9:00-10:00: Regisztráció (ELTE PPK aula)
10:00-10:15: Megnyitó, köszöntő (ELTE PPK aula)
10:15-11:45: Plenáris előadások (ELTE PPK aula; élő közvetítés a 214-es teremben)
10:15-10:45: Z. Karvalics László (SZTE BTK, Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék): Közoktatás: Honnan, hová, hogyan? Az átmenet tudáskormányzása
10:45-11:15: Szabó Éva (SZTE, Pszichológiai Intézet): A digitális szakadékon innen és túl – A tanárszerep változása a XXI. században
11:15-11:45: Bedő Andrea (SZTE, Neveléstudományi DI): Androidos tabletek az oktatásban
11:45-13:00: Ebédszünet, kiállítók bemutatkozása (fszt. 4.)
13:00-14:30: I. szekciósáv
14:30-15:00: szünet
15:00-16:30: II. szekciósáv
16:40-17:00-ig: a Digitális Módszertár szekcióban készült animációs kisfilmek megtekintése az aulában. (ELTE PPK aula)
17:00-től: az igazolások átvétele az aulában
A délutáni szekciók részletes bemutatása:
Digitális Módszertár – Animációkészítés a tanórán
A szekció időpontja: 13:00-16:30: I-II. szekciósáv
A szekció bemutatása:
Szeretné megújítani tanóráit egy innovatív, együttműködésen alapuló, IKT-val támogatott pedagógiai módszer alkalmazásával? A 2 x 1,5 órás műhelyen megismerheti és kipróbálhatja az animációkészítés fortélyait és ötleteket kaphat, hogyan és miért érdemes a módszert a tanulásban alkalmazni.
-
Műhelyvezetők:
Mihályi Krisztina, az animációs pedagógiai módszer kutatója, PhD hallgató (Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző Központ), projektkoordinátor (Tempus Közalapítvány)
B. Tier Noémi projektkoordinátor (Tempus Közalapítvány)
Androidos tabletek az oktatásban – Felkészülés az okos tanulásra
A szekció időpontja: 13:00-14:30: I. szekciósáv
A szekció bemutatása:
Jászfényszarun Samsung SMART School néven megvalósuló androidos tabletekkel működő oktatás már két éve zajlik. A diákok a digitális technológiára épülő tanulási módszerekkel sajátítják el, hogyan tudnak bármely tantárgyi területen hatékonyan új ismereteket szerezni, illetve gyakorolni az elsajátítottakat. A szekció a plenáris előadáson elhangzott “Androidos tabletek az oktatásban” kutatáshoz kapcsolódik, és azt egészíti ki gyakorlati a tapasztalatok bemutatásával.
-
Előadók:
Bedő Andrea – interaktív oktatás, rajz mobileszközön
Bója-Kovács Andrea – matematika tantárgy
Vargáné Dobák Tünde – angol tantárgy
Mészárosné Dobák Ildikó – kémia, angol tantárgy
Új trendek az oktatásban: játékosítás (gamifikáció) az iskolában
A szekció időpontja: 13:00-14:30: I. szekciósáv
A szekció bemutatása:
A játékosítás (gamification) szekcióba olyan szakembereket hívtunk meg, akik az elmúlt években már alkalmaztak vagy fejlesztettek valamilyen játékosított eszközt/felületet az oktatás területén. A meghívott szakértők rövid prezentációk formájában mutatják be a saját tapasztalataikat a gamification oktatás területén történő. alkalmazásaikról. Ezután kerekasztal-beszélgetés keretén belül megvitatják az elhangzottakat.
