OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA : Rofusz Kinga (1) Azt kell festeni, amit látunk magunkban - Interjú

Rofusz Kinga (1) Azt kell festeni, amit látunk magunkban - Interjú

Ayhan Gökhan  2017.02.13. 21:24

Az illusztrációin gyakran érződik egy különös, bájos szomorúság, egy kis felnőttkorból adott ízelítő, függetlenül a szövegek tartalmától. Honnan ered ez a szomorúság, mennyire bírhat esztétikai értékkel, szándékos-e?
 
Én ezt inkább melankóliának nevezném. Ez a felnőttekben, gyerekekben egyaránt ott van. Valami, amiről nem is tudjuk pontosan, hogy micsoda. Egy gondolat, egy érzés, ami sokkal több tud lenni, mint egy pontosan megválasztott,  szavakba kényszerített  megfogalmazás. És igen, bírhat esztétikai értékkel. Tulajdonképpen bármi bírhat esztétikai értékkel. A kifejezetten ronda vagy taszító, sőt a giccs is.

 

  • Előfordult, hogy az illusztrálásra szánt könyv annyira erős és sűrű képeket tartalmazott, hogy nehezen látott hozzá a munkához? Ilyen esetben mihez kezd az illusztrátor?

Ilyesmire nem emlékszem. Minden szöveg elindít valamerre. Lehet, hogy eleinte túl sűrűnek tűnik,  de idővel letisztul. Soha nem esek egyből neki a képek megfestésének. Először meg kell dolgoznom azért, hogy a szöveg befogadjon, és akkor tudok vele elkezdeni dolgozni. Ehhez viszont nagyon sokszor el kell olvasnom. Eleinte csak érzések jönnek, hangulatok, színek, aztán alakok, esetleg valami jellemző helyszín. Valami, ami már odaköt a szöveghez.  Amikor már sikerül bele kerülnöm, onnan könnyebben megyek tovább Akkor már ” csak ” le kell rajzolnom, amit látok magam körül. Ilyenkor kezdem el megtervezni a könyvet. Ez egy hosszú, de nagyon izgalmas folyamat, s semmiképpen nem mondanám nyugalmas időszaknak.

  • Az illusztráció nem egyszer azt a nem titkolt szándékot szolgálja, hogy megmentse a mesét. Ilyenkor születnek azok a mesekönyvek, amik az édes, aranyos kategóriák fogalmát merítik ki. Hogyan lehet a hasonló könyvektől megóvni a szülőket és így a gyerekeket? Mert sokszor a magát könnyen adó képek és történetek csábítják el az olvasókat.

Vannak olyan mesék (bár ezeket inkább csak gyenge történetecskéknek csúfolhatjuk), amiket nem menthet meg semmi. Még egy tetszetős  ” csomagolás ” sem. Ezek a gügyögő, bárgyú szövegek nem is méltóak arra, hogy könyvtárgy szülessen belőlük. Persze megtörténik, de nem kellene, hogy megtörténjen. Ehhez persze arra lenne szükség, hogy ne is legyen rá igény. De ha ezt megpróbáljuk értelmezni, akkor oda jutunk, hogy milyen a felnőttek  és a szülőktől nagyon erősen befolyásolt  gyerekek képi kultúrája.

Az óvodától kezdve sajnos nagyon erőszakosan megmondják a gyerekeknek, hogy valaminek hogy kell kinéznie. Nincs szükség az ő képzelőerejükre, alkotó képességükre. Ott van készen, azt kell elfogadni, szeretni. Ez egy teljesen lebutított képi világ. Pedig eredendően a gyerekek képi világa teljes. Számukra minden elképzelhető, nincsenek tabuk és bármi inspirálja a fantáziájukat. Egy két éves gyerek kezébe, ha odaadunk egy albumot, amelyben absztrakt képek vannak, gyönyörködve nézi, és közben elmeséli, mi mindent lát benne.

