5. Nyelvi tudatosság
Az olvasástanulás egyik legfontosabb feltétele:
⇒a fonológiai tudatosság és
⇒a fonématudatosság.
Fonológiai tudatosságról
akkor beszélünk, mikor a gyermek tudatára ébred, hogy a beszélt szavak hangokból állnak, és képes ezeket elkülöníteni. (Meg tudja nevezni, hogy mely hang áll a szó elején-közepén és végén.)
A fonématudatosság
annak tudása, hogy a beszélt szavak építőkövei a fonémák (a hangok), és ezen építőkövek átrendezése, kicserélése más szavakat eredményez.
|
Láthatjuk az ábrán, hogy az olvasási képesség feltétele a fonématudatosság, a fonématudatosság előfeltétele pedig a jó hallás és helyes artikuláció.
Akkor artikulál helyesen a gyermek, ha meg tudja különböztetni a zöngés-zöngétlen mássalhangzókat, és azokat tudatosan tudja használni.
Az óvodai tapasztalat azt mutatja, hogy maga a fonématudat 5-6 éves kor körül alakul ki. A fonématudatosságot fejlesztő óvodai játékos gyakorlatok a későbbi olvasási teljesítményre is hatással vannak.
|
|