„Miért beszélsz nekik példázatokban?”
„Miért beszélsz nekik példázatokban?” – kérdezték Tőle a tanítványai.
Ő pedig ezt válaszolta:
„Mert ők is az enyéim, és minden gyermekemhez az ő saját nyelvén szólok, hogy idegennek ne gondoljanak. Hogy megtudják, érezzék: valóban enyéim ők, ugyanúgy, ahogyan ti is azok vagytok. Hogy mindenek megtudják ezen a világon: hozzám tartoznak. S hogy ezt megértsék: az ő nyelvükön kell szólnom hozzájuk. Kihez-kihez a sajátján.” Ezt felelte az Istentől küldött Fiú.
„Ember, ismerd meg magad!”
A magyar tündérmesén keresztül az Igazság Napjának, a Világ Világosságának hangja szól hozzánk. Ezért e mesék egy meghatározott embercsoportnak ezt a világosságerőt tartósan a rendelkezésére bocsátják.
A magyar népmesék máig csorbítatlan fényben tükrözik az egyetemes Világosság hatalmát, és tanúskodnak hívó szaváról, melyet a hős, a mese központi alakja születésétől fogva hall, és útja az erre a hívásra adott személyes válasza. Ezek a történetek ezt a követendő példát mutatják fel minden hallgatójuknak.
A Világ Világossága létünk kezdete óta számos formában alkalmazza a közösségszentelés mágiáját. A nép számára, itt, a Kárpát-medencében, a mesemondás spirituális tevékenység volt, a közösségért végzett tudatos cselekedet, mely a tudatállapot fölemelését célozta meg.
A Világszép Nádszál kisasszony művészi hármassága
1. Nyelvezet, szavak, kifejezések
A mesemondó csodás nyelven beszél. Beszéde szépségről, illendőségről, kedvességről tanúskodik, az egymás iránti figyelmességre, segítőkészségre, odaadásra tanítja az embereket. E tulajdonságok egyfajta tudatszintre, tudati állapotra utalnak, és nélkülük nem közeledhetünk a hívó Világossághoz. Például:
„Köszönti az asszonyt illendőképpen, fogadja az is nemkülönben…”,
„Igazítsd útba ezt a legényt!”. „köszöni szépen a királyfi”,
„bizony nem adok én a lovam húsából, inkább adok a magaméból.”
A szereplők így szólítják meg egymást: „édes fiam”, „kicsi gazdám”, „édes lovam”, „édes gazdám”.
A nyelv, vagyis a használt anyag – gyönyörű. Igen, egészen egyszerűen gyönyörű minden részlete, és a teljessége is. S a szépség is (csakúgy, mint a népmeséinkben szintén hangsúlyos szerepű igazság és erő) egyik nézete a Világosságnak, mely az embert vonzza, mert a Lélek hazájára emlékezteti.
Egy–egy példa a nyelvi szépségre:
„Hol jársz itt fiam, ahol a madár sem jár?”„estére kelve”,
„Elémondja, hogy mi jóban jár.”,
„megcsendült-bondult bele az egész világ”, „tudom én, mi a szíved szándéka.”
Ez a mesenyelv mindemellett szereti a képeket
„csak addig ég az élete gyertyája”,
és nem hiányzik belőle a humor sem
„de még az üveghegyeken is egy sánta arasszal túl”,
„ezen a szigeten olyan nagy sötétség van, hogy a kardodat felakaszthatod rája.”
Találkozunk olyan részlettel is, amely első hallásra meghökkentően tréfás, a szokatlan társítás révén
„ezt a 3 aranyhajszálat kihúzom a fejedből, adok hozzá egy kilincsmadzagot”,
később azonban felfedezzük mélyebb értelmét (erre még visszatérünk).