Szekcióvezető: Fromann Richárd (JátékosLét Kutatóközpont, alapító vezető)
-
Meghívott szakértők:
Barbarics Márta (angol-matematika tanár)
Damsa Andrei (JátékosLét Kutatóközpont, szakmai vezető)
Mirkné Haba Anikó (tanár, Versike.hu)
Tóth Norbert (tanító, Szolnoki Szent-Györgyi Albert Általános Iskola)
Újhelyiné Szeverényi Irma (gyógypedagógus)
Vendler Balázs (Games for Business/MarkCon, ügyvezető)
Zakariás Péter (JátékosLét Kutatóközpont, oktatási koordinátor)
Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek
A szekció időpontja: 13:00-14:30: I. szekciósáv
A szekció bemutatása:
Sokan gondolják azt, hogy az új generációk már a „digitális eszközhasználat génjeivel” születnek. Az elgondolás természetesen hibás, de az tagadhatatlan, hogy a fiatalok a korábbitól jelentősen eltérő, erősen digitalizált környezetben nőnek fel, mely a problémamegoldástól kezdve az informálódásig, kommunikációs szokásokig mindenre rányomja bélyegét. A szekció prezentációi nem csak oktatásban felhasználható ötleteket, megoldási lehetőségeket mutatnak be, hanem bepillantást engednek ebbe az újfajta látásmódba is annak köszönhetően, hogy az előadásokat tanár szakos hallgatók tartják.
- Szekcióvezető: Buda András (Debreceni Egyetem, Neveléstudományok Intézete)
-
Előadások:
Pintye Erzsébet: A digitális kommunikáció hatása a diákok nyelvhasználatára
Nyéki Zoltán: Edutópia – Az ideális tanári tudásbázis kialakításának alapelvei
Sápi Vivien: Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában
Buda András: Oktatási ötletek az IKT használatára
Humán kultúra helye a 21. században: Elmész helyettem? – Az IKT-korszak és az erőszakos örökség
A szekció időpontja: 13:00-14:30: I. szekciósáv
A szekció bemutatása:
Általános iskolásokkal készített amatőr, művészi jellegű kisfilmeken és rövid előadásokon keresztül próbáljuk megérteni: valójában ki az a gyermek, akit az IKT-kor nevelés-szempontú vitái tárgyukká tesznek, s egyben magukra hagynak. Az extrém adatforgalom közepette miféle lelki élet költözik ki az okoseszközökbe és a hálózatokba? Végül feltesszük a kérdést önmagunknak: vajon a felnőttek nem csupán a bizonytalanságból fakadó félelmüket akarják a gyerekek nevelésében és oktatásában levezetni?
-
Műhelyvezetők:
Gyarmathy Éva, klinikai szakpszichológus
Veszprémi Attila, pedagógus
Internetbiztonság számítógépen és okos készüléken
A szekció időpontja: 13:00-14:30: I. szekciósáv
A szekció bemutatása:
Internetbiztonsági szekciónk célja, hogy három előadásunkban a pedagógusok és rajtuk keresztül, a velük kapcsolatban álló gyerekek és szülők számára segítséget nyújtsunk a mindennapokban a számítógépen és okoskészülékeken történő internethasználat és az ebből fakadó veszélyek és kihívások témájában. Szekciónkban szeretnénk az alábbi témákat körbejárni és bemutatni, fókuszálva arra, hogy mit tehet a pedagógus.
-
Előadások:
Ombodi Gábor (Digitális Tudás Akadémia): Hitelesség, személyes márka és a közösségi média
Táler Orsolya (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány): Veszélyek: Grooming, Sexting, Cyberbullying
Szabó Gábor (pszichológus, Digitális Tudás Akadémia): Szülői és felnőtt felügyelet, e-biztonság, eszközhasználati etikett
Interaktív gamification műhely
A szekció időpontja: 15:00-16:30: II. szekciósáv
A szekció bemutatása:
Mi is az a gamification avagy játékosítás? Mire jó? Mit és hogyan tudnék belőle alkalmazni a mindennapi tanításomban? Gondolkodjunk együtt ezekről a kérdésekről! Szeretettel várunk minden gyakorló pedagógust (akár próbálkozott már játékosítással, akár csak érdeklődik) egy interaktív, játékos műhelymunkára, amelynek keretében közösen teszünk fel kérdéseket és keressük a válaszokat a 21. század kihívásaira a gamification segítségével.
