VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ |
|
2020.03.22. 15:20 |
|
fontosságáról és a végtelen számú mese lehetőségéről beszél
|
|
BEVEZETÉS |
|
2020.03.22. 09:18 |
A "Papírszínház" rovatot öt évvel ezelőtt indítottam azért, hogy egy helyre gyűjtsem az összes olyan információt, melyet e csodás japán találmányról tudni érdemes. Azóta többször frissítettem a tartalmat, legutóbb az elmúlt év szeptemberében.
Most ismét át kellett szerkeszteni a rovatot, mivel a Csimota Kiadó - a papírszínház forgalmazója - ez év elején frissítette weblapját, így a 2019-ben feltett tartalmakat és képeket újra fel kellett tölteni.
Időközben számos videó készült a papírszínház használatáról Csányi Dóra főszerkesztő közreműködésével, melyeket itt egy kattintással nézhetünk meg. A rovatban már olvashatók az új, tavaszi mesék is.
Munkám során számtalan mesét mutattam be a gyerekeknek, s nagyon jó tapasztalataim vannak e különleges környezetben hallott mesék képeségfejlesztő hatásairól. Minél előbb (már 3 éves kortól) érdemes így is mesélnünk az óvodás és kisiskolás korosztálynak, hogy minél hatékonyabban fejlődjék figyelmük és fantáziájuk, történetmondásuk képről és vizuális kompetenciájuk.
Jó válogatást kívánok!
|
|
Papírszínház egy művészettörténész szemével |
Révész Emese |
2016.10.07. 01:49 |
VARÁZSLAT! - Akik gyerekközönségben kipróbálták a Papírszínházat, visszatérve így jellemzik hatását.
De hogyan kelhet versenyre a mesélés japán eredetű, ősrégi, állóképes módszere a tévében pörgő rajzfilmekkel, multiplex mozikkal vagy számítógépes játékokkal?
A válasz megnyugtatóan egyszerű: gyerekeink képekre való fogékonysága független a történeti korok változásától, és éppúgy kiterjed a hagyományos kézrajzra, mint a technikai képekre. A mesélő közvetlen jelenléte, az élőszóban kibontakozó mese pedig azt a benyomást kelti, hogy amit lát, az kizárólag neki szól, egyszeri, nem megállítható és nem visszapörgethető.
|
|
Papírsznház módszetran |
|
2020.03.21. 22:26 |
|
1/ Kamishibai - a japán papírszínház |
|
2015.03.25. 17:28 |
A Japánból eredő és igen népszerű papír színház, a kamishibai a mesekönyveket mintegy színházzá alakítja. A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő, a gyerekekkel szembefordulva, a lapok mozgatásával, az ebből eredő játékkal és ennek drámai hatásával igazi színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást.
A képeken jól látható, hogy az 1920-as kezdetektől egészen idáig, legjobb kerékpáron elképzelni ezt a színházat.
Amíg a közönség a keretben látható képet nézi, az előadó a kép hátoldalán lévő szöveget olvassa fel.
Elképzelhető, hogy néha dallamokkal, énekkel fűszerezi az előadást. Később hangszóróból szól a muzsika.
A legötletesebb kamishibai pedig az, amikor
- az első képet csak félig húzza a mesélő, láthatóvá válik a mögötte levő kép fele,
- az előzővel alkot egy újat, majd
- végképp kihúzva az elsőt, a második megjelenik teljes, immár új valójában.
E technika segítségével mindenki által jól láthatóvá válnak a képek, a figyelem egyszerre tud az illusztrációkra és a mese szövegére irányulni, a mesélő pedig a lapok hátulján olvasható szöveget kellő hatással tudja előadni közönségének. Nem szükséges többé az olvasás megszakítása, a könyv körbeadogatása, minden hallgató egyszerre élvezheti a mese szövegét és a hozzá készített illusztrációkat.
|
|
2/ A kamishibai, mint pedagógiai eszköz |
|
2015.03.25. 17:45 |
Pedagógiai, foglalkoztató eszközként is igen jól működik a színház, hiszen házon belül, a gyerekek által is bővíthető, egyszerűen elkészíthető egy-egy mese házi verziója saját illusztrációkkal, melyet azután a keretbe csúsztatva könnyedén fel lehet használni a további közös olvasáshoz.
