Az Éjszaka az állatkertben főhőse TE vagy, kedves olvasó! Egy éjszaka nem találod a tesódat az ágyában. Nem habozol, útnak indulsz, hogy megkeresd Dodót. Ám arra nem számítasz, hogy az éjszakai állatkertbe érkezel, ahol nyüzsögnek a furcsábbnál furcsább lények...
Beszélgess az utadba kerülő lényekkel, szerezz információkat és értékes tárgyakat tőlük, akárcsak egy kalandjátékban, és mentsd meg a testvéredet! Minden bekezdés végén választhatsz, hogy merre mész tovább és mit kérdezel.
Most te alakítod a történetet!
Ám a rejtély nemcsak egyféleképpen fejthető meg: a 400 oldalas könyvön és az állatkert zegzugos útjain sokféleképpen végigmehetsz, különböző tárgyak segítségével oldhatod meg az előtted tornyosuló akadályokat, így egy olvasás során csak egy kis szeletét ismered meg ennek a varázslatos és nagyon vicces éjszakai világnak.
Ezt a könyvet legalább négyszer el lehet olvasni úgy, hogy mindig más részeket fedezel fel benne!
Bojti Anna könyvét a Kaland-játék-kockázat könyvek inspirálták, de azoknál sokkal több lett: óda a budapesti állatkerthez, Alice Csodaországához hasonló eredeti, humoros, szerethető fantáziavilág, amiben az olvasói kíváncsiság dönti el, hogy merre visz az utunk.
Videójáték vagy olvasás?
Hogyan éri el az Éjszaka az állatkertben, hogy ez ne legyen nehéz választás?
Pálóczi Bence
Az idő előrehaladtával folyamatosan változik a gyerekek érdeklődése, amit ma már erősen befolyásol a felgyorsult technológiai fejlődés. Ez a változás természetesen a könyvolvasási szokásokra is hatással van, sokan úgy gondolják, a videójátékok jobban lekötik a gyerekeket. Hogyan szerettethetjük meg velük (újra) az olvasás élményét egy ilyen pörgős, gyorsan változó világban?
A tinédzserkorhoz közeledve a világ egyre nagyobb szeletét tapasztalják meg a gyerekek, így jellemző, hogy ebben a korban már kevesebbet olvasnak, és a videójátékok egyre kidolgozottabb, interaktív történetmesélése nagyobb izgalmakat tartogathat számukra.
Általában ezek a játékok már nem csak egyféleképpen játszhatóak végig, a játékos számos ponton meghozhatja a saját döntéseit, választhat, hogy milyen feladat elvégzésével haladjon tovább a következő szint eléréséhez, milyen utakat járjon be az adott fantáziavilágban, kihez forduljon segítségért, és milyen tárgyak segíthetik az útját. Az elágazó narratívákban rejlő választási lehetőségek a játékost aktív szereplővé teszik, minden választás új választásokhoz vezet, amelyekkel végül a kalandozás végéhez jut.
Ehhez képest a könyvek lineáris történetmesélése másfajta élményt nyújt, az olvasó csak megfigyelőként van jelen. Ám a választási lehetőségekkel teli, strukturált történetépítés a gyerekkönyvekben is megjelenhet, és ez lehetőséget ad arra, hogy az olvasás élményét megszerettessük, újra megszerettessük, hiszen aktív résztvevője lesz az olvasó a történet alakításának, ezáltal kedvet kaphat saját történetei megírására.
Ilyen könyv az Abszolút Könyvek sorozat új tagja, az Éjszaka az állatkertben, Bojti Anna tollából, Ferth Tímea rajzaival.
A könyvben az olvasó a főszereplő, aki eltűnt testvére és Töhötöm, a kissé meggondolatlan víziló után nyomoz a budapesti állatkertben. A sejtelmes és izgalmas éjszakai kaland során az olvasó hozhat meg minden döntést, a 400 számozott történetrészlet mindegyikének végén az olvasónak lehetősége van megválasztani, hogyan folytatódjon a történet: merre vezessen tovább az útja, kikkel beszélgessen a történet folyamán, hogy minél több, megoldást segítő információhoz jusson, milyen tárgyakat gyűjtsön össze az esetleges jövendő feladatok megoldásához, sőt állatkerti kalandját térképen jelölheti - természetesen csak miután megtalálta azt a történetben elrejtve.
Az interaktív élmény hatását tovább növeli, hogy térképen jelölhető a saját döntések által irányított történet, sőt, a begyűjtött, megoldást segítő információkat és tárgyakat a könyvben az erre kijelölt helyen listázni is lehet!
Az olvasó kezében van a döntés, hogy lábnyomok után kutat a hóban, vagy a közeli épülethez indul egy meleg szoba reményében, az állatkert lakóival találkozva kedvesen vagy akaratosan reagál, esetleg elrohan más utakat keresve. Eldöntheti, hogy felhasználja-e az addig begyűjtött tárgyakat a táskájából, ha alkalma adódik rá, és még több száz különböző helyzetben kell döntést hoznia. Sőt, a kalandvágyó olvasók többször is útnak indulhatnak a történetben, hiszen más-más döntések újabb izgalmakhoz vezethetnek az állatkert útvesztőjében.
A saját döntések lehetősége a történetolvasás élményét dinamikussá teszi, a könyv egyenlő félként kezeli olvasóját, így közelebb hozza a gyerekekhez a történetírás és -mesélés izgalmas folyamatát...
Mivel a videójátékokhoz hasonló történetmesélést tapasztalhatjuk meg ebben a történetben, a könyv tökéletes megoldás arra, hogy több képernyőmentes időt teremtsünk a gyerekeknek. A nem lineáris történetmesélésnek köszönhetően az Éjszaka az állatkertben híd a videójátékok világától a könyvekhez, segítségével a már elkötelezett olvasók is újabb formáját tapasztalhatják meg az olvasás élményének, hiszen részt vesznek a történet alakításában, belekóstolva így az írás folyamatába.
Mindemellett Bojti Anna könyve megmutatja, hogy nem csak egy út vezet a megoldáshoz, az akadályok leküzdésére számos megoldás létezik, és az olvasó dönti el, hogy melyiket választja. Ferth Tímea rajzai pedig megörökítik a sötét, sejtelmes állatkerti világ legfontosabb pillanatait, keretbe foglalják az izgalmas történetet.