| 
 CD-MÓDSZERTÁR I/ ÓVODÁSOK FEJLESZTÉSEA szerző ismertetése  2010.04.02. 12:30 
	
		
			| 
					 "Az Óvodások fejlesztése c. első rész mintegy előkészítése, érzelmi, tudati megalapozása az iskolai olvasástanulásnak. 
					  
					Olyan források, prezentációs eszközök együttese, amelyek a szerző korábbi, óvodai praxisában célravezetők, sikeresek voltak mind a korosztály anyanyelvi fejlesztésében, mind pedig személyiségük alakításában." (Dán Krisztina) |  
	 
	Tartalma: 
	  
	I.  Óvodások fejlesztése 
	1.  A Gestalt-látás  
	2.  Szókincsfejlesztési mappa (prezentációk) 
	 
	3.  Kedvenc meséim (mondókák, versek, mesék évszakonként - szöveggyűjtemény) 
	4.  Mesefotók mappa (mesehívó-képek) 
	5.  Képolvasás  
	a)   Állatok hangversenye 
	b)   Állatóvoda 
	c)   Házi állatok 
	d)   Játszótéren 
	e)   Kirándulás 
	f)    A konyhában 
	g)   Közlekedés 
	 
	h)  A lakás 
	 
	i)     A piac 
	j)     Vadonélő állatok 
	6.  Iskolaérettségi feladatlapok  
	  
	Szakértői vélemény: 
	Az Óvodások fejlesztése az iskolai felkészítéshez ad módszertani támpontokat az anyanyelvi- és szókincsbővítés területén.  
	1. A gestalt-látás és az alak konstancia óvodai játékos gyakorlására ad néhány ötletet.  
	
		A Gestalt-látás a rész-egész viszonyainak, összefüggéseinek a felismerése, az írás-olvasás és tanulás fontos előfeltétele. E képesség fejlettségén múlik, hogy tudja-e a gyermek a részeket egészként értékelni, a betűsort szóként értelmezni. Gestalt-látás az olvasástanuláshoz szükséges képesség, mely az összeolvasást segíti vizuális szinten. 
		Az Alak konstancia betűfelismeréshez és az olvasáshoz szükséges képesség. Fejletlensége esetén a gyermek nem tudja megfeleltetni a kis- és nagybetűket, nem tud nyomtatott szövegről írottra másolni, és betű-felismerési nehézségei is lehetnek. 
	2. A szókincsbővítés, a szóbeli kifejezőképesség fejlesztését szolgálja a Szókincsfejlesztési mappa, amely az óvodások érdeklődéséhez közel álló tárgyi világ (munkagépek, sportágak, hangszerek stb.) feliratos prezentációjával segíti a szókészlet gyarapítását.   
	3. A Kedvenc meséim  gyűjtemény – a népi mondókáktól kezdve a verseken, és meséken keresztül – évszakonkénti csoportosításban ad egy személyes válogatástl. 
	A szöveggyűjtemény kiemelkedő esztétikai, pedagógiai érzékenységéről tanúskodik, hiszen nemcsak művészi értéküknél fogva alkalmasak a gyerekek fejlesztésére, hanem a játéktevékenységekhez, csoportos foglalkozásokhoz, a szövegek cselekvéses megelevenítésének is kitűnő eszközei.  
	  
	A gyűjteményben összesen 119 népi és 6 olyan mondókát találunk, melyek alkalmasak a részképességek fejlesztéséhez is. Tudnunk kell, hogy mondókázás közben fejlődik a gyermek képzelőereje, ismerkedik a környező világgal, a természettel, az évszakokkal, az állatokkal, de legfőképpen anyanyelvével. A mondókák ismételgetésével gyarapodik a szókincse, ritkán használt szavakkal ismerkedik, elsajátítja a magyar nyelv dallamát, ritmusát. A gyakori ismétlések, az alliterációk, a rímek, az ütemesség, a nyelvi játékok észrevétlenül magával ragadják a kisgyermeket. A mondókák kiválóan alkalmasak az esetleges hangképzési, kiejtési hibák kiküszöbölésére is. A dajkarímek felkészítik a gyereket a más gyermekekkel való együttjátszásra, a mesehallgatásra.  
	  
	     Gyűjteményben megtalálható versek és mesék szám szerint: 
	
		Verses mese: 10 db 
		Őszi mese: 6 db 
		Őszi mondókák és versek: 66 db 
		Téli mese: 10 db 
		Téli versek: 44 db 
		Tavaszi mese: 8 db 
		Tavaszi versek: 22 db 
	4. A Mesehívó-képek  (a Galériában) a gyűjteményi mesékhez kapcsolódva segítik a jobb megértését, a mesék felidézését és tartalmi elemeinek visszacsatolását.  
	 
	5. A Képolvasás fejezet tablói viszont inkább a módszer alkalmazására hívják fel a figyelmet, mert a képanyag minősége kevéssé figyelemfelkeltő, vonzó a kisgyerek számára. (A fotók didaktikus célra készültek.) 
	6. A fejezet utolsó egysége az iskolaérettség megállapításával foglalkozik, közli az ehhez szükséges mérési teszteket, igazából lazán kapcsolódik a segédlet eredeti céljaihoz. Leginkább a szülő számára jelent hasznos információkat és türelemre int az iskolázás megkezdésének erőltetésével szemben.  
	  
	Tovább a könyvtárpedagógiához>> 
	 
	  
	 
	  
	  |