1. sz. melléklet - Vekerdi Iréne: Tudatos beszédhallás-fejlesztéssel az anyanyelvi műveltség emeléséért
A program a hangok felismertetésével, analízisével-szintézisével és a szótagolással foglalkozik. Eredetileg az óvodai korosztálynak készült, de az iskola előkészítő időszakában is lehet alkalmazni. Különösképpen azoknál a programoknál ajánlatos, melyek nem fektetnek hangsúlyt a hangok [fonémák] felismertetésére, gyakoroltatására.
Ezt a módszert óvónői munkám során ismertem meg, s alkalmaztam a napi anyanyelvi, játékos képességfejlesztés során.
2. sz. melléklet - Anyanyelvi fejlesztő játékok 3–7 éves gyermekeknek
A játék- és gyakorlatgyűjteményben - többek között - találhatunk helyes légzést segítő és hangutánzó gyakorlatokat; a mondatalkotás, az összefüggő szövegmondás, és a szókincsbővítés fejlesztéséhez, gyakorlásához alkalmas játékokat; kommunikációs játékokat; valamint a különböző óvodai foglalkozások során felhasználható anyanyelvi játékokat.
3. sz. melléklet - Mesefeldolgozások
1. „Mesevarázs” - a hallott mese ábrázolása (beszédértés)
2. A beszédértés fejlesztése mesefeldolgozással
Az óvodában és iskolában is alkalmazható mese-feldolgozási módszerekben az alkalmazott beszéd- és szövegértés gyakorlásához szeretnék módszertani ajánlásokat adni.
Az első módszer: a Mesevarázs tanulásjáték programja, mellyel egy kecskeméti iskola-óvoda bemutatóján ismerkedtem meg.
A program lényege, hogy a gyermekek szövegértését mesehallgatás közben ellenőrizze. A hallott információkat a gyermekeknek le kell rajzolniuk, s ily módon a verbális észlelést összekapcsolja olyan vizuális tevékenységgel, mellyel az óvodások térbeli szókincsét (relációszókincs), észlelését, figyelmét, emlékezetét és képzeletet fejlesztheti.
A második módszer: A beszédértés fejlesztése mesefeldolgozással című dokumentum olyan jegyzőkönyveket tartalmaz, melyek egy mese feldolgozása során – bemutatástól a mese ábrázolásán keresztül a dramatikus bábjátékig – ismerteti a gyerekek beszéd- és szövegértési fokozatait, beszédfejlődésük folyamatát.
4. sz. melléklet - Ábécés könyvek olvasáspedagógiai és olvasáspszichológiai elemzése
Tanulmányomban kerületünkben használt olvasástanítási módszereket elemeztem. Ezt a munkámat 2002-ben készítettem, melyet 2008-as adatokkal és újabb kiadványokkal frissítettem.
5. sz. melléklet - Fabulák (Mesék, tanítómesék, állatmesék) -Mesék - szövegértés gyakorlásához
Kisiskolásoknak ajánlott mesefeldolgozásokat és fabulákat tartalmaz, a hozzájuk kapcsolt szövegértési feladatokkal.
|