GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (1) - A fejlődésében elmaradt gyermek
2010.12.05. 03:02
A fejlődésbeli elmaradásnak számos oka lehet: az irányítás hiánya, a nem megfelelő könyv és az olvasásra ösztönző hatás hiánya, ill. a fejletlen olvasási készség. Különösen a mese és a kalandos olvasmányok műfajában tapasztalható az elmaradás.
A mese – legtöbb gyermeknek – 7–8 éves korig legfőbb olvasmánya. Ettől kezdve azonban fokozatosan érdeklődik a valóságos életet ábrázoló művek iránt. A mesét még hosszú ideig szívesen hallgatja és olvassa, de ez a műfaj elveszti korábban élvezett helyét.
|
Ha a 10–14 éves serdülő a mesén kívül mást nehezen akar olvasni, ez biztos jele annak, hogy az irodalmi fejlődése elakadt. A kalandos könyvek kizárólagos, egyoldalú olvasása pedig könnyen – bár nem szükségképpen – a ponyvairodalomra tereli a gyermek figyelmét.
Mivel a fejlődésbeli elmaradás a lassúbb belső érés következménye, pedagógiai tevékenységünkben is a fokozatosságnak kell érvényesülni azért, hogy úgy kövessék egymást az olvasmányok, hogy észrevétlenül tudjon eljutni irodalmi fejlődésének egyre magasabb szintjére.
|
|