A világháló fogságában
A világháló létrejötte, majd gyors terjedése számos változást idézett elő az élet szinte minden területén. Hatásai között pozitív és negatív előjelűeket egyaránt sorolhatunk, de tény, ma már szinte lehetetlen kitérni előle - gyerekeink számára is.
Tilthatjuk őket, egy ideig talán el is rejthetjük előlük, de előbb-utóbb szembe kell néznünk a ténnyel: nélkülünk is megismerkednek vele, és használatát is szinte felfoghatatlan gyorsasággal és ügyességgel sajátítják el, segítség nélkül is.
Sokan - már óvodás korban - "saját számítógépet" kapnak, szabadon fedezhetnek fel bármit, amihez hozzájutnak, és idejük jelentős részét töltik a monitor előtt játszva, egyedül. Igen, ma már talán tényleg "nem lehet boldogulni" a számítógép felhasználói ismerete nélkül, de nagyon nem mindegy, hol, hogyan, kivel, milyen formában sajátítják el a gyerekek ezt a tudást. Lássuk, mit mond erről a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Jó, ha tudjuk:
¨ hogy az internetes kommunikáció egyik különlegessége abban keresendő, hogy gyors és direkt információközvetítést tesz lehetővé a társadalom széles rétegei felé, úgy, hogy közben a fogyasztók, valamint az információt közvetítők találkozása nem követhető nyomon, nem látványos.
¨ Megfigyelhető az is, hogy az elektronikus alkalmazások gyors fejlődése okán általánosságban szakadéknyi különbség van a gyermek- és fiatalkorú, valamint szülője számítógép-kezelői, Internet-alkalmazási tudásában. Ez fokozottan nehézzé teszi a gyermek e zártközegű kommunikációjának figyelemmel kísérését.
Jó, ha tudjuk:
¨ hogy az Interneten közvetített információk hatása erősebb lehet azáltal is, hogy befogadásuk a használó aktív közreműködését kívánja. Így a gyermek sem csak puszta szemlélő és befogadó, hanem aktív részese a kommunikációnak.
¨ Maga választhatja ki - az esetenként káros hatású - weboldalakat, regisztrálhatja magát, válaszolhat - akár ismeretlenül is - levelekre. A figyelem orientációja tehát egy hatásában erősebb és egyben egy kevésbé kontrollálható, zárt közegben zajlik.
¨ Éppen ezért a gyermekek- és fiatalkorúak védelme az Internet káros tartalmaival szemben egyre fontosabb és égetően aktuális kérdés.
Jó, ha tudjuk:
¨ hogy mit tehetünk a gyermeket ért internetes hatásokkal szemben?
¨ Fontos annak tudatosítása, hogy az Internet-használat veszélyeit önmagában sem a hatósági működés, sem az alkalmazható szűrőprogramok és egyéb technikai megoldások sem képesek teljes egészében kiküszöbölni. Ezek csak segíthetik, hogy egységesen társadalmilag lépjünk fel az Internet nem kívánatos hatásaival szemben.
¨ Mégis a gyermekek legmegfelelőbb védelmét a környezet odafigyelése szolgálhatja. Éppen ezért leginkább az Internetet használó gyermek szüleinek, pedagógusainak kell odafigyeléssel lennie a gyermekkel szemben, s érzékenyen reagálniuk azokra a viselkedésben bekövetkező változásokra, amelyek egyértelműen a megfelelő kontroll nélkül befogadott információk hatásaiból adódnak.
¨ Ennek érdekében az Internetet használó gyermek szüleinek meg kell ismerkedniük az Internet használatával és tartalmával, hiszen ekkor válhatnak képessé arra, hogy gyermekükkel megbeszéljék a felmerülő kérdéseket és problémákat, illetőleg így lesznek képesek megelőzni a bajt.
