ALMA
2020.10.14. 10:24
Illusztrálta: Bernát Barbara
Kiadó: ECOVIT KIADÓ KFT.
|
1. A sötét birodalma
Kiadás éve: Ecovit, 2013
Oldalszám: 280
Egy különös délután, amelyen egymást érik a váratlan és nyugtalanító események, Alma, Drifter, Félix és Bella egy számukra idegen világba kerül. Vissza szeretnének jutni a saját valóságukba, de a sötét birodalom uralkodója próbatételek elé állítja őket. Látni akarja, hogyan lesznek úrrá váratlan helyzeteken. Meg tudnak-e hozni súlyos döntéseket? Képesek-e áldozatokra? S a végén méltó ellenfélnek bizonyul-e Alma?
Berg Judit, József Attila- és IBBY-díjas író, Rumini megteremtője és Polgár Judit, minden idők legjobb női sakkozója összefogott, hogy egy izgalmas kalandregényben egy kicsit a sakkról, de inkább a sakkon túl az életről meséljenek fiatal olvasóiknak. Ők már megtapasztalták: senki sem abszolút jó vagy abszolút gonosz, semmi sem fekete-fehér, még a sakktáblán sem, nemhogy az életben.
Nem kell, hogy sakkozni tudj. Alma társai sem tudnak. Mégis, nélkülük Alma biztos bukásra lenne ítélve…
gyerekirodalmi adatbázis
Különleges kalandregényt írt Berg Judit Polgár Judit és Polgár Zsófia közreműködésével, hiszen az ifjú főhősök izgalmas történetét sakkfeladványok színesítik. A történet Dharmiában, a hatalmas és örök sakkbirodalomban játszódik, itt kell főhőseinknek elég okosnak, bátornak, kitartónak lenniük, s az is kérdés, hogy vajon kiállják-e a hűség próbáját?
A két fiú, Félix és Drifter, valamint a lányok, Alma és Bella egy napon óriási viharba kerülnek az utcán, ám akkor rémülnek csak meg igazán, amikor egyik pillanatról a másikra egy teljesen idegen világban találják magukat, ahol nincs sem térerő, sem wifi, van viszont gyönyörűen zöldellő rét, történelemkönyvekből ismerős parasztok és katonák. Hamarosan megtudják, hogy ezen a vidéken Dharma úr alattvalói élnek.
A helyiek azt is elmesélik, hogy már korábban is érkeztek idegenek távoli világokból, és mindannyian Dharma úr várában kötöttek ki, mert csak ő segíthet a visszajutásukban. Már a rettegett erődítménybe való bejutáshoz is sakkfeladványokat kell megoldaniuk a gyerekeknek, aztán amikor a várban belebotlanak egy egymással viszálykodó manócsapatba, köztük is sakkrejtvények segítségével tudnak csak igazságot tenni.
Ezután folytatják útjukat a sötét, zegzugos folyosókon, ahol mindenféle nehézségekkel szembesülnek, számos próbatétel elé kerülnek, sőt, még egymástól is elszakadnak. Végül Alma lesz királynőként a sötét várúrral folytatott sakkháború hadvezére, és kalandos történetükben szerepet játszanak majd a hazudós futóbolondok, a két öreg mesterember, Pék és Peták, a halhatatlanság vize, egy sárkány, ostromgép, s a várban korábban elbukott idegenek, Thomas Cosinus és Vektor Ferdinánd, a két matematikus, valamint a bebörtönzött helybéliek is, akik a gyerekek oldalán vesznek részt a harcban…
Az igényes kivitelezésű kötetet Bernát Barbara remek fekete-fehér rajzai kísérik, s a könyv végén található függelékben nemcsak a sakkjáték szabályairól olvashatunk, de megismerhetjük a történetben szereplő feladványok megoldását is. A rendkívül olvasmányos, izgalmas fordulatokban bővelkedő, humort sem nélkülöző regényt érdemes a (nemcsak a sakkozni tudó) kiskamasz gyerekek figyelmébe ajánlani.
Jolsvai Júlia
Sakk-matt Almával
Az Alma című, meglehetősen profi kiállítású kötet Berg Judit életművének fontos állomása, jelentősége a Ruminiéval vetekszik.
Az Ecovit Kiadó műhelyében hosszú hónapok összehangolt munkájával készült ez az egészen különleges munka, mely egyesíti Berg Judit hosszú évek alatt felhalmozott dramaturgiai tudását, Polgár Judit zsenialitását és a harmadik közreműködő, akiről sokszor hajlamosak vagyunk megfeledkezni, a rajzoló-tipográfus Bernát Barbara precíz, de egyúttal eleven kreativitását.
