A szakdolgozat címe:
Az olvasóvá nevelés megalapozása óvodás kortól kisiskolás korig
Hallgató neve:
Dr. Szilágyiné Gálos Ildikó
Tanszék:
ELTE BTK IKI Könyvtártudományi Tanszék (tanszéki anyakönyvi sz.: E 28)
Konzulens:
Dán Krisztina könyvtár-pedagógiai szakértő
Értékelés: 5 (jeles)
Indoklás:
A szakdolgozat - némileg túlnőve a műfaj terjedelmi korlátain - gyakorlatilag két igen nagy témakörrel foglalkozik. Az egyik az óvodáskorúak későbbi olvasóvá válását megelőző és megkönnyítő pedagógiai felkészítését, valamint a kisiskolások olvasástanulásának szerteágazó nevelési-oktatási feladatait fogja át. (Különösen figyelemre méltóak az olvasással foglalkozó fejezeteknek a mese szerepét elemző részei.) A kisgyermekkori olvasóvá nevelés ilyen mélységű pszichológiai, metodikai, problémafeltáró elemzése önmagában is kitölthetné egy szakdolgozat tartalmi, terjedelmi kereteit.
A dolgozat készítője a további fejezetekben a fenti nevelési területet összefüggésbe hozza az alsó tagozatos könyvtár-pedagógiai tevékenységekkel. Tantervi ajánlást és jól strukturált feladatgyűjteményt dolgozott ki a korosztály könyvtárhasználati képzéséhez, melyet – a NAT eredeti szándéka szerint - az anyanyelvi képzés keretében tartott megoldhatónak. Ezzel az anyanyelvi képzés fő feladataihoz, mindenek előtt a kommunikációs és tanulási képességek fejlesztéséhez kapcsolta a könyvtárra építhető tanulói tevékenységeket, a könyvtár sajátos forrás- és eszközgazdagságával mintegy felerősítve a tevékenységekre irányuló belső motivációkat.
A könyvtárhasználatba, médiakezelésbe, a különböző dokumentumok közlésformáinak, szövegtípusainak feldolgozásába való bevezetés, a forrásokkal való bánásmód alapműveleteinek elsajátíttatását szolgáló tevékenységek és módszerek mind a tantervi célok, követelmények, tananyagtartalmak, mind a feladatkultúra és értékelési módszerek vonatkozásában megfelelnek a NA T alapelveinek.
A módszertani segédlet nemcsak a könyvtári tájékozódás, a könyvtárhasználati szabályok, viselkedési normák elsajátításához jelent a kisiskolás számára életszerű helyzeteket, tapasztalatszerzési lehetőségeket, hanem egyúttal a szövegértés, olvasási készség, szövegfeldolgozás fejlesztéséhez is a tevékenységekre motiváló változatos, esztétikai és tartalmi szempontból alkalmas forrásokat, gazdag választékot kínál. Az egyes évfolyamokra kidolgozott játékos tanórai feladatokat, prezentációs eszközöket további bibliográfiai és teljes szövegű ajánlásokkal egészíti ki a dolgozathoz mellékelt CD lemez.
Az anyanyelvi képzésnek a fenti könyvtár-pedagógiai elemei az alsó tagozatos oktatás egyéb területeinek ismeretelsajátításához is hasznos forrásokat, hatékony tanulási technikákat kínál. Bár a könyv-, könyvtár-, írástörténet elemei - a tapasztalatok szerint - jó hatásfokkal hasznosíthatók a könyvtárhasználat tanításában, a szűkös órakeretekhez képest és funkcionálisan is kissé túlzottnak tartom a téma-ajánlásban tervezett történeti ismeretek mennyiségét. Túl korai továbbá a katalógus használat alsó tagozatos elsajátításának követelménye. Meglehetősen általános az alsós könyvtárhasználati követelmények megfogalmazása (104. p.) A teljesíthetőség érdekében érdemes árnyaltabban megfogalmazni a könyvtárhasználat alapvető területein elvárható követelményeket. További helyreigazítást igényel a 121. p 136. p.
A fenti kisebb korrekciók semmit nem vonnak le a szakdolgozat érdemeiből, melyet 5 (jeles) érdemjegyre minősítek. Egy alaposabb lektorálás után pedig javasolom az anyag tankönyvvé, illetőleg tanári segédkönyvvé való átdolgozását és közzétételét.
Dán Krisztina könyvtárpedagógiai szakértő
|