MESETERÁPIA : Biblioterápia gyerekeknek (2) Hogyan segít a biblioterapeuta? |
Biblioterápia gyerekeknek (2) Hogyan segít a biblioterapeuta?
Vannak, akik szerint elég a megfelelő könyv és a szülő, szakemberre semmi szükség. De vannak, akik azt állítják, hogy ahhoz, hogy a történet megfelelő hatást váltson ki a gyerekben, szükség van egy képzett vezetőre, aki az olvasás után a feldolgozást irányítja.
A biblioterápia definiálhatatlansága részben a módszerek sokféleségéből adódik. Van például egyéni és csoportos; kognitív és affektív; receptív, aktív és interaktív terápia. Gyerekeknél leginkább az utóbbit alkalmazzák, melynek lényege, hogy a gondosan kiválasztott mű elolvasása után a biblioterapeuta vezetésével megbeszélik és/vagy különféle tevékenységek során feldolgozzák az adott történetet. Ez lehet például szerepjáték (kulcsfontosságú részek eljátszása), kreatív írás (a történet egy részletének leírása másik szereplő szemszögéből vagy a történet végének átírása) vagy grafikai alkotás (szereplők lerajzolása stb.).
Ahhoz, hogy a terápia sikeres legyen, három részfolyamatnak kell egymást követnie. Az első az azonosulás a történet főhősével, a második a katarzis, a harmadik pedig a belátás, amikor a gyerek kapcsolatot talál a történet és saját élete között, és útmutatóra lel saját problémája megoldásához.
|
Különösen nagy körültekintést igényel a megfelelő könyv kiválasztása. Szem előtt kell tartani a gyerek életkorát, olvasási szokásait, érdeklődési körét, életkorából adódó tapasztalatait és problémáit. Fontos, hogy a kiválasztott mű irodalmi szempontból is értékes legyen. Angol nyelven számos lista létezik, mely betűrendben tartalmazza a lehetséges problémákat, témákat és azokat az irodalmi alkotásokat, melyek az adott problémák esetében a gyerek számára ajánlhatók. Dr. Dale Pehrsson és Dr. Paula McMillen ötlete alapján indult el 2003-ban a Bibliotherapy Education Project, melynek eredménye egy óriási könyvcím-adatbázis, ahol nem csak a lehetséges problémák szerint kereshet megfelelő könyvet a biblioterapeuta, hanem többek között az olvasó életkora, a könyv hossza, a történet műfaja szerint is.
Magyarországon ilyen adatbázis ugyan még nem létezik, de biblioterápiás foglalkozások régóta vannak. Manapság a legismertebb talán Boldizsár Ildikó Metamorphoses Meseterápiás Módszere, melyről a nemrég megjelent Meseterápia című könyvben olvashatunk. Boldizsár Ildikó azt állítja, hogy a népmesék archaikus komplex tudás hordozói, melyek minden élethelyzetben segítséget nyújthatnak. A szerző szerint komoly szerepe lenne a meséknek az oktatásban is. "Természetesen nem mindegy, hogy az egyes mesék melyik életkorban kerülnek átadásra, mint ahogy annak is nagy jelentősége van, hogy miként dolgozzuk fel a gyerekekkel és a fiatalokkal a meséket. Ha házi feladatok, munkafüzeti kérdések kapcsolódnak a mesékhez, épp a szövegek mögött rejlő üzenetek vesznek el, és az a tudás szorul háttérbe, amiért érdemes a meséket bevonni az oktatásba. A mesék ugyanis olyan létfontosságú tapasztalatokhoz juttatják a gyerekeket és a fiatalokat, amelyek megkönnyítik a külső és belső világban való eligazodást."
Boldizsár Ildikó módszerét alkalmazzák abban a paloznaki Meseterápia Központban is, mely tavaly szeptemberben nyitotta meg kapuit. Ugyanekkor jelent meg a Mosoly Alapítvány módszertani kiadványsorozatának első két kötete. Az aranytök és Lotilko szárnyai című könyvekben gyógyító, terápiás meséket gyűjtöttek össze traumát átélt gyerekeknek. A Magyar Irodalomterápiás Társaság is tart csoportfoglalkozásokat gyerekeknek, melyek szerintük "nagyon jó hatással működnek olyan serdülőknél, akik valamilyen oknál fogva mellőzve érzik magukat, úgy gondolják, hogy egyedül vannak, hogy a felnőtté válás határán már elengedték a kezüket."
A biblioterápiás foglalkozások azonban csak akkor lehetnek igazán sikeresek, ha a résztvevő gyerek számára az olvasás élmény tud lenni. A biblioterápia nem elhanyagolható (vagy talán legnagyobb?) hozadéka lehet, ha sikerül élményszerűvé tenni, megszerettetni az olvasást a gyerekekkel. Így a későbbiekben már akár terapeuta nélkül is sikerül megtalálniuk a könyvekben rejlő segítséget.
Forrás: www.prae.hu
|
|