OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
GYERMEKREGÉNY
GYERMEKREGÉNY : Göröngyös Úti Iskola sorozat (4) Gáz van!

Göröngyös Úti Iskola sorozat (4) Gáz van!

  2020.06.04. 01:07

Illusztrálta: Metzing Eszter
Kiadó: Cerkabella, 2020. június 10.
Oldalszám: 112

A Göröngyös Úti Iskola éppen olyan, mint bármelyik másik iskola.

Itt is mindig történik valami. Robi mostanában úgy érzi, semmi nem alakul a kedve szerint. Nem elég, hogy a nagyfiúk nem veszik be a csapatukba és kigúnyolják, az osztályban sem sikerül kivívnia a vezető szerepet.

Ráadásul a bátyja folyton bosszantja, anya új barátja pedig szeretne megismerkedni vele, márpedig ő csakis ellenszenves lehet!

 

Egyetlen vigasza a közelgő nyári tábor, amire Robi nagy erőkkel készül: két barátja bevonásával olyan nagyszabású csínyt tervez, amivel végre tényleg kitűnhet a társai közül. Csakhogy a táborvezető, Elemér bácsi is résen van...

A sorozat záró kötete Robiről szól, aki "menő" akar lenni, mert nehezen veszi tudomásul, hogy egyelőre nem ő a főnök az osztályban. Ráadásul a felnőttek folyamatosan a szemére vetik, hogy nem bír magával...
 
 
Barna Brenda
 
Göröngyös úton az önismeret felé

Mit tehet egy kisfiú, ha unja már, hogy gyerekként kezelik? Hogyan kerülje el, hogy találkoznia kelljen anyukája új partnerével? És legfőképp, mihez kezdjen azzal a rengeteg érzéssel, ami belülről feszíti, de képtelen kiadni magából?

A gyermeki lélek komoly kérdéseit, az agresszív indultok kezelésének nehézségeit boncolgatja Kertész Erzsi Göröngyös Úti Iskola sorozatának legújabb kötete.

Kertész Erzsi Göröngyös Úti Iskola című könyvsorozata évek óta töretlen népszerűségnek örvend, és most a negyedik része jelent meg a Cerkabella Kiadó gondozásában. Sikeréhez kétségtelenül hozzájárul az iskolai környezetben játszódó cselekmény, amelyet a gyerekek különösen kedvelnek, és mivel az ezekben ábrázolt szereplők, szituációk és problémák nagy mértékben ismerősek a számukra, befogadásuk is gördülékenyen, élvezetesen tud megtörténni. A célközönség – a kötetek tartalmát, terjedelmét és nyelvezetét figyelembe véve – elsősorban a 8-11 éves korosztály, akiknek remek szórakozást nyújt, ha más, hozzájuk hasonló diákok különféle élményeit és kalandjait követhetik nyomon, izgulhatnak értük, és közben eltöprenghetnek azon is, hogy hasonló helyzetben ők maguk hogyan cselekednének, milyen döntéseket hoznának, és ezek vajon milyen következményeket vonnának maguk után.

Kertész Erzsi sorozata egy általános iskola alsó tagozatos osztályában játszódik, főhőse pedig kötetenként változik, de mindig az osztály valamelyik tagja. Ez a fajta írói megoldás – a változatosság izgalma mellett – azért is előnyös, mert az éppen aktuális főszereplő élettörténetén és érzésein keresztül a legkülönfélébb személyiségtípusokba, problémákba és kezelési lehetőségeikbe nyerhetünk bepillantást: van, aki új tanulóként érkezik az osztályba; más súlyos megfelelési kényszerrel küzd; akad, aki fél a nyilvános szerepléstől; jelen történet főhőse pedig a családján belüli változásokkal képtelen megbirkózni. A problémaorientált gyerekirodalom egy nálunk még csak éledező, lehetőségeit kereső műfaj, amelyet Kertész Erzsi máris magas színvonalon, szerethető formában művel. Kötetei a kisiskolások mellett a szülők és a tanárok érdeklődésére is számot tarthatnak, hiszen remek pszichológiai érzékkel tükrözik a gyermeki lélekben dúló harcokat, és mindenféle fárasztó vagy erőltetett didaktika nélkül, mintegy észrevétlenül tesznek megoldási javaslatokat a mindennapokat is érintő gondokra.

A Göröngyös Úti Iskola sorozat negyedik része a Gáz van! alcímet viseli, főhőse pedig a (néha túlságosan) eleven kisfiú, Robi, akit már az előző kötetekben is úgy ismerhettünk meg, mint az osztály csínytevőjét. Szeretne már ő is menő nagyfiú lenni, a felsősök azonban ahelyett, hogy bevennék maguk közé, kigúnyolják. És ha az iskolai gond nem lenne elég, otthon is „gáz van”: azon túl, hogy bátyja folyamatosan piszkálja, édesanyjának új udvarlója akadt. És bár a férfi igyekszik minden lehetőséget megragadni, hogy kicsit összebarátkozzon Robival, ő hevesen elutasítja ezeket a közeledési kísérleteket. A kialakult helyzet következtében egyre inkább felgyülemlenek benne az indulatok, melyek aztán agresszió és különféle rendbontások formájában törnek ki belőle, elkerülhetetlenül egyre súlyosabb galibákat okozva ezzel önmagának és környezetének.