Tehát a kérdésre válaszolva: természetesen nem lehet kiirtani ezeket a silány termékeket, hozzánk is beszivárog egy-egy ilyen. Nem is akarom ezeket eldugni, de megmutatok minden mást a gyerekeimnek.

  • A magyar animáció sokáig magas színvonalon működött, ugyanakkor a könyvillusztrációk változó minőségben. Az elmúlt időszakban a helyzet a könyv felé javult, sok illusztráció elmozdult a képregény, az animációszerű képek felé. Nálunk ez most tendencia, s szükségszerű volt, vagy a nyugat-európai könyvillusztráció kultúra begyűrűzésének a következménye?

Az, hogy a gyermekkönyvek tényleg nagyon jelentősen előre léptek Magyarországon, az talán elsősorban a külföldi könyvek jótékony hatásának köszönhető. Nagyon magas színvonalú, művészi mesekönyvek jelennek meg. Végre lett itthon is néhány kiadó, aki felvállalta, hogy ezekhez hasonló igényességű könyveket ad ki. És ezzel azt is vállalta, hogy ezekből soha nem fog tudni tízezres példányszámú címeket eladni. Talán egy kicsit elmozdultak a könyvek abba az irányba, hogy a könyv, mint könyvtárgy is fontos lett. Még mindig elsősorban szövegközpontú a gyerekkönyvek nagyobb része, de az illusztráció kezdi megtalálni a helyét, a fontosságát. Vannak most már könyvek, amiknél teljesen egyenrangú a kép és a szöveg.

  • „Az emberek általában nagy örömet lelnek a színben. A szemnek szüksége van a színre, ahogy a fényre is. Gondoljunk csak arra, milyen üdítő hatású, ha borús napon egyszerre fénysugarak áradnak el a vidék némely részein, láthatóvá téve a színeket. E kimondhatatlan tetszés mély érzéséből fakadhat, hogy a színes drágaköveknek gyógyító hatást tulajdonítottak.” Írja Goethe a Színelméleti írásokban. Igazat adhatunk neki könyvillusztrátori szempontból? A színek egy illusztrációban képesek a nyugalmat, a mély figyelést elérni a gyerekeknél? A munka során gondol a színek ilyetén szerepére? Befolyásolhatja ez a színválasztást?

Nem nagyon szeretek erről beszélni, mert nem nagyon lehet mit. Ha nagyon profán akarok lenni, azt mondhatnám, hogy amikor képeket festek, semmi nem érdekel. Nem tudok azzal foglalkozni, hogy kire milyen hatással lesz, és talán más színeket kellene választanom, hogy akár eladhatóbb legyen, vagy ez vagy az a szín jobban tetszik talán  a gyerekeknek. Ha ilyen szempontokon gondolkodik az ember alkotás közben, akkor teljesen érdektelen dolgot hoz létre. Ha hiteles, őszinte dolgot akarunk csinálni,  akkor nem lehet ezeket figyelembe venni. Azt kell festeni, amit látunk magunkban. A színek persze hatnak az emberre, ugyanúgy, mint a kompozíció vagy bármi más.

  • Különböző gyerekkönyveket illusztrál, olyan fontos és jelentős szerzőktől, mint Máté Angi, Mosonyi Aliz vagy Schein Gábor. Az újonnan elvállalt könyvek jelentenek-e korszakhatárt az Ön számára, vagy egészen eltérő korszakhatárok szerint ítéli meg a munkáit?

 

Nem érzékelek éles korszakhatárokat a munkáimban. Mindig minden munkánál azt érzem, amikor elkezdem, hogy nulláról indulok. Mintha nem csináltam volna még soha semmit.  Szorongás is van bennem emiatt.

Hogy képes vagyok-e megcsinálni?

És talán a legnagyobb a kíváncsiság bennem. Ez visz tovább.

 

Forrás: uveghegy.com

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?