értékrendje.)

 

Berzsián azonban kezd "látni". Az ördög csábítása így célt téveszt. De a gonosz nem adja fel, cselhez folyamodik. Azt mondja, mégis segít kiűzni Berzsiánból a sötétet, ha megszerzi neki a falu szélén lakó boszorkány, Dideki repülő kutyáját, aki mást se tud, csak gonoszat cselekedni. Berzsián barátai be is dőlnek Áttentő Redáznak (az igazságnak látszó hazugság a legveszélyesebb, mert könnyen megtéveszt - mondja Lázár Ervin egy interjúban), egyedül Berzsián volt egy kicsit tétova: "Látok én valamit." (Látása tehát kezd átstrukturálódni: nézőből látóvá válni.)

 

Dideki a város szélén egy kimustrált vasúti teherkocsiban lakott, a városiak nem is nagyon tudtak a létezéséről. (Amikor egy istennőt, vagyis egy magatartásformát elhanyagolnak, az azt jelenti a szimbólumok nyelvén, hogy ez a bizonyos magatartásforma csak alig-alig érvényesül az adott közegben.)

Dideki icinyke-picinyke lány volt, tejfehér arcbőrén gyönyörűséges szeplőkkel. (Lázár Ervin szereti a szeplős embereket - lásd Szökevény szeplők - mese a kisfiúról, aki utálta a szeplőit.) A kis tündérlány, Junggal szólva, Berzsián női lélekrészének, anima alakjának, érzelmi életének tekinthető. Ő az, aki végül az ellentétes princípium felmutatásával kirángatja Berzsiánt csigaházából; akinek segítségével a költő képes lesz kimászni az önmaga okozta sötétségből. Ő mondja ki a lényeget: "De hiszen a szívekbe látsz - mondta Dideki -, az mindennél többet ér."
Dideki kutyája különleges kutya. Virágillattal táplálkozik, ami a védtelenségét szimbolizálja. (A kutya a mesék jelképrendszerében egyfelől az élet humánus értékeit: a hűséget és a barátságot jelenti, de reprezentálja az ösztönök kiélésének szabadságát is. A kutya másrészt az az állat, aki segít az embernek, hogy megvédje magát ellenségeitől.)

 

Berzsiánék először elrabolják Ribizlit, a kutyust, hogy ketrecbe zárják. Ám azután megjelenik a síró Dideki, elmondja, hogy Ribizli csak csupa jót tesz mindenkivel, és Berzsiánék szabadon engedik a kutyát.

Ezután Áttentő Redáz (Berzsán tudatalattijának sötét szörnyetege) elpusztítja Dideki virágoskertjét, megfélemlíti a várost a Virágkoldusoktól, Ribizli az éhhalál szélén áll. Erre Berzsiánt elfutja a méreg, s azt kiáltja: legyen tele az egész város virágokkal. (Egyszeriben hogy megváltozott a szavajárása!) Mire csupa virág lesz a hó borította város. Berzsiánból pedig egyszerre kiszáll minden sötétség, sőt, a költő átesik a ló túloldalára: fejéből csupa fény árad. Ezzel el is kergeti a Gonoszt végleg a városból. "- Jaj - kiáltott Áttentő Redáz, és futóra! Máig is fut, ha el nem fáradt." Íme: milyen gyógyító hatás árad ki az olyan emberből, aki pozitív viszonyra jutott saját belső mélységeivel; aki meg tudta szelídíteni természetének állati vonásait, tudatalattijának addig romboló ösztönenergiáit, s azokat egész személyisége (s így mások) szolgálatába tudta állítani.

 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?