OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA : Baranyai (b) András (6) Csoda és Kósza - Interjú

Baranyai (b) András (6) Csoda és Kósza - Interjú

Győri Hanna  2017.02.28. 16:06

bar
Győri Hanna: Hogyan alakult ki a Csoda és Kósza képi világa?

Baranyai András: Ha kapok egy szöveget, amihez képet keresek, akkor kialakul bennem egy első benyomás, ami már meghatározza a formát. Ehhez a könyvhöz ez a nagyon friss, harsány, nem veretes forma illett. Azelőtt inkább számítógéppel rajzoltam, megkonstruáltam a figuráimat, kevesebbet skicceltem. Azóta egyre inkább megyek vissza a szabad kézi rajzolás felé, gyorsabb is, és szeretem is. Ezekhez a friss sztorikhoz, ahol hirtelen bejön egy-egy poén, vicces kiszólás, nem passzol az a statikusabb, terepasztalszerű világ, ami a Piroska és a farkast vagy a Kis Ottó-könyveket jellemzi. Itt az kellett, hogy vibráljanak a vonalak, erősebbek legyenek a színek. Ráadásul nagyon sok szöveg van, a saját világomat jobban háttérbe kellett szorítanom, nagyobb alázatot követelt a szöveg.

csk 

 

GyH: Csoda és Kósza figurája egyből kialakult benned és a papíron?

https://olvassbele.files.wordpress.com/2013/09/csodakosza-2.jpg

BA: Ha beleolvasok egy szövegbe, nagyon gyorsan megvan a figura. Nem anatómiailag, hanem hogy milyen világa legyen, egy vízióként. És ez a Rettentő görög vitéznél is így volt. Aztán már az olyan részletek, hogy legyen-e háttér, mennyire legyenek elnagyoltak a figurák, az később jön. A lovaknál például egyértelmű volt, hogy olyan gumiszerűek a lábaik, nagyon hajlékonyak, mert annyira sok mindent csinálnak.

GyH: Hogyan találod ki, hogy mit rajzolsz majd le egy történetből?

BA: Ami elsőre beugrik, azt kihúzóval kiemelem, van amikor több dolgot is, de sokszor az dönti el, hogy miből lesz rajz, hogy legyen az egésznek egy ritmusa. Ha kis rajz volt, akkor jöjjön egy nagyobb, ha sokszereplős, akkor egy kevés szereplős, vagy csak egy utalás, ahol belóg valaki. Arra is vigyázni kell, hogy egy oldalon két poén ne legyen, mert kioltják egymást, és hogy mi viszi előre a sztorit. Ezért néha lehet, hogy egy-két poén kimarad. De lehet, hogy az jó is, ha bizonyos poénokat nem húzok alá, hanem megbújnak a szövegben. Olyan is van, hogy eszembe jut valami, ami nincs benne a szövegben, de belerajzolok egy-egy poént.

rettGyH: A görög vitézben nagyon sok olyan apró vizuális poén van, amit te teszel hozzá a szöveghez.

BA: Ott adott volt a szöveg és a történet, de a színpadi eszközöket, a látványt, a zenét hozzá kellett adni a szöveghez, kicsit el kellett magyarázni a rajzban a dolgokat. Például Peripethész bunkóját magával viszi Thészeusz, de nem említi később a szöveg. És akkor azt csak úgy otthagyja pisilés közben.

GyH: Mikor kezdtél rajzolni?

BA: Rajzolni mindig is rajzoltam, az oviban is, az iskolai rajzversenyen. Szülőként látom a saját kisfiamat, aki négyéves, és mostanában kezdett el igazán érdeklődni a rajzolás iránt, folyton Thészeuszokat és szörnyeket rajzol, szóval hatnak rá az otthoni dolgok. Még a mitológiai történeteket is fel kellett olvasni neki, ami kicsit meredek volt, de nagyon megfogta. Félig ember, félig létra szörnyeket rajzol például, de Minotauruszt meg alvilági teknőst is. Érdekes látni, ahogy a pont-pont-vesszőcskéből forma lesz.

cskVisszatérve magamra: az, hogy ebből fogok megélni és ez lesz a szakmám, csak nagyon későn jött. Nem ilyen közegben nőttem fel, a szüleim nem értelmiségiek, és az nagyon misztikus, elérhetetlen volt, hogy lehet ilyen egyetemre járni. A középiskola után dekoratőrként dolgoztam, ahol voltak ipart végzett kollegáim, és akkor már el tudtam képzelni, hogy ez nem olyan misztikus dolog. Az egyetemen már nagyon jó volt, mert keretet adott, hogy fejlesszem magam. Nekem kellenek a külső nyomások, hogy feladataim legyenek, határidők, mert különben soha nem készülnék el, a fejemben maradna minden.

GyH: Hogyan jutottál el az egyetemi akril képektől a számítógépes grafikáig?

BA: A festésnél föltettem valamit, és akkor arra gondoltam, jobb lenne sárga háttérrel, akkor átfestettem, és aztán kékkel, mert az hidegebb, és persze mindig a legelső volt a legjobb. Ilyen szempontból a számítógép nagyon jó, hogy a variációkat meg lehet nézni, mert én mindig kíváncsi voltam, hogy hogyan nézhetne még ki egy kép, ugyanakkor dönteni meg nagyon nehéz. Meg idegesített, hogy állandóan vissza kellett csavarnom a kupakot, mert mindig elfelejtettem és kiszáradt a festék. De annyiban hasonló a kettő, hogy a számítógépen egy objektumot tologatok, a festészetben meg a színeket rakosgatod és keresed a dolgok helyét.

cskGyH: Bolognában most már azt lehet érezni, hogy nincs szakadék a magyarok és a többiek között. Te ezen belül is egy különleges, egyedi stílust képviselsz, amit más standokon nem lehet megtalálni, ami egyfajta magyar íz – persze nem a paprika-puli vonalon.

 

BA: Van, akit érdekel az idegen, mert egzotikus, de fontos, hogy meg is értse. Hogy ne csak az egzotikum miatt legyen érdekes, hanem a formája, a nyelve a trendekbe is illeszkedjen. És ezt nagyon nehéz eltalálni. A Csoda és Kósza azért is különleges, mert a mai magyar valóságról, hogy hogyan élünk, ad képet. Ahogy a Réber dolgaiban is benne volt, hogy hogyan éltünk, mit csináltak a gyerekek a hatvanas-hetvenes években. A Csoda és Kószában ilyen az, hogy az emberek eljárnak Santorinire nyarlani, a Puszta Pizzériába ebédelni jön a miniszter. Persze ez csak a hátterét adja, de ott van. Nagyon érezni, ahogy a Czigány Zolinak szóban spontánul jöttek az ötletek, és ettől is olyan átütő.

 

 

Forrás: pagony.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?