OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Augusztus
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (3) - A mai gyerekek másként olvasnak

KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (3) - A mai gyerekek másként olvasnak

pagony.hu  2012.07.20. 08:47

Interjú Fenyő D. Györggyel

Fenyő D. György legendás magyartanár, sokáig a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnáziumban, tanított, most az ELTE Radnóti Miklós Gimnáziumában vezető magyartanár, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke. Régi pagonyosok (azóta bizonyára nagy gimnazisták) emlékezhetnek a Pagonyban tartott mesemondó, versolvasó-versíró és főként az egyszerűen Könyvolvasónak keresztelt "alternatív irodalmi" szakköreire, vagy ha jobban tetszik, klubjaira.

Most a kötelező olvasmányokról beszélgettünk, a régiekről meg az újakról, a jókról meg rosszakról, meg egyszerűen arról, hogy mit olvasson a gyerek, ha nyolc, tíz vagy éppen tizennégy éves. (A beszégetés az új NAT előtt készült.)

Létezik ma hivatalos kötelező olvasmány-lista?

 

Nem, nincs ilyen, a Nemzeti Alaptanterv semmit nem ír elő. A helyzet azért mégsem ilyen egyszerű, mert kötelező valamilyen kerettantervet használni, amelyek pedig előírhatnak kötelezőket. Több kerettanterv is forgalomban van, és ezekben már szerepelnek műcímek. A kerettanterv-választás pedig az iskola joga. A kerettanterv viszont nem törvény... (Az új NAT már előírja a kötelező olvasmányokat.) 
  • A tapasztalat azonban mégiscsak azt mutatja, hogy nagyjából ugyanazok a köztelezők évtizedek óta. Az egyszerűség diktálja így? Vagy mert a tanárok ezt tanulták?  

Részben valóban az egyszerűség diktálja, mert ezt tanulták, meg a szülei is ezt tanulták, és az ember mindig azt tartja normálisnak és természetesnek, amibe ő belenőtt. De van ennek egy nagyon praktikus oka is: nagyban befolyásolja a választást, hogy milyen könyvek hozzáférhetők, milyen könyveknek van tankönyvi feldolgozásuk. Az Egri csillagokról például minden ma forgalomban levő tankönyv beszél – vagyis könnyebb tanítani. De ha mondjuk egy tanár a Min mester inasát akarja feldolgozni, az a saját önállóságára és kreativitására van bízva. Persze, nagyon sok feldolgozást segítő anyag van, nem csak a hagyományosan kötelezőkről van tananyag, csak nehezebben elérhetők azok, amelyek más, újabb könyvekről készültek.  

  • És a tanárok, tanítók hol találkoznak a gyerekirodalommal?   

Minél kisebb gyereket tanít egy tanár, annál inkább tanul gyerekirodalmat. A tanítók rendesen, alaposan tanulnak gyerekirodalmat, a felső tagozaton tanítók is valamennyire, a középfokon tanítók, tehát akik egyetemre járnak, egyáltalán nem.   

  • És te ehhez mit szólsz? Nekem ez régi nagy bánatom, sőt, azt gondolom, többek között azért is ilyen a gyerekirodalom megítélése itthon, mert egyetemen a magyar szakosok egyáltalán nem foglalkoznak vele.  

Igen, ez nyilván nagyon helytelen. De vannak arra utaló jelek, hogy ez megváltozik. Reméljük.   

  • Régen kizárólag gimnáziumi magyar tanár voltál. Mikor kerültél kapcsolatba a kisebbekkel és ily módon a gyerekirodalommal?   

Professzionálisan 1998-ban, akkor kezdtem el hetedikeseket tanítani. Akkor vált evindessé, hogy olyan tankönyvet, olyan szöveggyűjteményt kell csinálni, ami hetedikes gyerekeknek való.   

  • Ahogy én emlékszem, felsősként még gyerek-, gimnazistaként pedig már csakis felnőtt irodalmat olvastam. Hogy zajlik ez az átmenet?   

Nagyon fontos, hogy az olvasó gyerek és a nem olvasó gyerek két külön kategória. Az olvasó gyerek felső tagozatosan mindenevő, visszafelé és előrefelé is. Eldöntetlen, hogy mit olvas, mesét is, és a szülei könyvespolcáról is levesz bármit. De ez nem baj, sőt nagyon jó. A nem olvasó gyerek viszont, akinek kín olvasni, akinek technikai hiányosságai vannak, egészen más ügy.   

  • Miért rosszak, vagy fogalmazzunk így, miért nem annyira jók ezek a régi, hagyományos kötelezők?   

Azért azt szögezzük le, hogy nem mindegyik nem jó – mert A Pál utcai fiúkkérdés nélkül jó, mindenkinek és minden iskolatípusban működik, szeretik, el tudják olvasni és élményt ad. És vannak kétség kívül olyanok, amelyek, úgy tűnik, hogy sehol sem jók, ilyen például A kőszívű ember fiai és a Légy jó mindhalálig, amiket a rendszeresen olvasó, nagyon művelt gyerekek sem szeretnek.  

  • Vajon miért?   

