2009-06-11: Előadás
Könyvbemutató Marosvásárhelyen
2009. június 11-én, Marosvásárhelyen - a Maros Megyei Könyvtár Olvasótermében - könyvbemutatóra került sor a KULCS Szociálpedagógusok Egyesülete szervezésében.
Makkai Kinga, a Marosvásárhelyi Pedagógiai Líceum pedagógia szakos tanára beszélt az olvasás, az olvasóvá nevelés fontosságáról, személyiségfejlesztő szerepéről, arról, hogy az utóbbi évtizedekben az olvasás háttérbe szorulásának kérdése minden pedagógust, óvónőt, tanítót, tanárt és könyvtárost érintő kérdés. Számszerű adatokkal utalt azokra a kutatási eredményekre, melyek az utóbbi években a felnőttek, illetve a fiatalok olvasáskultúrájának, olvasási képességének mutatói.
„Nem az a célunk, hogy a fájó jelenségért felelős személyeket, jelenségeket kérdőre vonjuk, – hangsúlyozta - hanem hogy tegyünk valamit ennek a negatív előjelű folyamatnak a megfékezése érdekében, és módszeresen elősegítsük az olvasás megszeretését úgy a családban, óvodában, mint az iskolai munkában”.
Mindezt Dr. Szilágyiné Gálosi Ildikó, a Budapest 18. kerületében működő Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény könyvtárpedagógiai és médiaszakértője tavaly 2008 decemberében megjelent könyvének méltatása követte.
„A kiadvány azok közé a kitüntetett segédletek közé tartozik, amelyek a kisgyermekkori olvasásfejlesztést szervesen összekapcsolják a könyvtár, illetve a könyvek használatára neveléssel, kiaknázva ezzel a könyvtárban, könyvtárral végezhető tevékenységeknek az olvasásra és más kommunikációs képességekre gyakorolt hatását” – ismertette a könyvet Makkai Kinga.
A szerző – saját bevallása szerint – olyan módszertani segédlet megírását tűzte ki céljául, melynek segítségével szülők, óvodapedagógusok, tanítók és könyvtárosok megismerhetik és alkalmazni tudják az életkori szakaszok anyanyelvi területein fejlesztendő képességeket – bemutatva egyben az olvasóvá válás egy lehetséges útját.
Dr. Szilágyiné Gálos Ildikó előadásában részletesen kifejtette segédletének alapgondolatát, azokat a fejlesztő programokat, könyvtár-pedagógiai és tantárgy-pedagógiai lehetőségeket, melyek megalapozzák az olvasási képesség fejlesztését, illetve az általános iskolások olvasóvá válását, és melyeket több évtizedes óvodapedagógusi és könyvtárosi pályafutása alatt ki is próbált a gyakorlatban.
Az előadást megbeszélés követte, mely az olvasóvá nevelés közeljövőben megvalósítható lehetőségeire világított rá, arra az együttműködésre, mely a Maros Megyei Könyvtár és a marosvásárhelyi szülők, pedagógusok között létrejöhetne a különböző közös programok, projektek által a gyermekek olvasóvá nevelése céljából.
Forrás: Maros Megyei Népújság
|