Képes a gyerekek figyelmét maximálisan fókuszálni. A mesék hallgatása, a kamishibai előadása közösség formáló erővel bír, a hallgatóság aktív figyelemmel kíséri a képekkel alátámasztott történetet, megpróbálja előre vetíteni képzeletében a történet következő elemét, a hiányzó leíró részeket pedig képzeletével egészíti ki.
|
3/ A papírszínház használata napjainkban |
|
2015.03.25. 17:55 |
A papírszínház legfontosabb sajátossága, hogy képes a gyerekek figyelmét maximálisan fókuszálni.
A mesélő szerepe ma sem más, mint évszázadokkal ezelőtt:
a szórakoztatás, tanítás, közösség formálás és megtartás, gondolat-ébresztés, viták elindítása, közösségi értékek közvetítése, bizonyos szituációk feloldása, a világ megértése szimbólumok használatával, az irodalom és mítoszok irányába való nyitás.
|
|
4/ Papírszínház — Módszertani kézikönyv |
|
2017.02.07. 23:17 |
Kézikönyv, amely a Papírszínház különböző felhasználási lehetőségeire ad gyakorlati tanácsokat könyvtárosoknak, pedagógusoknak, óvodapedagógusoknak és szülőknek.
Illusztrálta: Maros Krisztina
Szerkesztette: Csányi Dóra, Simon Krisztina, Tsík Sándor
Oldalszám: 190
A kézikönyv cikkek, vélemények, tanácsok, ötletek, játékok, iskolai óravázlatok gyűjteménye, melyben a Papírszínház sokrétű felhasználásának módjait mutatjuk be.
A könyvet sokszorosítható sablonok, képek egészítik ki a kezdő és már gyakorlott felhasználók számára.
A Papírszínház 2008-as magyarországi megjelenése óta nagyon sok pedagógus, gyerekekkel foglalkozó szakember használja napi munkájában ezt a technikát. Rengeteg ötletet, javaslatot kaptunk az évek során tőlük. Ezúton is szeretnénk megköszönni munkájukat és értékes ötleteiket, hiszen nélkülük ez a könyv nem születhetett volna meg!
|
|
5/ Papírszínházzal a mese nem felolvasás, hanem előadás |
|
2015.03.25. 18:59 |
Képzeld el, hogy a mesekönyv lapjai nagyra nőnek és megtöltenek egy apró színpadot. Ez a papírszínház, amivel a mesélés gyereknek és felnőttnek is izgalmasabb.
Mi az a papírszínház? Mi az a kamishibai?
A papírszínház, azaz a kamishibai a mesekönyveket színházzá alakítja. Az előadáshoz a mesélő elhelyezkedik a gyerekkel vagy gyerekekkel szemben, kinyitja az ajtós fadobozt, elkezdi a történetet és képről képre halad. A meseolvasás – legyen az otthoni vagy közösségi – még színesebbé, még izgalmasabbá válik.
A gyerekeket már a nagy képek – 37×27,5 centis lapok – ámulattal töltik el, azonban a színpadra hasonlító keret és a képek váltogatása tovább növeli a mese varázslatát. Sőt, az se utolsó szempont, hogy ha több gyereknek olvasunk fel – és a két gyerek is már többnek számít -, akkor minden gyerek jól látja az illusztrációt.
|
|
6/ Csimota Könyvkiadó vezetője a papírszínházról |
|
2015.03.25. 19:39 |
"A Papírszínház egy nagyon sikeres dolog lett, tulajdonképpen manuális képernyő effektnek is hívhatnánk. Először Franciaországban találkoztam vele, és már akkor zseniálisnak tartottam, de meg sem fordult a fejemben, hogy bevezessük nálunk, ugyanis a könyvesbolti terjesztése teljesen lehetetlen. Aztán egészen máshonnan jött elő újra az ötlet.
