MÉDIAHATÁSOK : Kapcsoljuk ki a tv-t a családi étkezések közben |
Kapcsoljuk ki a tv-t a családi étkezések közben
orogo.hu 2012.05.26. 17:11
A Minnesota Egyetem kutatói azt állítják, hogy a családi étkezések alatti közös tv-nézés káros hatással van a gyermekek táplálkozási szokásaira.
Dr. Dianne Neumark és munkatársai azt találták vizsgálataikban, hogy azok a gyermekek, akik a közös családi étkezéseket egybekötik a tv-nézéssel, kevesebb zöldséget és gabonafélét, illetve több cukrozott üdítőitalt, valamint sültet fogyasztanak, mint azok, akik evés közben nem nézik a programokat. Az étkezés közben tévét néző fiatalok ennek következtében sokkal egészségtelenebb és hizlalóbb ételeket esznek, mint azok, akiknek figyelmét nem kötik le a műsorok.
"A televízióban látható reklámok erőteljesen befolyásolják a felnőtteket abban, hogy milyen ételeket válasszanak, és ez természetesen a gyermekek táplálkozására is kihat. A képernyőn megjelenő élelmiszerek és helytelen táplálkozást sugalló hirdetések ugyanis észrevétlenül részei lesznek étkezési szokásainknak" - elemezte a kapott eredményeket Neumark.
A reklámok gyermekekre gyakorolt hatásával kapcsolatban egy másik korábbi kutatásból kiderült: a gyerekek többségének jobban ízlik az egyik ismert gyorsétteremlánc logójával ellátott csomagolásban tálalt étel, mintha ugyanazt kapják, de jelzés nélküli csomagolásban. Dina Borzekowski, a kutatás vezetője szerint nem az a meglepő, hogy a márkajelzés hatásos, hanem az, hogy már három-öt éves korú gyermekeket is ilyen mértékben befolyásol. Ebben minden bizonnyal nagy szerepe van a tévénézésnek, hiszen a vizsgálatból az is kiderült, hogy azok a gyerekek, akiknek az otthonában több televízió is volt, nagyobb eséllyel preferálták a logóval jelölt menüt, mint azok, akiknél a család egy készüléken osztozott.
További adat, hogy egy európai, elhízással foglalkozó konferencián bemutatott angol tanulmány szerint a televíziós élelmiszerreklámok mintegy 134 százalékkal növelik az elhízott gyerekek ételfogyasztását. A hatvan kilenc és tizenegy év közötti gyermeket vizsgáló felmérés igazolta, hogy a túlsúlyos gyermekek 101 százalékkal, a normál súlyúak pedig 84 százalékkal esznek többet, miután rajzfilmnézés közben láttak néhány élelmiszer- és játékreklámot.
A táplálkozástudományi szakemberek azt remélik, a gyorsételek televíziós reklámozásának szigorítása is segíteni fog a gyermekek körében terjedő elhízás megfékezésében, bár az újfajta mobiltelefonos és internetes marketing miatt a serdülők egyelőre a korábbiaknál is többet találkoznak egészségtelen gyorsételeket reklámozó hirdetésekkel.
Összefoglalásként a kutatók azt tanácsolják: törekedjünk arra, hogy a közös családi étkezések beépüljenek a mindennapjainkba, ezzel párhuzamosan pedig csökkentsük minimálisra a tv-nézés idejét.
|
|