Pontos észlelés és differenciálás mind a látás, mind a hallás területén
A betűk helyes észlelése feltételezi, hogy a gyermek már képes a látott alakokat helyesen felfogni (hiszen más egy u és egy o betű), és a hallott hangokat is helyesen hallja (pl. meg tud különböztetni egy morgós, zöngés v hangot egy nem morgós, zöngétlen f-től, vagy egy hosszú magánhangzót egy rövidtől).
A gyermeknek látnia kell, mely vonalak, formák alkotnak egy egész betűt, és szükség van arra is, hogy a vizuális illetve auditív háttérből ki tudja emelni a számára szükséges információt. Megtalálja tehát a betűket az olvasókönyv lapján, és a tanító hangját, utasításait akkor is meghallja, ha az utcáról háttérzaj szűrődik be.
A sorrendiség felismerése mind látással, mind hallás után
Az írott szöveg betűk egymás utáni sorozata. Ezt a sorrendet kell helyesen felfognia és értelmeznie a kisgyermeknek miközben olvas, és íráskor a kiejtett hangok sorrendjét kell helyesen megállapítania ahhoz, hogy le tudja írni a szót.
Helyes, pontos térbeli tájékozódás, az irányok ismerete
Sok betű csak abban különbözik, hogy merre „áll a pocakja”, ilyen például a p-d-b. Az a kisgyermek, aki összetéveszti a jobb és a bal kezét, a fent-lent irányokat, az nem látja helyesen ezeknek a betűknek a formáját sem, és esetleg a síkban, papíron sem tud megfelelően tájékozódni, fentről lefelé vonalat húzni.
Megfelelően koordinált, összerendezett mozgás
A finommozgások megfelelő fejlettsége teszi lehetővé a helyes ceruzafogást, a hármas vonalközbe írás elsajátítását. Megfigyelhetjük, hogy gyermekünk szeret-e rajzolni, de nagymozgásait (egyensúlyozás, labdázás) látva is következtethetünk arra, összerendezetten működik-e a szeme és a keze, ami szükséges az írástanuláshoz.
A beszéd megfelelő alaki és tartalmi fejlettsége
A beszédhibás gyermekek hanghibáit, hangtévesztéseit az óvodai logopédus igyekszik az iskolakezdésre kijavítani, hiszen a tévesen ejtett hang (pl. s helyett sz) megnehezíti a helyes hang-betűkép társítást. Amennyiben mégis marad az iskolás gyermeknél hanghiba (általában csak az r hang tévesztése), azt az iskolai logopédus segít helyrehozni.
A figyelem és az emlékezet megfelelő szintje
A hallott-olvasott szöveg megértése, feldolgozása és visszamondása csak akkor lesz sikeres, ha a gyermek képes legalább 10 percig figyelni, és rövid távú emlékezetében tárolni az információkat.
A fenti funkciókon kívül van néhány olyan külső tényező is, amelyek az olvasás-írás sikeres elsajátításának feltételei:
A magyar nyelv adottságainak megfelelő olvasástanítási módszer, alkalmas olvasókönyv. A magyar nyelv adottságainak leginkább azok az olvasástanítási eljárások felelnek meg, amelyek hangoztató-elemző-összetevő módszerrel, a látás-hallás-kiejtés hármas egységében tanítják a betűket, az összeolvasást, és segítségül hívják a szótagolást is.
A tanító személyisége
Ne feledjük, hogy kicsi, 6-7 éves gyermekekről van szó, akik érzelmileg erősen kötődnek a pedagógus személyéhez. Egy kedves, a gyermek apró rezdüléseire is szeretettel odafigyelő tanító személye meghatározó lehet a sikeres tanulásban.
Ahol lehetőség van rá, érdemes elmenni az iskolai nyílt napokra, megismerkedni a leendő tanító nénikkel és módszerereikkel. A szerzett tapasztalatok, valamint a gyermek személyiségének ismeretében lehet felelősen meghozni a döntést, hol kezdje az első osztályt a nagycsoportos óvodás.
A gyermek motiváltsága
Ha a kisgyermek örömmel, boldogan megy iskolába, ott sikerek érik (amit nem feltétlenül a hazavitt piros pontok mennyisége mutat meg), és látja, hogy az olvasás-írás örömet szerző tevékenység, akkor ő is mindent megtesz majd azért, hogy ezt minél hamarabb megtanulja.
Talán sokan meglepődnek, mennyire összetett és bonyolult működés szükséges ahhoz, hogy első osztály végére a kisgyermek kézbe vegyen egy könyvet, és magának olvasson mesét. Ne ijedjünk meg, ezek a képességek-készségek a legtöbb kisgyermeknél az óvodáskor végére kialakulnak.
Ha a szülő úgy tapasztalja, hogy gyermekének valamely területen segítségre, fejlesztésre lenne szüksége, bátran forduljon a logopédushoz, pszichológushoz, fejlesztő pedagógushoz! A gyermek képességeinek felmérését követő, óvodás korban elkezdett célzott fejlesztés segíthet abban, hogy a nehézségekkel küzdő kisgyermekek is örömüket leljék a tanulásban.
|