Egyfelől az olvasás sebesség felgyorsult, az elektronikus olvasás elterjedésével az olvasási technika megváltozott – a terjedelmesebb, több lábjegyzettel ellátott könyvek ma nehezebbek. Nagyon fontos, hogy a huszonöt évvel ezelőtti kultúra monolit kultúra volt, ami azt jelenti, hogy kevés könyv jelent meg, ami megjelent, az ugyan jól szerkesztett, szép könyv volt, de a gyerekeknek közel nem volt ilyen választási lehetőségük, mint ma. És akkor a sok-sok tévécsatornáról és az internetről még nem is beszéltem. Ezen kívül, mondjuk a huszonöt évvel ezelőtti állapotokhoz képest olyan csoportok is bekerültek a felső tagozatos oktatásba, akik korábban leszakadtak. Ez persze örvendetes, ennek köszönhető, hogy az analfabétizmus lecsökkent két százalékról fél százalék alá, de nem biztos, hogy ugyanazokat a könyveket kell-kéne olvasniuk.  

  • Vagyis fölösleges ugyanazt a struktúrát ráerőltetni egy elit iskolára, mint egy átlagosra?   

Igen, és ez az oktatáspolitikai váltás, hogy ne ugyanazt tanítsák a különböző iskolatípusokban, elvileg megtörtént. Pont ezért szabadították fel a kötelezőket is, és ezért nem írják elő, hogy mit kell. Viszont ugyanekkor keletkezett egy űr – nincs előírva semmi, de valamit mégis kell tanítani. És ezekbe a lyukakba nyomultak bele a kerettantervek, a tankönyvkiadók, az egyéb könyvkiadók, a rövidítések – és ezek a transzmitterek vették át a reguláció feladatát. Ez így nagyképűen hangzik, annyit jelent, hogy mivel országosan nem szabályozzák, a tanárok oda nyúlnak, amijük van, amit találnak, ami a rendelkezésükre áll.  

  • Ha szerencséjük van, megtalálják a Pagonyt:). De ha nincs szerencséjük? Honnan tudja azt az egyszeri tanár vagy tanítónő, hogy mit olvasson a gyerekekkel?   

Az oktatáspolitika felnőttnek kezeli a tanárokat, és azt mondja, hogy tájékozódjanak. Lehet találni továbbképzéseket, létezik a Magyartanárok Egyesülete, ami egy szakmai szervezet, és elég sok mindent nyújt ebben a témakörben is (gyermekirodalmi konferenciák, vitaalkalmak stb.) És ugyanígy létezik Tanítók Egyesülete is.

  • Hol jelent igazából gondot az, hogy mit olvassanak? Alsóban? Felsőben? Gimnáziumban?   

Alsóban picit jobb a helyzet, ott jól működö könyvek vannak, A két Lotti, Lassie, A téli tücsök meséi – de ott is van kivétel, abszolút nem működik, az iskolák egy része mégis ragaszkodik például a Kincskereső kisködmönhöz.

 

Gimnáziumban, szakközépiskolában azért más a helyzet, mert ott megszabja a rendet az irodalomtörténet, vagyis hogy időrendben halad a tanárok nagy többsége, és Antigonét kell olvasni a 14-15 éves gyerekeknek, pedig legalábbis valamilyen átvezető irodalomra lenne szükségük. A legnehezebb ügy, a legfőbb kérdés azonban a felső tagozat, ötödiktől nyolcadikig. Itt a tankönyvek tárgyalási rendje is nagyon eltér – van olyan tankönyv, ami irodalomtörténetet tanít már ilyenkor is, ami nagyon nincs rendjén –, és vannak jobbak, olyanok, amik témákat vagy műfajokat dolgoznak fel. Viszont ahogy az elrendezés, a tananyag nem adott, úgy a kötelező olvasmányok sem adottak.

 

Hogy mit választunk kötelezőnek ebben az életkorban, az azért is kardinális, mert ekkor dől el, hogy milyen lesz az ízlése, ilyenkor, 10-14 éves kor között kezdenek a gyerekek egyéni stílust választani, olvasmányokat, zenét, "imidzset" választani maguknak, a saját szobájukat berendezni – tehát nagyon fontos időszakról van szó. A saját világ kialakítása ekkor történik, és hogy ebben lesz-e szerepe a könyveknek, mekkora szerepe lesz, milyen könyveknek lesz szerepe, ebben az életkorban dől el.  

  • Akkor beszéljünk konkrét könyvekről! Te miket ajánlasz, miket használsz, miket szeretsz?  

Nagyon-nagyon sok van.  

  • Ez jó hír...   

Nagyon nem hiszek ugyanis abban, hogy meg kell lennie ötödikben-hatodikban-hetedikben-nyolcadikban A KÖNYVNEK, hanem van egy hatalmas és szabadon bővíthető lista, ebből lehet válogatni, és ezekből kéne minél többet elolvastatni (a felső tagozatos gyereknek – elvileg legalábbis – az olvasástechnikája már annyira fejlett, hogy gond nélkül el tud olvasni egy könyvet). A líra rovására is történhet a válogatás – ekkor még igazán csak a történetek ragadják meg az olvasókat, a gyerekeket.