Jó, ha tudjuk:
¨ hogy az Interneten szerezhető információ a gyermekekre egyrészt bizonyos tartalmánál fogva jelenthet veszélyt. A tisztességes weboldalak mellett ugyanis könnyen találkozhatunk az Interneten olyan oldalakkal, amelyek megtévesztő, hamis információkat, vagy a gyermekek egészséges erkölcsi- és szellemi fejlődésére káros tartalmakat, így pornográf és erőszakos tartalmú információkat közölnek.
¨ Éppen ezért fontos, hogy a szülő irányítsa a gyermek internetes tartalmakkal kapcsolatos érdeklődését, legyen a segítségére felfedezni azokat a honlapokat, amelyek a gyermekek számára érdekesek, hasznosak és egyben szórakoztatóak. E pozitív tartalmak elérhetővé tétele az, amely a későbbiekben leginkább jótékonyan befolyásolhatja a gyermekek internetezési szokásait.
¨ Lényeges az is, hogy segítsék tudatosítani a gyermekekben, hogy a zavaró, nem tetsző oldalakat egyszerűen csak hagyják el, hiszen az internetezés szabadsága éppen arra jó, hogy azt tekintsük meg, ami a számunkra hasznos és helyes.
Jó, ha tudjuk:
¨ hogy a káros tartalmak elleni védekezésben szoftveres megoldások is alkalmazhatóak, amelyek szoftvercsomagok részeként vagy önálló programként elérhetőek. Ezek segítségével, akár káros tartalmú oldalakra jellemző kulcsszavak alkalmazásával, vagy egyes weboldalak címei alapján letilthatjuk a káros oldalak látogatásának lehetőségét.
¨ Felügyeletet gyakorolhatunk úgy is, hogy megtekintjük a gyermek által látogatott oldalakról tájékoztató naplóinformációkat, amelyek segíthetik felismerni a gyermek által látogatott oldalakból adódó problémákat.
Jó, ha tudjuk:
¨ hogy ha a gyermek chatszobákban - azaz csevegő szobákban - beszélget vagy ismerkedik, fontos annak tudatosítása, hogy az ilyen beszélgetés alkalmas lehet arra, hogy valaki olyat állítson magáról, ami nem is igaz. Veszélyt jelenthet továbbá, hogy idegenek kihasználva a gyermek naivitását, bizalmas információkat szerezzenek meg akár az egész családról is.
¨ Előfordulhat az is, hogy ilyen chatszobákban sértő, bántó gondolatok jelennek meg, vagy a beszélgetés olyan stílusban zajlik, amelynek alkalmazása a társadalmi értelemben nem kívánatos.
¨ Éppen ezért ilyen esetekben a legjobb elhagyni a chatszobát, vagy éppen jelenteni kell az ilyen jelenséget a moderátornak, aki a sértő beszélgetést folytatót kizárhatja, letilthatja. A moderátor az internetes csevegés felügyelője, "őre", akihez bátran fordulhatunk, és bízhatunk abban, hogy a szükséges esetben megteszi a zavaró személy kizárására irányuló lépéseket.
Jó, ha tudjuk:
¨ hogy veszélyt jelenthetnek a gyermekekre a nem kívánt, káros tartalmú e-mailek is. Fontos, hogy a gyermek számítógépén is használjunk vírusirtó és spamszűrő megoldásokat.
¨ Lényeges tudatosítani a gyermekben azt is, hogy zavaró tartalmú honlapokon és ismeretlen személyeknek nem szabad az email címünket megadni.
¨ A fentiek segítségével, főképpen pedig a szülői odafigyeléssel, törődéssel tehát segíthetünk gyermekeinknek abban, hogy az Internet a számukra hasznos, a tudásukat bővítő információs bázist jelentsen, s jó eséllyel kivédhetjük azt, hogy a káros tartalmak negatívan befolyásolják erkölcsi- érzelmi fejlődésüket.
Forrás: www.nfh.hu
<<Vissza
|