A Csiribí és Panka sorozat lehetőséget ad a gyerekeknek, hogy átélhessék a tündérré változás rejtelmeit, és pszichés folyamataikba beillesszék az örömöket-bánatokat, sikerélményeket-kudarcokat. Mindemellett feloldozást hordoz, hogy egy igazi tündér is rosszalkodik, hisztizik, huncutkodik, próbálkozik, ügyetlenkedik, de utána mindig ott a lehetőség a belátásra és a változtatásra.
Csiribí és Panka ki tudja egészíteni a másik nem hiányosságait pont úgy, ahogy egy lány és egy fiú a valóságban (pl.: Panka finomakat süt és főz, Csiribí pedig mindent megszerel). Elfogadják egymás segítségét, és ezt nem tartják kellemetlennek. Csiribí kedveli az édességet, melyik gyerek nem?! Még szerencse, mert Panka kinek sütné a gyümölcsös süteményeit?!
Bennük megtalálható mindaz, amik foglalkoztatják a mai gyerekeket, de szárnyaik mindenféle természetfeletti dologra képessé teszik őket. Berg Judit meséi visszavisznek egy természetes közegbe. Az erdőben lassabbá válik az élet, ezáltal nyugodtabbnak és élhetőbbnek tűnnek a mindennapok a nehézségekkel, a problémákkal és a konfliktusokkal együtt. A tündéreket is olyan hatások érik, amik jól illeszthetők a gyerekek gondolkodásmódjába, megfelelő izgalmakat és megoldásokat nyújtva.
Csiribí és Panka program tapasztalatom szerint rendkívülien jól használható az óvodai életben az alapozáshoz, az iskolára való ráhangolódáshoz, preventív fejlesztéshez. Olyan fejlesztő játéklehetőségeket mutatok be, amiket a mese alapján dolgoztam ki. Tematikája szerint bármilyen óvodai programba jól beilleszthető, mint kiegészítő prevenciós program. A fejlesztő játékokkal számtalan tanulási képességeket meghatározó pszichikus funkcióra lehetünk hatással a gyermekek fejlődése folyamán. A prevenciós játéklehetőségek tapasztalataim alapján a nap bármely szakában játszhatók, bent a csoportszobában vagy kint a természetben, az udvaron, akár otthon is a szülőkkel, nagyszülőkkel.
A következő meserészletet azért is ragadtam ki a Micsoda idő! című kötetből mert a gyerekeknek nagyon tetszett, hogy egy tündérke is képes hisztizni.
A SZÉL (részlet a meséből)
„Kopp, kopp, puff.
Panka dobbantott kettőt, és földhöz vágta a rózsaszín kardigánját.
– Hi-hi-hi-hisztizik a tündérke – nevetett valaki a szekrényben.
– Bumm! – Panka becsapta a szekrényajtót.
- Ha-ha-ha-hatalmas lyukat rágtam a kardigánon – hangzott újra a nevetés.
- Csatt! – Panka becsapta maga mögött az ajtót is.
- Ho-ho-ho-holnapra kirágom a pulcsikat is.
Panka már a konyhában volt. Belekotort a kredencbe, aztán bevágta az ajtót. Benézett a kamra legalsó polca alá, de csak egy poros szívószálat talált.
- Hol van? Hová tettem? Itt sincs.
Végül felkapta a kosarát, és nekivágott az erdőnek.
- Vehetnél magadra egy kardigánt, Panka –szólt utána Egérmama, ahogy Panka átvágott a tisztáson. Hűvös még az idő.
- Nem fázom – mondta Panka és összeszorította a fogát. Aztán mégis megállt.
- Egérmama, nem maradt télről egy kis szárított levendulád?
- Levendula? Nem. Elöregedett már a csokor, amit a szekrénybe dugtam.
- Az enyém is elöregedett. Elfogyott az illata, egy molylepke meg rögtön beköltözött a szekrényembe.
- Ajaj – sápítozott Egérmama-az nem jó. Ki fogja rágni a ruháidat!
- Már kirágta. Friss levendula kéne.”
MIRE NYÚJTHAT LEHETŐSÉGET A MESE?
