A felmérést az Ausztrál Nemzeti Egyetem és a Nevadai Egyetem közösen végezte. Felmérték, mennyi könyv - meséskönyv és könyvek általában véve a háztartásban - volt a gyerek körül kisgyerek korától fogva.
Azt találták, hogy a könyvek minél magasabb száma összefüggést mutatott a későbbi tanulmányi eredménnyel. Azoknak a 16 éveseknek, akiknek gyerekkoruktól sok könyve volt, matematikai, informatikai tudása magasabb szintű volt, és olvasottsága, műveltsége is széleskörűbb azokénál, akik kevesebb könyv mellett cseperedtek.
A legtöbb könyvet tartalmazó háztartások Észtországban és Norvégiában vannak, előbbiben átlagosan 218, utóbbiban 212 könyv van. A felmért országok közül Amerika eléggé lemaradt, ahol háztartásoknént átlag 114 könyvet számoltak, de ötből egy háztartásban itt átlagosan 5 darab könyv van csupán.
A magyar gyerekek korai olvasási szokásai
A magyar, 3-17 év közötti gyerekek olvasási szokásait a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár mérte fel, Az én könyvtáram projekt keretében. A linkelt tanulmányban Tóth Máté, a szerző is rávilágít, hogy a szakértők éppen a fenti okból, a könyvekkel való korai érintkezésnek az olvasottságot és az intelligenciát befolyásoló volta miatt is fontosnak találták megvizsgálni már a 3 év feletti kisgyerekek könyvforgatási szokásait is.
Ahogy a tanulmány grafikonjai jelzik, a 3-5 év közti gyerekek szüleinek 30 százaléka egy év alatt egyetlen könyvet sem olvas fel a gyerekeiknek, ami egy elég elszomorító adat. 25 százalékuk évi legalább egyet, 20 százalékuk pedig legalább havi egy könyvet felolvas a kisgyereknek. Az olvasási szokásokat a szülők iskolai végzettsége, foglalkozása és demográfiai tényezők is befolyásolják.
Minél több könyvet a gyerek keze ügyébe!
A gyerekeket sok-sok inger, változatos játékok veszik körül, és sajnos ott a tévé és a mobil is, mint két negatív tényező. Kiiktatni nehéz lenne, és a gyerek nem is értené meg, miért nem nézhet mesefilmet, vagy miért nem veheti ugyanúgy kézbe a telefont, mint más gyerekek, akiket ismer. A könyv ezektől a szórakozási lehetőségektől merőben más élményt ad, talán balgaság is lenne összehasonlítani ezekkel, de törekedni érdemes arra, hogy a gyerek szabadidejéből minél több jusson az őt fejlesztő könyvekre, és minél kevesebb az értelmetlennek nevezhető elfoglaltságokra.
Tekintettel arra, hogy milyen erősen befolyásolja a gyerek könyvekhez való későbbi viszonyulását, intelligenciáját, tanulmányi eredményeit és általános műveltségét, a szülők fontos feladata minél több könyvet elérhetővé tenni a gyerek számára. Korukhoz illő, kedvükre való könyvekkel már kisgyerek korban megszerettethetőek a könyvek, a közös olvasás pedig érzelmileg is sokat ad a kicsiknek.
Születésnapra, karácsonyra értékes ajándék lehet a könyv, akár egy apróbb játék mellett, hogy a gyermeki öröm mégsem szenvedjen csorbát. Minél több könyv sorakozik a polcon, annál jobb. Igaz, hogy ezek némelyikének igen borsos az ára, de ez ne legyen akadály: érdemes figyelni a könyvesboltok akcióit, emellett másodkézből is lehet jó állapotban lévő könyveket beszerezni. Ha a gyerek már elég nagy hozzá, hogy vigyázni tudjon rájuk, érdemes egy könyvtárba is beíratni.
Forrás: femina.hu
|