A helyszínek, dolgok, tárgyak, élőlények, veszélyek képe is könnyen megelevenedik képzeletünkben, sokszor a hatásos jelzők segítségével:
„hol kígyóra, hol békára léptek”,
„emberi szem nem látta gyönyörűséges szép tartományokon keresztül”,
„szörnyű nagy pusztaság”,
„az aranyerdőnek közepén volt a Hajnal kertje”…
Ezek az ábrázolt világ tiszta körvonalú képei, de a művészi beszéd gazdagon használja az ún. költői képeket (hasonlatokat, jelképeket) is. E képek pedig nélkülözhetetlen tanítói a Léleknek, s az oktatás módszerében észrevesszük a képzelőerő élénkítését célzó törekvést
„s ím, halljatok csudát,..”,
„S mit gondoltok, mi történt?”
A kifejezésmód színesítését szolgálják a nyelvi alakzatok (pl. a humor, a felsorolás, fokozás, túlzás).
2. A meseszövés, a tartalom felépítettsége-a történet épülete
Részletezése itt nem célunk.
3. Maga a tartalom: a beavatás útja
SAJÁTOS MESEVILÁG:
A mesemondó az első lélegzetvételétől egészen egyértelműen kiemel bennünket megszokott, hétköznapi világunkból, félreérthetetlenné téve számunkra, hogy rendkívüli történettel lesz dolgunk, mely azonnal rendkívüli helyszínen is kezdődik.
Ezt az ’átemelést’ a szavak tisztán alkalmazott erejével éri el, ez a legelső feladat, az egész épület alapja. Ezért hangsúlyozza a „túl” lévőséget, sőt, fokozza jelentőségét, s amikor a fokozás elérte netovábbját, humorba fordul, s egyszeriben le is zárul a mondat: határozottan, kedves derűvel meg is történt az ’átemelés’.
S hová kerültünk át?
Benső világunkba, melytől azonban hetedhét ország, hetedhét fal választ el minket, de a képzelet erejével még megtalálható. Nem más ez, mint rég elfelejtett, egykori emberi világunk.
Milyen ez a világ?
Csodás! Lakói, lényei életét, érdeklődését a Nap, a tűz, az arany, a ragyogás, az erő, a sebesség, a hatalom határozza meg.
Többszintű! Mert bár a mese elején szereplő királyság is csodás számunkra, lényei közül többen ismerik a mágiát, mégis az egymást még szeretettel kiegészíteni nem képes kettősség, az ellentétek mozgalmassága uralja – még ha a mi világunkhoz mérten tisztább, ártatlanabb formában is.* A lélekminőségek ugyanis vegyesek: ugyanabban az országban jelen van az ármány, a sötét szándék és a jóakarat, a Világosság ereje is. Olyan ország ez, ahol a Világosságot szeretők még nem vívták meg a végső csatát. Tehát ahol fel kell kelni, és nem lehet tovább késlekedni. Ezért a jó legnemesebb, legzsengébb ereje – a király kisebbik fia – még ebből az életminőségből is elvágyódik.
Hová? Milyen a következő szint, az egészen másik világ?
Nevezzük a Világosság Országának. Ide csak egy tökéletesen új tudatminőséggel lehet belépni, pontosabban így érdemes, ha az ember tartósan benne szeretne élni, ha nem akarja ismét elveszíteni. Előcsarnoka a Nap fényes pitvara – égő sugarak élettere, a Napszféra kapuja. Az erő, a Nap hatalma minden itt élőnek méltóságot, biztonságot, erőt és boldogságot ad, miközben ezek a lények dolgoznak. Igen, a Nap szolgálatában, a kapott erőt bevetve, lendületesen tevékenykednek. (Lásd például a Nap favágóit.) Egyértelmű utalást kapunk arra, hogy ez a Napszféra is hétszeres:
„Megtetszett Hajnalnak a királyfi, maga mellé ültette az ő szárnyas lovára, s vitte hetedhét ország ellen, emberi szem nem látta gyönyörűséges szép tartományokon keresztül.”
Forrás: magyarokfenykuldetese.wordpress.com
Régi mesék mai üzenetei: A világszép Nádszál kisasszony
– A helyes hozzáállás meséje -
Megjelent a Manifesztum 118. számában
|