Egy gyógypedagógus keresett meg minket, aki halmozottan sérült gyerekekkel foglalkozik, és olyan interaktív könyvet keresett, ami a figyelemzavar esetén nyújthat segítséget a munkájuk során. Eredetileg egy interaktív könyvet akart, de az hatalmas költségű, aztán eszembe jutott a Papírszínház technika, elkezdtünk erről beszélgetni, és elindultunk vele.
2006-ban hat mesével indultunk, amiből kettő rögtön franciául is megjelent, annál a kiadónál, akik Franciaországban csinálják a Papírszínházat, és most már a 22. címnél járunk (2015).
A francia kiadóval nagyon szorosan együtt dolgozunk, bármelyikünk elkezd egy címmel foglalkozni, rögtön mutatja a másiknak, és beszállunk egymás munkájába, így közösen megy végig minden darab kiadása. Úgy vélem, ez a magyar illusztrátoroknak is lehetőséget nyújt arra, hogy kilépjenek a magyar közegből.” (Csányi Dóra)
|
|
7/ Házi készítésű Papírszínház-mese: Esőfelhők |
|
2020.03.28. 08:24 |
"Kedves Csimota! Pechan Eszter javaslatára küldöm az alábbi videót, mert szerinte nagyon örülnétek neki!
Eszter Papírszínházas videóit néztük youtube-on, és a 8 éves Ákosom teljesen rákattant. Rajzolt egy mesét, nekem pedig kellett készítenem egy „olyat, ami Eszternek is van!”
Szóval szeretettel küldjük az Esőfelhők című mesét! Üdvözlettel: Timea"
|
|
TARTALOM (1) |
|
2019.09.24. 00:25 |
|
TARTALOM (2) |
|
2019.09.26. 00:29 |
|
TARTALOM (3) |
|
2019.09.24. 00:26 |
|
TARTALOM (4) |
|
2019.09.26. 01:17 |
|
TARTALOM (5) |
|
2019.09.24. 00:26 |
|
TARTALOM (6) |
|
2019.09.26. 02:26 |
|
A brémai muzsikusok |
|
2015.03.08. 23:40 |
4 éves kortól
Írta: Grimm fivérek
Illusztrálta: Takács Mari
Kiadás éve: 2018
Lapszám: 16
A brémai muzsi-kusok a Grimm testvérek gyűjté-sének egyik ismert meséje.
„Volt a világos világon egy szamár, szegény egész életét azzal töltötte, hogy órmotlan zsákokat cipelt-cűgölt a hátán és felkaptatott velük valamelyik dombra, aztán pedig lecaplatott velük az ellenkező irányban. Egész nap csak a zsákok, a zsákok…”
|
|
A császár új ruhája |
|
2016.01.27. 23:41 |
4 éves kortól
Írta: Hans Christian Andersen
Illusztrálta: Marc Majewski
Fordította: Rab Zsuzsa
Kiadás éve: 2015
Lapszám:18
Hajdanában, öreg időkben, élt egy hatalmas császár, aki a díszes, szép ruhákat becsülte a legtöbbre a világon.
Arra költötte minden pénzét, hogy szebbnél szebb ruhákban pompázhasson. Egy nap aztán két csaló állított be a császári palotába, akik alaposan rászedték a hiú uralkodót.
Az ismert mese egy hiú uralkodóról.
|
|
A csodapalást |
|
2015.06.01. 08:45 |
4 éves kortól
Írta és illusztrálta: Thierry Chapeau
Fordította: Szabó T. Anna
Kiadás éve: 2015
Lapszám: 13
Volt egyszer, hol nem volt, volt egyszer egy királyság.
Egy nap Kőris herceg Borbolyától, a boszorkánytól bámulatosan szép kelmét kap. A herceg megkoronázása után a kelméből palástot varrat magának, mit sem sejtve annak varázserejéről.
A palást nemcsak az új királyt, de annak alattvalóit is csapdába ejti, és Borbolya veszi át a hatalmat. Hála a nép szeretetének és összefogásának, a gonosz boszorkány végül megbűnhődik. Egy különleges kelme története.
Egy különleges kelme története.
|
|
|
|