Hogy kompenzálja a felsős fiúk gúnyos viselkedése miatt átélt kudarcot, Robi a saját osztályában próbál vezéregyéniséggé válni, ám ehhez, úgy érzi, bizonyítania kell rátermettségét. Legnagyobb, aprólékosan kitervelt akcióját egy iskolai kirándulás alkalmával hajtja végre: az egyik éjjel egy eltorzított papírmasé mókussal ráijeszt egy diáktársára, a hangos, hisztis, ám igencsak szép Klaudiára, aki mellesleg – bár ezt még nyilvánvalóan nem tudatosította magában  – tetszik neki. A csíny bár sikerül, hiszen a kislány megijed (annyira, hogy felvisítja az egész tábort), Robit az őr elkapja. Kénytelen szembesülni tettei negatív következményeivel: a tanárok és a szülők haragja mellett osztálytársainak rosszalló pillantásaival is, akiknek pedig éppen a tiszteletét igyekezett volna kivívni.  

Érdekes megfigyelni, hogy ebben a kötetben is (a másodikhoz és a harmadikhoz hasonlóan) milyen jelentős szerep jut a problémamegoldásban a felnőtteknek. Robi esetében, az előző történetektől eltérően, nem a szülők vagy a tanárok adják meg a szükséges segítségnyújtást, hanem két, számára idegen ember – akiket mellesleg komoly energiabefektetéssel igyekezett elkerülni.

Az egyik Gyuri, anyja új udvarlója, aki első valódi beszélgetésükkor felhívja a fiú figyelmét arra, hogy azt a megzabolázhatatlannak tűnő erőt, amiről sokszor úgy érzi, belülről szétfeszíti, nemcsak a másokkal szembeni indulatos viselkedésben és rosszalkodásokban lehet levezetni, hanem hasznos tevékenységekben is. A beszélgetés hatására, mint olvashatjuk,

Robi egy pillanatra úgy érezte, mintha valami kis ajándékot kapott volna. A belsejében tomboló orkán egy szélvész helyett most egy szép, megfontolt erőt látott lassan gomolyogni, amit ha kell, akár irányítani is lehet” (105-106. oldal).

Ennek a gondolatnak a gyakorlati megvalósítási módját kínálja fel Elemér bácsi, a tábori őr, aki a csínytevés után kerti büntetőmunkára ítéli Robit – nem is annyira retorziós (bár sikeresen elérte, hogy a fiúban bűntudatot ébresszenek az általa letaposott virágok), sokkal inkább nevelő szándékkal. (Elemér bácsi egyébként nagyban hozzájárult ahhoz is, hogy Robit végül ne küldjék haza a táborból.)

Mivel azonban ez a két esemény a műben pont fordított sorrendben jelenik meg (előbb volt a kerti munka, utána a beszélgetés), így azt nem tudjuk meg egyértelműen, hogy a tábor után Robi milyen tevékenységet talál, amelyben levezetheti a benne felgyülemlő feszültségeket. Ez akár egy kis hiányérzetet is ébreszthet az olvasóban, mivel azt már tudjuk, hogy a rajzolás, a versmondás és a sport, bár valamelyest lenyugtatta a fiút, nem jelentett hosszútávú megoldást. Ugyanakkor ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy mi magunk gondolkozzunk el a várható fejleményeken. És azt azért mindenképpen sejthetjük, hogy Robi innentől, még ha fokozatosan is, a helyes útra fog terelődni. A Gyurival történt beszélgetés hatására pedig feltételezhetjük, hogy hozzá is pozitívabban fog viszonyulni. (Bár azt az írónő remekül érzékelteti, hogy a köztük lévő feszültség nem oldódott fel egyik pillanatról a másikra, továbbra sem tekinti barátjának a férfit, ahogyan az sem erőlteti a dolgot, és valószínűleg éppen ezzel fog majd eredményt elérni.)

 

Érdemes szót ejteni arról is, hogy a főszereplő élénk természetéhez milyen harmonikusan illeszkednek Metzing Eszter vibrálóan színes illusztrációi, melyek nem csupán díszítőelemei, hanem remek kiegészítői is a történetnek. A Göröngyös Úti Iskola korábbi köteteinek rajzai is az ő nevéhez fűződnek, így a sorozatnak van már egy jellegzetes kivitelezési stílusa, a képi hangulat minden kötet esetén egy árnyalatnyival más, mint a többinél, mintha az is finoman alkalmazkodna az éppen aktuális főhős személyiségtípusához. A könyv esztétikai megjelenése már első ránézésre is igényesen kidolgozott, oldalain részletgazdag ábrázolásokkal, szerethető figurákkal találkozunk. (Érdemes ellapozni egészen a könyv legvégéig, ahol Metzing Eszter és Kertész Erzsi illusztrált portréja is visszaköszön ránk.)

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a Gáz van! egy lelki (és időnként fizikai) konfliktusokban bővelkedő, mégis megnyugtató lezárású, kedves történet egy kisfiúról, akinek – mint azt a beszédes sorozatcím is mutatja – göröngyös úton kell eljutnia az önismeret felé. Olyan téma ez, amely kivétel nélkül minden gyereket érint, hiszen jellemzően ez az iskolás időszak az, amikor keresik önmagukat, feszegetik a határokat és szembesülnek az első komolyabb büntetésekkel és kudarcélményekkel. Időnként elveszíthetik a kontrollt az érzelmeik és a tetteik felett, ilyenkor különösen fontos számukra a környezetükből érkező támogatás, hogy nagyobb megrázkódtatások nélkül átlendülhessenek a nehézségeken. 

Forrás: rpae.hu

 

 

 
 
Kertész Erzsi: Göröngyös Úti Iskola

VISSZA A PROBLÉMA-ORIENTÁLT KÖNYVHÖZ>>

vissza a sorozathoz

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?