Annak ellenére, hogy a könyvnek kimondatlan célkitűzése közelebb vinni a sakkot az olvasóhoz, mely szándékot a kötet végén olvasható szabályzat is erősít, a megközelítés nem válik didaktikussá, belesimul a regény szövetébe. Néhol viszont furcsa számomra a szóhasználat, mely a bábuk megnevezését a hivatalos regiszterben tartja – vezér és nem királynő, huszár és nem ló, de világos, hogy aki most ismerkedik a sakkjáték szabályaival, ezeket az elnevezéseket fogja elsajátítani.
Berg Judit az utóbbi közel tizenöt évben komoly munkával a kortárs gyerekirodalom igen fontos szereplőjévé vált. Ez az út a ma is keresett, hiánypótló Hisztimesékkel kezdődött, majd folytatódott a Ruminivel, amelyből sorozat lett, és az évek során számos további kötetet fialt a legkülönfélébb műfajokban, a levélregénytől a drámáig. Ezek is élvezetes, színvonalas alkotások, mondhatni „derekasak”, de véleményem szerint nem tudták megközelíteni az első kötet kimunkáltságát, dramaturgiai bravúrjait és elevenségét.
A Rumini-széria óriási sikere után sorozatok garmada került ki Berg Judit tolla alól, kezdve többek között a Panka és Csiribin, a Cipelő cicákon át, egészen a Maszat-sorozatig, a Lengemesékkel zárva a sort. Az olvasó nem tud szabadulni a gondolattól, hogy a Rumini-kötetek sikerét látva az a kiadói és/vagy alkotói ötlet és szándék, hogy ezt a brandet, amit Berg Judit neve fémjelez, folyamatosan a piacon kell tartani, mégpedig jól eladható sorozatok formájában. Különben mi vinne rá bárkit is, hogy évi két, esetenként három könyvvel is jelentkezzen? Amellett, hogy ez rengeteg munkát, energiát és időt jelent, az alkotó kifáradhat, ötletei megkophatnak, az újabb és újabb kötetek önismétlésbe csapnak át. Hiába a remek kivitelezés, a jó grafika, a gondos szerkesztés, ha a frissesség, az újdonság ereje hiányzik a lapokról.
Ezt a szériát töri meg több értelemben is az Alma, mely láthatóan örömmel született és az újdonság fuvallatát hozza magával. A dramaturgia átgondolt, kimunkált, és nyelvi szempontból is kevés kívánnivalót hagy maga után a kötet. Az alaptörténet szerint négy kamasz: Alma, Drifter, Félix és Bella ismeretlen világba cseppennek, ahol kalandok egész sora vár rájuk, amelyek során fokozatosan döbbennek rá, hogy ezt a másik világot a sakk szabályai irányítják. Kész szerencse, hogy Alma profi játékos! A szereplők egyénítettek, a kalandok átélhetőek, izgalmasak, a cselekmény sodró és lendületes.
A remek cselekményvezetés mellett a kötet másik erénye a tipográfiája, a rajzok szépek és informatívak (szükség van rá, hiszen a különféle helyzetek megoldására sokszor a segítségükkel jövünk rá), miközben a könyvben folyamatosan sakkfeladványokat oldhatunk meg. (El is lehet tekinteni ettől, de nem érdemes, nulla tudással is bele lehet kezdeni.) A sakk és a mese összefonódására a legszebb példa a végén a mindent eldöntő csata, melyet a mindentudó elbeszélő előadásában olvashatunk, miközben a margón nyomon követhetjük a lépéseket.
Bátran kijelenthetjük, hogy ez a páratlan vállalkozás, melyre nemigen találunk sem külföldi, sem korábbi magyar példát, meglehetősen jól sikerült.
Forrás: prae.hu
Tartalom
I. Különös véletlenek 5
II. Katalina 16
III. Méhek támadása 26
IV. A futóbolondok 36
V. A titkos ajtók 48
VI. Manók háborúja 61
VII. A térkép 76
VIII. Az álom 88
IX. A délkeleti bástya 94
X. Az őrszoba 108
XI. A sötét egyenruha 120
XII. A fekete király 134
XIII. Útvesztőben 149
XIV. Az árnyak erdeje 161
XV. A fehér királynő 174
XVI. A találkozás 186
XVII. Szélvész és Csillag 193
XVIII. A világos hadsereg 205
XIX. Kezdődik a csata 218
XX. A fehér zászló 231
XXI. A birodalom 246
XXII. Végjáték 258
Függelék 266
2. DRIFTER - A darknet árnyékában
Kiadó: ECOVIT KIADÓ KFT.
Oldalszám: 272
Megjelenés: 2018. november 20.
Alma és társainak története folytatódik.
A négy fiatal főszereplő hazatérhet a Sakkbirodalomból a saját világába, miután Alma, a tehetséges fiatal lány vezetésével nagy sakkcsatában legyőzték Dharma urat, a királyság sötét uralkodóját. Mindennapjaikból időről időre vissza kell térniük a Sakkbirodalomba, amelynek sorsáért Alma, mint újdonsült királynő felelősséggel tartozik.