Rajzolás, mintázás, kézimunka a mese alapján:
- Panka lyukas kardigánjának megvarrása
- levendulazsák varrása és szárított levendulával való megtöltése
- földön talált és gyerekek által gyűjtött faágakból fészekragasztás egy lapra, krumplinyomdával pintymadarak festése, díszítése
- cserepes virág alakítása mozaiktechnikával
Matematikai tartalmú játékok a mese alapján:
- melyik polcon lesz a levendula? Alsó-középső-felső polc, előtte, mögötte, jobbra, balra, fölötte, alatta viszony- és iránymutató szavakkal való ismerkedés és térben való tájékozódás
- hány zokni esett ki Panka fiókjából? Darabszámok, páros számok, sorba rakva sorszámok
- kicsiknek három pintytestvérrel számlálás, fészekkeresős játék
Környezeti tartalmak a mese alapján
- levendulaültetés, szárítás, szekrénybe való tárolása, elöregedése
- mit keres a molylepke a szekrénybe
- erdei pintyekről, tavaszi fiókákról, csivitelésről, fészkükről, eledelükről
- szél jellemzői, elnevezései a mese alapján
Játékos mozgás a mese alapján:
- másszunk fel magasabb tárgyakra, székre, kőre, homokozó szélére és tanuljunk repülni szárnycsapkodásokkal, mint Benedek
- egyenletes menetelés dobbantásokkal, csak a jobb láb vagy csak a bal láb dobbantson taps kíséretében
- szél imitáció törzshajlításokkal, faágletöréssel, fa kidőlésével, pörgéssel, forgással, gyors-lassú váltakozásával, szélforgótánc
Anyanyelvi játékok a mese alapján:
- új szavakkal, kifejezésekkel való megismerkedés pl.: libabőrös lettem, csivitelés, fülel, kredenc, kamra, hűvös, falevélsusogás
- szél erősségének az utánzása sziszegő, sustorgó hangokkal
Konkrét prevenciós fejlesztésre alkalmas játék: Zoknitestvérek
Egy jó nagy kupacnyi különböző tiszta zoknit kell előzőleg összegyűjtenünk. A gyerekek előtt borítsuk ki, és kérjük meg őket, hogy csináljunk együtt rendet, hogy meglepjük vele Pankát. A színes zoknieső közben az a gyerek is csatlakozni fog a fejlesztő játékhoz, aki azelőtt nem akart jönni.
Rögtön itt beszélgethetünk arról, hogy hogyan kezdenének rendet rakni, milyen szempontok alapján válogatnának? Hallgassuk meg az ötleteket, mert következtetni lehet némi logikai készségre, gondolkodásmódra. Rávezető és elgondolkodtató kérdésekkel hozzásegíthetjük őket a megoldásokhoz és optimális válaszadásra serkenthetjük őket.
Használjunk fel karikákat a csoportosításhoz. Minden karikához álljon pár gyerek, ők lesznek egy csapat. Válasszanak nevet és ez alapján válogassák ki a csíkos, pöttyös zoknikat. A csapatnév kitalálásával és a közös céllal szociális kompetenciákat erősítünk, késztetve őket az egymáshoz alkalmazkodásra, egymás meghallgatására. Nagyon jól megjelenhetnek itt a mese kapcsán a fantázianevek.
Kezdjük a zoknikat sorba rakni és számoljuk meg, hányan vannak! Melyik a sorban az első, az ötödik, melyik az utolsó előtti stb. Merre néz a sorban a második zokni lábujjtartó része? Melyik zokni néz balra? Rakják úgy a zoknikat, hogy mindegyik egy irányba nézzen. Itt lehet beszélni az irányokról.
Keressük meg az összes zokni párját, hogy ne unatkozzanak a fiókban egymás nélkül. Mit vesznek észre? Melyiknek nincs párja? Párosításnál a kisebbek megpróbálhatják eldönteni, hogy melyik a fiú és melyik a lány zokni.
Majd játsszunk zoknidobáló versenyt, hiszen dobálózós játékokra mindig kaphatóak. Állítsunk fel kosarakat, dobozokat kisebb-nagyobb távolságba, és a csapatok próbáljanak beletalálni a zoknikkal. Itt nagyon jól megfigyelhető, hogy spontán módon például melyik kezében fogja a zoknit, melyikkel dob, melyikkel veszi fel késztessük őket, hogy néha használják a másik kezüket is, hogy ne lustuljon el.
Végül megszámoljuk, hogy hány ment bele a fiókba és hány ment mellé. A számlálásnál figyeljünk arra is, hogy mindig sorba balról jobbra haladjanak. A gyerekek közti számfogalom kialakulása nagyon eltérő, ezért figyelni kell a differenciálásra, és akinél szükséges, segítsünk túljutni a megrekedt helyről. A gyerekek csapaton belül egymásra is figyelnek, segítik a társukat, és ha valaki téveszt, korrigálják.
A feladat lezárásaként közösen rakjunk rendet, helyezzük el szépen egymás mellé a zoknikat, így Megtapasztalják azt is, hogy együtt mennyivel egyszerűbb rendet rakni, mint külön-külön.
|