-
Információk a szekcióról:
A műhelyre összesen 20 fő regisztrációját tudjuk a jelentkezés sorrendjében fogadni. A jelentkezéshez speciális számítógépes előképzettség nem szükséges. - Műhelyvezető: Barbarics Márta (Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakközépiskola)
JátékosLét gamifikációs oktatási workshop
A szekció időpontja: 15:00-16:30: II. szekciósáv
A szekció bemutatása:
A JátékosLét Kutatóközpont által szervezett gamifikációs oktatási workshop a pedagógusok bevonásával (90 perc, 2 x 9-12 fős csoport részére). A workshop célja a gamifikáció folyamatának gyakorlati bemutatása, valamint az oktatás területén történő implementálása. Az aktivitás során a résztvevők betekintést nyernek a tanulói motivációk megkonstruálásának menetébe, majd a megszerzett tudás birtokában létrehoznak olyan kreatív megoldásokat, melyek hatékonynak bizonyulhatnak a kívánt szemléletformálás kialakításában.
-
Információk a szekcióról:
A műhelyre összesen 24 fő regisztrációját tudjuk a jelentkezés sorrendjében fogadni. A jelentkezéshez speciális számítógépes előképzettség nem szükséges. - Műhelyvezető: Fromann Richárd (JátékosLét Kutatóközpont, alapító vezető)
Hidak – Kultúraközvetítés a magyartanításban
A szekció időpontja: 15:00-16:30: II. szekciósáv
A szekció bemutatása:
A Z generáció már a középiskolában van, tanítványaink valamennyien együtt nőttek fel a kütyükkel. Hogyan távoznak majd az iskolából? Érintetlenül, bezárva a saját világukba, egyedül azt tartva hitelesnek? Vagy sikerül átadnunk valamit az idősebb generációk hagyományokban gyökerező kultúrájából? És mindeközben velünk mi történik? Megértjük-e őket? Megismerjük-e az ő világukat? Egy szó, mint száz: építünk-e hidakat kellő mennyiségben ahhoz, hogy később is lehetséges legyen rajtuk a közlekedés? A szekció előadásaiban néhány felépült hidat, lehetséges megközelítésmódot, jó gyakorlatot mutatunk be.
-
Előadók:
Gergelyi Katalin
Fegyverneki Gergő
Sulyok Blanka
Kábel a SeholvidékreA szekció időpontja:
15:00-16:30: II. szekciósáv
A szekció bemutatása:
A szekció az IKT eszközöknek a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, illetve sajátos nevelési igényű tanulók tanulási képességeinek fejlesztésében, felzárkóztatásában, integrációjuk megsegítésében betöltött szerepével foglalkozik. A műhelyfoglalkozás gyakorlatorientált: jó gyakorlatok, eljárások, hatékony eszközök bemutatásával tekinti át a problémakört a kisiskolás kortól a fiatal felnőtt korig.
-
Témák:
Csengő és falak nélkül – mobil iskola (Benedekné Fekete Hajnalka, Tura)
Online Tanoda (Csatári Tamara, Kincses Eszter, Told)
IKT-val támogatott projektoktatás a szakiskolában (Tóth Éva, Nagykáta) - A szekciót Leiner Károly/Zöldbéka tanár úr moderálja.
Bűvösvölgy projekt
A szekció időpontja: 15:00-16:30: II. szekciósáv
Bemutatkozik a Bűvösvölgy, Magyarország első médiaértés-oktató központja (http://buvosvolgy.hu/mi_a_buvosvolgy/)
-
Témák:
A médiaértés helye, szerepe az oktatásban, a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ alapításának céljai, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szerepe a médiatudatosság propagálásában.
Hogyan néz ki a központ munkája a hétköznapokban, hogyan épülnek fel a látogatások?
Mit jelentett a diákoknak a bűvösvölgyi látogatás, milyen folytatása volt ennek az iskolában, milyen formában dolgozták fel a nálunk szerzett ismereteket? -
Előadók: a Bűvösvölgy munkatársai, Bűvösvölgyben látogatást tett pedagógusok
Császár Miklós, szakmai vezető
Sipos Edina Judit, pedagógiai konzulens munkatárs
Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta, püspökladányi pedagógusok