Röviddel később Alma és Drifter baljós jelekre figyel fel. Drifter félti a lányt, s miután egy gyanús mobiltelefonra bukkan az elmaradott birodalomban, nyomozásba kezd, és - barátja, Saller segítségével illegális kémprogramot tölt le a darknetről.
Egy reggel Alma nem megy iskolába. Drifter eleinte reménykedik, hogy talán csak elaludt, de nem, a lány nyomtalanul eltűnteltűnik. A nyugtalan fiú barátja, Saller segítségével illegális programot tölt le a darknetről, hogy feltörjön egy gyanús, elveszített mobiltelefont. A rendőrség is kérdezősködik az iskolábankeresi Almát, de Drifter attól tart, ha elmondja, amit tud, akkor kiderülhet, hogy illegális dolgokat művel a neten, ezért inkább hallgat. Ám viselkedése gyanús lesz az eltűnt Alma után nyomozó tisztneka nyomozónak, aki a lány számítógépén Driftert terhelő információkra is bukkan. A fiúnak nem marad más választása önmaga tisztázására, mint elindulni a nyomok mentén, amelyek egy fenyegető új világba vezetnek...
Berg Judit új könyve naprakész kalandregény. Mai tudásunknak megfelelő ismereteket foglal fordulatos történet keretébe az informatika állásáról, lehetőségeiről és veszélyeiről.
Modern, huszonegyedik századi történet valódi kamaszok mindennapi életéről, félelmeiről, terveiről egy olyan világban, amely mindinkább a számítástechnikától függ.
annamarie-irkal
Mi lesz akkor, ha két olyan hatalmas tehetség, mint Berg Judit és Polgár Judit összefog? Egy zseniális kalandregény a Sakkbirodalomban. Aki elolvasta az Alma sorozat első részét, az valami hasonló élményről számolt be. Alma, Drifter, Bella és Félix egy idegen világban találják magukat, ahol a tizenkét éves Almának egy sakkmérkőzés keretei között kell diadalt aratnia az ottani világ sötét uralkodóján, Dharma úron.
A második kötetben Drifteré a főszerep, hiszen eme Sakkbirodalom jelenlegi királynőjének, Almának kihívója akad, és csak a fiú leleményességén múlik, hogy az uralkodónő megnyeri-e a játékot. Ugyanis, addig maradhat csak a trónon, ameddig valaki győzelmet nem arat felette. A lány a két világ között járkálgat, mindkét helyszínen próbál megfelelni az elvárásoknak. De ez nem is olyan könnyű, mert az idő is másként telik a helyszíneken, és mindenhol gondok akadnak. A Sakkvilágban Dharma úr szövetkezik ellene, a valóságban pedig egy titokzatos idegen követi mindenhova. Egy véletlen folytán kilesik, hogy Dharma úr is képes a világok között utazgatni, és a két fenyegetettség összetartozik. Sőt, minden még komorabb. A lány kihívója, a magát Artúrnak nevező idegen, ugyanis egy mesterséges intelligencia. Kezdetét veszi az izgalmas harc, amit nem pofonokban mérnek, hanem eszességben, gyorsaságban és praktikákban. Egyre nagyobb a baj, a rendőrséget is be kell vonni, de nem tudni, hogy mit kezdenek majd azzal a ténnyel, hogy létezik egy másik világ is.
A fantasztikus kalandok a számítástechnika világában zajlanak, a sakknak csak minimális, inkább háttér szerepe van. Viszont a telefonok, IP címek, hackerek, kémprogramok, backdoor-ok, chatbot-ok környezetében otthonosan kell mozognia az olvasónak, ha élvezni akarja a cselekményt. Mondanom sem kell, hogy nekem ez nem ment. Nagyon szűk ösvényre van terelve a célközönség. Kicsit még érezni lehet a mesékből átszüremlő képi világot, de olyan magas fokú technikai tudást igényel a könyv, ami nekünk, az X generáció digitális bevándorlóinak diszkomfortos.
Szóval, megítélni sem tudom, hogyan fogadja majd a Driftert a mai ifjúság. Ugyanakkor teljesen el tudom képzelni azt is, hogy a 12 év körüli gyerkőcök élvezni fogják, sőt vérre menő vitákat folytatnak majd arról, hogy a történetben zajló ötletelgetések megvalósíthatóak-e? Az viszont biztos, hogy a kötet tovább emeli a hackerek nimbuszát, mivel ők az igazi kulcsfigurái a második résznek. Tevékenységük és szerepük számomra már túlságosan is legalizálttá vált. De úgy is felfoghatjuk őket, mint a modern mesék varázslói, akik nem sárkányokon és griffmadarak hátán utaznak, hanem a világhálón szörfölgetnek.
|
|