-
Mert gyermekkézbe való, vastag lapjait bátran forgathatják a legkisebbek is.
-
Akvarellfestéssel készített képei igazi esztétikai élményt nyújtanak.
-
Kedves, mókás figurái a gyermeki lélek érzékenységének megfelelőek.
-
A gazdag képi anyag történéssorai segítségével összefüggő mesét alakíthatunk ki a vár lakóinak életéről.
-
A könyv gazdagon illusztrált lapjain a gyermekek komplex fejlesztéséhez számtalan ötletet és játékos lehetőséget találunk.
Legnagyobb értéke az előre megírt mese helyett gazdag képanyaggal megjelenő, szöveg nélküli „olvasgatnivalója”!
A kisgyermek élete első éveiben erősen érzelemvezérelt lény.
A képekkel illusztrált könyveknél gyakran történik meg, hogy csupán a lapozás, mint funkcióöröm készteti őt a nézegetésre, és először csupán egy-két képelem kiragadása lesz fontos a számára. Megkeresi, ami a képanyagból figyelmét először felkelti, majd halad is tovább. A szóbeli meseszövésekre figyelni még nem tud. Ez jóval később, érettebb nyelvi fejlettségi fokon, a verbális figyelem és a képzelőerő fejlődésével lassan alakul ki. Ez a könyv módot ad arra, hogy a mindenkori szintet szem előtt tartva, a gyermek figyelemterjedelmének megfelelően elégítsük ki spontán érdeklődését úgy, hogy közben állandóan új igényeket is gerjesszünk benne.
Ezt olyan tanulás módszertani elemek felhasználásával tesszük, mint amilyen a fokozatosság és a játékosság. Mert így tudjuk minél fiatalabb korban megkedveltetni a könyvet a gyerekekkel!
Mit tehet ebben az ügyben a szülő?
Meghitten, nyiladozó értelmű gyerekével egy könyv fölött összebújva fedezheti fel a világot! Figyelheti a szeme rebbenését, mi az, amit kiemel és észrevesz, s máris arról beszélgetnek. Igen, megtanulnak odafigyelni egymásra. A könyv böngészése bizalmas együttlét, közös szellemi kaland.
Ellenben sokkal fárasztóbb így mesélni, mint egy megírt szöveget felolvasni, hiszen a felnőttől kreativitást és fejlett nyelvi kifejezőkészséget kíván.
Minél többször kerül elő a könyv, annál nagyobb szókincset kell aktivizálnia. Ki kell alakítani együtt azt a történetet, amit csak ők ketten tudhatnak.
A fáradozásért cserébe a közös felfedezések később közös élményekké és emlékekké válnak, amelyek elmélyítik a szülő-gyermek kapcsolatot.
Az egyes részletek megkeresése során számtalan értelmi képesség is fejlődik. Ezek az érzékelés, észlelés, emlékezet, képzelet. Segíti a szándékos figyelem és a szépre rácsodálkozó önkéntes figyelem kifejlődését. A látórendszer aktivizálásával kialakul az érdeklődés, és ezzel a befogadó képességek intenzív működése indul meg. A képeken látszódó érzelmek és indulatok segítik a gyermeket saját érzéseinek megfogalmazásában és megélésében. A játékos tevékenység közben a feladattudat kialakul lassan, a feladattartási képesség is fejlődik.
A fentieken keresztül komplex személyiségfejlesztő hatást fejt ki a képes böngésző.
A szülők mellett az óvodai, iskolai fejlesztő munkában a pedagógusok is sokoldalúan használhatják fel oktató munkájukhoz ezt a könyvet.
Mesélünk a képekről, fogalmazást írunk róla, igéket gyűjtünk a várban folyó életről stb.
Mint fejlesztő pedagógus számtalan lehetőséget látok az egyéni és kiscsoportos fejlesztő munkám segítésére is.
A preventív, megelőző pedagógiai munka mellet a korrekciós, felzárkóztató foglalkozáshoz is sokoldalúan tudjuk felhasználni a könyvben rejlő lehetőségeket. A fejlesztések sokaságát gyógypedagógus-logopédus kollegámmal összegyűjtöttük. Ennek szülői változata a Naphegy Kiadó honlapjáról letölthető, a pedagógusoknak készített verzió pedig a Raabe Kiadó óvodapedagógiai módszertani kiadványában lesz hozzáférhető.
Kívánunk a könyvhöz jó játékot, élvezetes együttléteket, szókincs-gazdag meseszövéseket, ötletes fejlesztő kérdéseket és élvezetes időtöltést!
Horváthné Csapucha Klára - fejlesztő pedagógus
|