OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : OLVASÁSSZOCIOLÓGIA - Mit olvassanak a fiúk?

OLVASÁSSZOCIOLÓGIA - Mit olvassanak a fiúk?

Mund Katalin   2011.10.01. 08:33

Az olvasási és szövegértési felmérések eredményei szerint a kamasz fiúk a legveszélyeztetettebbek mind a szövegértés mind az olvasás megkedvelése szempontjából.

Miként lehetne ezen segíteni?

Milyen könyvet adjunk kamasz fiunk kezébe?

 

Kisiskolás korban a gyerekek sokkal jobban értik a szövegeket hallás után, mint olvasás után, ami érthető, hiszen a meséket korábban mindig csak felolvasták nekik, s az írott szövegek olvasásával még csak most ismerkednek. 

Ötödik osztályos korukban azután megfordul a helyzet, és a gyerekek általában jobban megértik az elolvasott szöveget, mintha ugyanazt felolvasnák nekik. Ez a tendencia ezután megmarad, állandósul az olvasás előnye a halláshoz képest. Az olvasás képessége kulcsfontosságúvá válik a tanulás során, hiszen az információ gyűjtésének, megértésének egyik legfontosabb módjává válik. Azonban hiába tanul meg a kisgyermek alsó tagozatban olvasni, ha ezt a készséget később nem gyakorolja megfelelő intenzitással, nem alakul ki olyan színvonalú szövegértése, ami a magasabb színtű tanulmányok, vagy később a munkához kapcsolódó leírások, utasítások, dokumentumok értelmezéséhez elengedhetetlen. Gyakori, hogy amúgy jó képességű gyerekek bukdácsolnak a középiskolában, mert képtelenek olvasás után tanulni, vagyis olvasás segítségével elsajátítani a tananyagot, vagy megérteni a leckét.

Nagyon sok hiányossága van az iskolai olvasástanításnak, de a világszerte tapasztalható súlyos olvasási-szövegértési krízis kialakulásában nagy szerepet játszik, hogy az iskolán kívül egyre kevesebbet olvasnak a gyerekek. 

A legfrissebb Pisa felmérés eredményei azt mutatták, hogy noha néhány országban, így Magyarország mellett Chilében, Izraelben, Lengyelországban, Portugáliában, Dél-Koreában és Németországban jelentős javulás mutatkozott az olvasási készségben, a lányok minden országban megelőzték a fiúkat, méghozzá átlagosan egy iskolaévvel járnak fiú diáktársaik előtt. A nemek közötti szakadék 2000 óta egy országban sem szűkült, Franciaországban, Izraelben, Dél-Koreában, Portugáliában és Svédországban még nőtt is. Elsősorban a fiúk azok, akik egyre kevésbé lelik örömüket az olvasásban. 

A Petőfi Irodalmi Múzeumban az olvasás hazai helyzetéről folyó beszélgetés során Győri János, a Magyar Olvasástársaság elnöke többek között arról beszélt, hogy a diákok körében nem számít „férfias” cselekedetnek a könyvolvasás, ezért a pedagógus feladata, hogy ennek ellenkezőjét bizonyítsa.

Úgy tűnik, a serdülő fiúk jelentik azt a különösen veszélyeztetett csoportot, akikre oda kell figyelnünk az olvasásra nevelés során. Miféle irodalom volna az, aminek olvasását a fiúk is „férfiasnak”, coolnak, trendinek azaz felvállalhatónak találnák? Véleményem szerint a színvonalas Sci-fi irodalomban megtalálható mindaz, ami a kamaszok igényét képes volna kielégíteni.  

serdülőkorú gyermekek érdeklődése a korábbihoz képest jelentős változáson megy át. Már nem a mesék olvasásában lelik örömüket, már nem utánozzák az olvasmányok hősét, hanem a társadalmi és etikai problémák iránt egyre fogékonyabbá válva maguk is hősök akarnak lenni. Számos az olvasási szokásokat vizsgáló kutatás kimutatta, hogy a kamaszok körében a legnépszerűbb olvasmányok a kalandregények, a fantasztikus regények, a horror, a krimi valamint a tudományos-ismeretterjesztő irodalom. Ebben a korban a felszínes olvasást már kezdi felváltani az elmélyülő olvasás, az ifjúsági regényt fokozatosan felváltja a felnőtteknek szóló irodalom. 

Ábrahám Mónika a 12-14 éves gyerekek olvasási szokásait vizsgálva 2004-ben egy kérdőíves felmérés során ((www.ofi.hu) többek között arra az eredményre jutott, hogy a serdülő gyerek olvasási szokásait meghatározza a nemi szerep is. A fiúk kritikusabb és racionálisabb olvasók a lányoknál, valamivel jobban kedvelik a humoros, kalandos és erősen cselekményes könyveket. Ezzel szemben a lányoknál meglehetősen népszerűek az érzelmesebb történetek és a női írók művei is.

Melyik műfajt kedveled a legjobban?
Lány
(129 fő)
Fiú
(80 fő)
 
%
Rangsor
%
Rangsor
Szerelmes, romantikus regény
28,7
2.
6,3
5.
Kalandos történet, fantasztikus regény
66,7
1.
80,0
1.
Történelmi regény
10,9
4-5.
25,0
2.
Vers
9,3
6.
3,8
6.
Mese
14,7
3.
11,3
3-4.
Ismeretterjesztő irodalom
10,9
4-5.
11,3
3-4.
Egyéb (horror, krimi stb.)
12,4
-
7,5
-
 

A táblázatból jól kivehető, hogy a fiúknál és a lányoknál egyaránt a kalandregény illetve a fantasztikus irodalom a legnépszerűbb műfaj. A szerelmes regény a lányoknál a második, a fiúknál a verset megelőzve az utolsó előtti helyen szerepel. A kedvelt műfajokat tekintve nincs nagy különbség a gimnáziumba, a városi, a kisközségi és a város peremén található általános iskolába járó diákok között. Valószínűleg ebben az esetben az életkori sajátosságok sokkal inkább meghatározóak, mint az iskola szerkezete vagy az olvasást befolyásoló más tényezők. 

Ha a fiúkat - a színvonalas – science-fiction olvasására bíztatnánk, abban megtalálhatnák a példaképül választható hősöket éppúgy, mint a társadalmi és etikai kérdések élvezetes stílusban megírt elgondolkodtató felvetéseit, miközben a tudományos ismeretterjesztő irodalom utáni igényüket megalapozhatnák. Ráadásul a kortárs Sci-fi könyvek témaválasztása, nyelvezete, a regények világa, az eszközök, amelyeket a szereplők használnak, a gondolkodásmód sokkal inkább megközelíti a mai fiatalok modernség iránti igényét, mint a klasszikus kötelező olvasmányok gyakorta jócskán elavult, a mai fiatalok számára nem feltétlenül érdekes vagy élvezhető nyeli és vizuális környezete. Nem is beszélve azokról a társadalmi jellegű változásokról vagy problémákról, melyek a mai fiatalok mindennapjait meghatározzák, és amelynek megértéséhez a kortárs szépirodalom eredményesebben tudna hozzájárulni.

Dr. Mund Katalin szociológus
Booker.hu könyváruház igazgatója
 

Forrás: eletforma.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?