 

Itt van a Min mester inasa például, már emlegettem ma: ez egy mai amerikai, gyönyörű könyv, csak jóra és szépre tanít, picike, vékony, kétszáz oldalas – egyszerűen remek, a gyerekek is nagyon szeretik.

Aztán: állandó vita kérdése a Harry Potter, amiben pedig a Dickens típusú árva gyerek-történettől kezdve az iskola típusú-történeten keresztül a saját világot megteremtő meséig minden benne van, és annyiban nagyon hagyományos gyerekirodalom, hogy komoly és egyértelmű morális tanulsága van (jó az, aki jóra használja a képességeit, nem az számít, hogy ki milyen származású stb.) – ötödikben szerintem nyugodtan lehet ezzel kezdeni, szívesen fogja olvasni minden gyerek, és könnyen hozzáférhető. Nagyon ajánlom.

Nagyon-nagyon jónak gondolom a klasszikus kalandos könyveket is, például Vernét (nem érdemes sem túl későn, sem túl korán olvastatni, talán hetedikben leginkább) – de ha több a lány az osztályban, nyugodtan lehet Pöttyös könyveket olvastatni (a Pöttyöst itt persze mint kategóriát értem). Vagy: nyolcadikban Abigél, mint kötelező olvasmány – tökéletes választás.  

  • Ez volt az első magyar szerző. Ezek szerint ez nem számít?   

Nem annyira. Fontosabb, hogy nyelvileg jó legyen, külföldi könyvek esetében, hogy jó legyen a fordítás. De vannak magyarok is bőven.

Darvasi Trapitije például nagyon vicces, nagyon jól feldolgozható, bonyolult, rétegzett könyv, és van benne egy krimi-struktúra, ami szépen elemezhető.

Aztán itt van a Maszat-hegy, ami már alsó tagozatban is nagyon jól használható – nagyon szeretik benne a gyerekek a vicces dolgokat, a Büdös pizsamázótól kezdve a Lecsöppenő Kecsöp Benőig.   

  • Tőled hallottam először és Téged idézlek, ha engem arról faggatnak, amiről most én Téged, hogy mit olvassanak a gyerekek és miért nem olvasnak a gyerekek: humor, humor és humor – ez a legrövidebb út a gyerekekhez, főleg ehhez a korosztályhoz.   

Igen, nagyon fontos. Ha már humor, akkor Indul a bakterház, Aszlányi Kalandos vakációja – ezek lehet, hogy irodalmilag nem annyira jó vagy kiemelkedő művek, és valóban nem mérhetők mondjuk a Légy jó mindhalálighoz, de nagyon lehet szeretni őket, és nagyon lehet nevetni rajtuk.

Vagy itt van a Tanár úr kérem, ami nagyon sok iskolai szituációt archetipikusan képvisel.

Csukás Istvánt nagyon szeretik – most kicsit visszaléptünk az alsó tagozatba –, vagy természetesen Lázár Ervint – őt abszolút lehet használni! Minden meséjét, kivétel nélkül! Kötelező olvasmánynak a Szegény Dzsoni és Árnika tökéletes. Vagy Janikovszky Éva. Vagy Békés Pál. Szóval nem kevés a magyar és a mai magyar szerző sem!

 

Tulajdonképpen szülőként nekem sem az a fő szempontom, hogy magyar vagy külföldi könyvet olvas-e a gyerek – inkább mint kiadó gondolkozom úgy, hogy a kortárs magyaroknak az az előnye is meglehet, hogy személyesen el tudnak menni, találkoznak és beszélgetnek a gyerekekkel. Berg Judit, Czigány Zoltán, Lackfi János sokat és szívesen megy iskolákba – szerintem ezt érdemes kihasználni...

 

Ezt a lehetőséget érdemes kihasználni, miközben abszolutizálni sem érdemes. Természetesen meg lehet hívni az alkotókat, és egy gyereknek még sokkal nagyobb élmény az, ha egy "valódi íróval" találkozhat, mint egy felnőttnek, de ezzel az eszközzel azért kevés gyereket és viszonylag ritkán lehet csak elérni. Ám aki meg tud hívni egy-egy ilyen alkotót, használja ki a lehetőséget.   

  • Utaltam már ma erre, mégis kíváncsi vagyok, hogy mit mondasz: kevesebbet olvasnak a mai gyerekek, mint a régiek?   

A mai gyerekek egészen másként olvasnak, egészen más olvasási stratégiákat alakítanak ki az internet terjedés, az információk özönlése, az általános zajszint emelkedése, a rájuk zúduló impulzusok erősödése nyomán. Nem szidni kell ezeket a jelenségeket, hanem lehetőleg megérteni, és érvényes válaszokat, olvastatási és olvasási stratégiákat kidolgozni ezekre. Van tehát feladat bőven, csak nem ugyanaz, mint tíz, húsz vagy ötven évvel ezelőtt. De olvasni ma is éppolyan jó, mint régebben volt.


Forrás: pagony.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?