Új gyógyító mesék - avagy hogyan segítsen a szülő a gyermeknek a konfliktusok, a félelem és a bizonytalanság leküzdésében
2018.08.31. 18:37
Mesék 6-10 éves gyerekeknek és szüleiknek
Írta: Gerlinde Ortner
Fordította: V. Deák Éva
Mértéktelen tévézés, szexuális felvilágosítás, testi fogyatékosság, veszekedés, válás.
Csupa olyan probléma, amely bármelyik családban előfordulhat. Szülőként vajon megfelelően tudjuk kezelni ezeket a gondokat?
Ebben segít Gerlinde Ortner gyermekpszichológus, aki a nagy sikerű Gyógyító mesék folytatásában tizenhárom kényes kérdést jár körül.
|
Elgondolkodtató történetei játékosan, sok humorral szólnak a gyerekeknek és szüleiknek. A tanulságok levonását a szerző a könyv végén összegyűjtött rövid, közérthető magyarázataival segíti. Külön hangsúlyt fektet a gyerekrajzok szerepére a családi nehézségek megbeszélésében.
"Az itt következő mesék és történetek célja, hogy segítsék a felnőtt és a gyerek közötti párbeszédet. Akárcsak a Gyógyító mesék című előző kötetemben, most is konkrét javaslatokat teszek a problémák közös leküzdésére." (dr. Gerlinde Ortner)
Tartalom
Bevezetés
Ezekét a meséket, történetkéket közvetítőknek, a felnőtt és a gyerek közötti hasznos párbeszédrészeinek szántam. A mesék és a hozzájuk fűzött elemzések célja, hogy a családi helyzet okoztakonfliktusokat felfedjék, közös erővel enyhítsék, és hozzájáruljanak a szocializálódási problémákmegoldásához. Ebben a kötetben is, akár az előzőben, a Gyógyító mesékben, konkrét javaslatokatteszek a közös problémamegoldásokra, mégsem lehet a meséket és a hozzájuk fűzött magyarázatokat egyszerűen terápiapótléknak vagy problémamegoldó receptnek felfogni.
Javaslatom, hogy a gyerekekkel rajzoltassunk illusztrációkat a mesékhez, és ábrázolják az így szerzett benyomásaikat is. Ily módon nemcsak a mese tartalmát tudják jobban feldolgozni, hanemláthatóvá tehetik saját gondolataikat és érzéseiket is. A gyerekek rajzai összekötőhídként szolgálhatnak szülő és gyerek között, elősegíthetik a bővebb beszélgetéseket és a gyerek élményeinek jobbmegértését.
A könyv fő célja, hogy szülő és gyerek kapcsolatát mindkét irányból előmozdítsa, és hozzásegítsen ahhoz, hogy a felnőtt igazán megértse a gyerek érzelmeit. Nem elég tehát, ha a gyerekek ma-guk olvassák ezeket a meséket, és megtalálják benne saját problémáikat, de az sem elég, ha atörténetkéket felolvassák nekik.
Másrészről az sem elegendő, ha a szülők kizárólag elméletileg tanulmányozzák, hogyan kezeljék gyermekeik nehézségeit. Csak az vezet a megértésre és a megértettség érzésére, ha együtt boncolgatják a történeteket, saját problémáikra, saját konfliktusaikra,saját érzelmeikre vonatkoztatva.
-
A szülőknek a mesékről
-
A mértéktelen tv-nézés ellen
-
Megbolondult a tv-készülék!
-
Fogyatékos gyerek az osztályban
-
A tízpróba
-
Másféle gyerek az osztályban
-
Az elvarázsolt videokazetta
-
Az agresszív viselkedés ellen
-
Luri, a visnopintó gyerek
-
Takarékossági intézkedések, anyagi gondok
-
Globuló, egy globuli a globulus bolygóról
-
Elutaznak a szülők
-
A potyogó könnyek – és a szeretet-kalendárium
-
Rettegés a kórházba kerüléstől, az elválástól
-
A vidám betegszoba
-
Gátlásosság ellen
-
A pici kéményseprő
-
Hogyan lehet elviselni a lemondást, a csalódást?
-
És veszíteni is tudni kell!
-
Huh, a fehér kísértet
-
Felvilágosítás
-
Papás-mamás játék
-
Ha a szülők veszekszenek…
-
A bűvös napszemüveg
-
Elváltak a szülők
-
A kis, dundi hölgy
-
A gyereküket egyedül nevelők gyereke:
-
Szorongás a magára maradástól
-
A denevér
|
|