OLVASÁSI SZOKÁSOK : GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (4) - A könyvmoly - a koraérett - a specializálódó olvasók |
GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (4) - A könyvmoly - a koraérett - a specializálódó olvasók
2010.12.05. 03:07
A „könyvmoly”
A nem olvasó gyermek ellentéte. Ő az a diák, aki megszállottként, válogatás nélkül olvas el mindent, ami a kezébe kerülő. Hajlamos arra, hogy elveszítse kapcsolatát a reális élettel, s egyre inkább a könyv válik a tapasztalatszerzés legfőbb forrásává. Az egyoldalú tapasztalatszerzés következtében viszont olyan képzeletbeli világot épít fel olvasmányai anyagából, melynek a valósághoz már nagyon kevés köze van.
A „könyvmoly” többnyire magányos és félénk gyermek. Magatartását az értelmi koraérettség jellemzi. Nem mindig a legjobb képességű tanulók ők, de hatalmas olvasottságukkal ellensúlyozni tudják egyéb területük gyengeségét. Ezért az elméleti tantárgyak óráin szereznek maguknak elégtételt – a sportpályán, a játszótéren, a társaikkal való kapcsolatban elért kudarcokért – sokrétű olvasottságukkal.
|
Ezeknek a gyerekeknek nagy átlagára az jellemző, hogy olvasmányaik anyaga egy-két fejlődési szakasszal megelőzi a velük egykorú társaikét. A koraérett olvasó már az ifjak és felnőttek könyvei között kutatja a kedvére való olvasmányokat, esetleg a becsvágyó szülő ad ilyent a kezébe.
Pszichológiai és pedagógiai szempontból egyaránt helytelen a könyvhöz fűződő kapcsolat ilyen alakulása, mivel az életkorát messze meghaladó élménykörbe kerül, melyet sem nem tud helyesen értelmezni, sem pedig érzelmileg feldolgozni. A félig megértett és rosszul értelmezett gondolatok, érzelmek összezavarhatják személyiségének körvonalait.
Az ilyen gyerekek arcáról hamar eltűnik a gyermekkor önfeledt mosolya. Magatartásuk, gondolkodásuk hamar felnőtté válik. Az elsietett szellemi fejlődés azonban súlyos nevelési problémák előidézői lehetnek.
Vannak olyan gyermek, aki a kisiskoláskor végére hátat fordít a szépirodalomnak. Szabadidejét egy szakma vagy valamely tudományág irodalmának tanulmányozásával tölti. A specializálódás már természetes és dicsérendő megnyilvánulás ebben a korban. Szorosan összefügg a leendő életpályára való felkészüléssel.
De az olvasás ilyen mérvű egyoldalúsága következtében nem fog érvényesülni – kellő mértékben – az irodalom gazdag, egyéniségformáló hatása. Ezért fontos, hogy a szülők és nevelők – a gyermek életkorához és személyiségfejlődéséhez – megfelelő irodalommal lássák el. Olyan olvasmányokkal, melyekben az őt érdeklő témáknak szépirodalmi feldolgozását is meg fogja találni.
Tudnunk kell, hogy nem egészséges olvasói kedvről van itt szó, hanem nagyfokú szenvedélyről. Olyan megrögzött szenvedélyről, ahol nincs idő elgondolkodni az olvasottakon, elmélyedni a tartalomban, rendszert teremteni az ismeretek tömegében. Tehát nincs idő saját, belső világának építésére. Ezért a „könyvmoly” típusú gyermek segítségre és irányításra szorul. Az olvasási kedv megfelelő mederbe való terelését azonban nem erőszakos fellépéssel, hanem úgy kell irányítanunk, hogy az a gyermek önkéntes elhatározásán alapuljon.
|
|