„SUGÓ PARTI-OLVASÓ PARTY”
Olvasási és digitális kompetenciafejlesztés - Az Eötvös József Főiskola Könyvtárának pályázata
1. Foglalkozás:
Ki tud többet? - vetélkedő
A kiválasztott szöveg önálló értelmezése, kérdések megadott szempontok alapján
2. Foglalkozás:
Egy szöveg tartalmával kapcsolatos önálló szövegalkotás
Igazgatói beszámoló
SIKERES TÁBORT ZÁRTUNK A KÖNYVTÁRBAN
UNIOS pályázatunk (TÁMOP-3.2.4.A-11/1-2012-0098) keretében 3 egyhetes tábort terveztünk a bajai főiskola könyvtárában. 2013. 06. 28-án az első tábor sikeresen befejeződött. A bajai közoktatási intézmény és gyermekotthon 6 diákja vett részt a programokon. Ők jutalmul kapták ezt a lehetőséget, halmozottan hátrányos helyzetűek és tanulásban akadályozottak.
A hangsúly a szövegértés fejlesztésen volt, hiszen az élet minden területén fontos az informálódás és a kritikus szelektálás. Ezt a célt sokoldalúan közelítették meg azok a kiváló szakemberek, kollégák, akik a foglalkozásokat tartották, több érzékszervükre próbáltak hatni, sokféle módon: vizuális-, biblio-, mozgás-, művészet- és meseterápiás, ezen felül drámapedagógiai módszerekkel. Az első és az utolsó nap mértük a gyerekek teljesítményét tesztekkel, tapasztaltunk fejlődést, de az idő rövidsége miatt számottevő változásra nem lehetett számítani.
A gazdag és sokszínű programok során, 7 kolléga 5 nap alatt 15 foglalkozást tartott, ez mellett minden nap 2 alkalommal tornáztak, játékosan egyensúlyt, ritmusérzéket fejlesztő terápián vettek részt, mivel sokszor használták az eszközöket (szalagos bot, egyensúlyozó pipa, egyensúlyozó korong, labdák stb.) ügyesedtek, állóképességük nőtt.
A művészetterápiás foglakozásokon az alkotás örömét élvezték a gyerekek, agyagoztak, festettek, pólót díszítettek textilfilccel, saját plakátot terveztek. Ezekből az alkotásokból és egyéb munkáikból együtt kiállítást készítettünk.
Csapatépítő, közösségfejlesztő, fegyelmet igénylő „Sárkányhajózás”, a mohácsi és a siklósi kirándulás (mohácsi emlékparkban kipróbálták a patkódobálást és hordólovaglást, falovakról íjaztak, fegyvereket kezükbe vehették, beöltöztek korabeli ruhákba stb.) felejthetetlen élményt jelentett. A meseterápián sok-sok irodalmi alkotást ismerhettek meg, ill ismert mondókákat, meséket elevenítettek fel.
A sok-sok feladatot ügyesen, aktívan, eredményesen oldották meg így sikerélményhez juthattak. Minden napra tartogattunk meglepetést számukra. Emléklapot, pár színes képet, közel 40 értékes kis könyvet kaptak a könyvtártól és elsősorban a tábor egyik meghívott előadójától Dr. Szilágyiné Gálos Ildikótól. Szervező munkánkat a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának középiskolás diákjai is segítették.
A hét tele volt élményekkel a tábor a gyerekeknek tartalmas, hasznos elfoglaltságot jelentett a szülők megelégedésére és örömére. Bízom benne, hogy felkeltettük a diákok érdeklődését 1-1 mese, mondóka, állatregény iránt és a nyáron folytatni fogják az olvasást, visszatérnek könyvtárunkba.